Auteur |
Bericht |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
Eh Afgelopen vrijdag is de C5 al bij de garage geweest voor opnieuw balanceren en doorlichten van de achterwielophanging. Sindsdien let ik er wel wat meer op, om te zien of het verbeterd is. Dus, eh, ik dénk dat het de laatste paar dagen me meer opvalt dat het 's ochtends minder opvalt 
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
05 jun 2013 09:53 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
Die EGR klep kan toch een naar ding zijn bij de HDI's en hij kan er naar door gaan trillen. Als ik onder de 2500- 3000 toeren blijf komt het probleem _meestal_ niet voor; als ik erover heen ga is het na een tijdje weer weg. Mn Evasion had overigens dezelfde kwaal; na een paar snelwegritten alleen maar in z'n 4 gereden te hebben 1) kreeg ik de multiriem om m'n oren en 2) was het trillen tot aanvaardbare proporties terug gebracht.
|
05 jun 2013 12:28 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
Kan ik zelf eenvoudig zien of de EGR de veroorzaker is?
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
05 jun 2013 14:34 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
Er is dan een heel duidelijke link tussen de trillingen en het motortoerental. Dat zegt nog niet alles maar het is een begin...
|
05 jun 2013 14:44 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
Ja, dat líjk ik wel te herkennen. In mijn geval zou ik het focussen tussen 2000 en 2500 rpm. Gas los lijkt geen duidelijk wegnemen van de trilling te geven, koppeling intrappen wel.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
05 jun 2013 15:46 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
Er is een in- en uitschakeltoerental voor de EGR-klep; ik heb er ergens een cursusboek over - wat ik bij de Evasion vond kwam precies overeen met dat toerental.
|
05 jun 2013 15:48 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
De Egr wordt nu niet meer adhv toerental geregeld.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 jun 2013 20:47 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3646 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
een (beginnende versleten) DMF dat dicht in de buurt komt van zijn eigen frequentie?
|
05 jun 2013 21:39 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
Bij de auto van Maarten niet al te waarschijnlijk denk ik.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 jun 2013 22:12 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
Waar zie je dat aan?
|
05 jun 2013 22:20 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
BJG schreef: De Egr wordt nu niet meer adhv toerental geregeld. Maar hoe dan wel? Er zit een vacuum-aansluiting op toch? Is daar een open/dicht instelling voor, veer oid? Ik heb wel de indruk dat er bij stationair iets mild staat te sissen maar ik kan niet ontdekken waar het precies vandaan komt; het is alleen in het interieur duidelijk te lokaliseren als 'linksvoor' maar onder de motorkap is er teveel ander geruis...
|
05 jun 2013 22:23 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
Het vliegwiel, dat zou toch ook herrie en/of olielekkage moeten geven? Van beide is geen sprake.
Al vind ik de suggestie wel fijn, heb ik iets om met de garage te overleggen!
Vanmorgen was het weer duidelijker aanwezig, in de spitsdrukte is het alleen bijna onmogelijk om het effect op motortoerental en vrijloop te bepalen, daar is het gewoon te druk voor. En het snelheidsverlies bij koppeling intrappen gaat vrij vlot.
Dit weekeinde zit ik een lang stuk in de auto (op-en-neer Ardennen), mogelijk wat meer ruimte om uit te proberen.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
06 jun 2013 07:16 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3646 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
Olieverlies? nee hoor. geluiden: meestal wel maar hoeft niet. (komen meestal van een druklager) Het DMF is ontworpen om trillingen uit de aandrijflijn op te vangen. DMF's slijten en ze gaan dan steeds minder werken.
|
06 jun 2013 07:28 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
Kun je aan de hand van specifieke symptomen nagaan of het vliegwiel de boosdoener is? Of moet dan het geheel eerst uit elkaar?
Koppeling is trouwens niet anders dan anders, geen trillend pedaal of gejank. Pakt normaal (=goed) op.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
06 jun 2013 07:38 |
|
 |
Joslenssen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08 Berichten: 264 Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Naar boven
|
 Re: Onbalans, door motor (?)
Misschien een heel domme vraag maar omdat er bijna geen oorzaken zijn te vinden in de motor en aandrijflijn is het probleem niet ergens anders te vinden. Kijk eens of er losse onderdelen of spullen onder de stoel in het opbergvak liggen die dit veroorzaken. Haal eens alle losse spullen uit de auto en kijk of het trillen dan nog aanwezig is, een geluid of trillingen kunnen zig op een bepaalde plek laten horen/voelen maar het probleem zit ergens anders. Zijn de bouten/moeren allen vast ed.
Veel succes.
|
06 jun 2013 11:45 |
|
 |
|