Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
C5club Newbie


Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2013 12:08
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart
Beste allemaal, heeft iemand voor mij het aansluit / bedradingsschema van de boordcomputer voor mij? Ik heb sinds kort het probleem dat mijn radio zenders automatisch omspringen en dat het systeem vasthangt. Tijdens het rijden word dan opeens het scherm zwart en zie ik januari 2000 in het scherm staan met het Citroen logo. Soms start het systeem na een tijdje weer op, maar het duurt dan niet lang voordat ie zich weer ophangt. Ik vermoed dat ergens een probleem met een lossen stekker of sensor is maar ik weet niet waar ik moet zoeken.
Grt Teus
Grt Teus
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
In geval het om een slecht contact gaat, raad ik je aan e.e.a. uit te bouwen zodat je de connectors van je boordcopmuter kunt behandelen met WD40 (een kruipolie voor profs).
Daar heb je geen schema voor nodig.
Er zijn vast wel ergens draadjes die je verder kunnen helpen hoe je dit kan aanpakken.
Wellicht dat anderen die wat meer thuis zijn je kunnen helpen met een verwijzing.
Suczeven met je storing
Daar heb je geen schema voor nodig.
Er zijn vast wel ergens draadjes die je verder kunnen helpen hoe je dit kan aanpakken.
Wellicht dat anderen die wat meer thuis zijn je kunnen helpen met een verwijzing.
Suczeven met je storing
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Berichten: 8151
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Ik zou geen WD40 pakken maar contactspray.
Maar deze klacht hebben we toch wel eens meer gezien?
Maar deze klacht hebben we toch wel eens meer gezien?
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
WD40 is tamelijk hopeloos als kruipolie maar doet het als contactspray nog best redelijk. Maar contactspray blijft een lapmiddel.
Wat ik zelf in het geval van slechte contacten eerst zou proberen is ze schoon te maken met lucht, bijv. zo'n "air duster" spuitbus. Wel even 'voorsproeien' en uitkijken dat je geen vloeistof inspuit want bevriezing (verdampende lucht) is best wel riskant voor elektronica.
Wat ik zelf in het geval van slechte contacten eerst zou proberen is ze schoon te maken met lucht, bijv. zo'n "air duster" spuitbus. Wel even 'voorsproeien' en uitkijken dat je geen vloeistof inspuit want bevriezing (verdampende lucht) is best wel riskant voor elektronica.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Het gaat om de filmvorming. Als het zich laat wegdrukken door contactdruk kan het best effectief zijn.
Maar in z'n algemeenheid is contactspray eigenlijk zelden een echt goed idee. Het werkt alleen in heel specifieke situaties en doet vaak meer kwaad dan goed.
Ik heb in mn studententijd jarenlang als (auto)radio/cassetterecorder/tv reparateur bijgeklust en toen heb ik het niet of nooit gebruikt en/of mogen gebruiken.
Maar in z'n algemeenheid is contactspray eigenlijk zelden een echt goed idee. Het werkt alleen in heel specifieke situaties en doet vaak meer kwaad dan goed.
Ik heb in mn studententijd jarenlang als (auto)radio/cassetterecorder/tv reparateur bijgeklust en toen heb ik het niet of nooit gebruikt en/of mogen gebruiken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Contactspray is min of meer geleidend. Dat mag dan ook zeker niet op een printplaat oid gebruikt worden.
Ik kan me dan ook zeer wel voorstellen dat jij dat onder díe omstandigheden niet mocht gebruiken.
Maar een heel klein beetje gebruikt bij een stekker zou ik me daar geen zorgen over maken.
Het probleem zit vaak in de te kleine stroompjes die over de stekkers lopen. Die zijn vaak voorzien van een zilverlaagje, en het probleem daarbij is dat er een zilveroxide laagje onstaat dat niet geleidend is.
Ik ken dat verschijnsel van standenschakelaars in geluidsapparatuur. Aks die van zilveren contacten voorzien zijn kun je er op wachten dat dit problemen geeft. Bij vergulde contacten heb je daar geen last van.
Groet,
JW
Ik kan me dan ook zeer wel voorstellen dat jij dat onder díe omstandigheden niet mocht gebruiken.
Maar een heel klein beetje gebruikt bij een stekker zou ik me daar geen zorgen over maken.
Het probleem zit vaak in de te kleine stroompjes die over de stekkers lopen. Die zijn vaak voorzien van een zilverlaagje, en het probleem daarbij is dat er een zilveroxide laagje onstaat dat niet geleidend is.
Ik ken dat verschijnsel van standenschakelaars in geluidsapparatuur. Aks die van zilveren contacten voorzien zijn kun je er op wachten dat dit problemen geeft. Bij vergulde contacten heb je daar geen last van.
Groet,
JW
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Voor zover ik weet is contactspray nogsteeds een isolerende film maar eentje die al door lichte contactdruk zeer makkelijk wordt weggedrukt.
De issues lagen veel meer in de sfeer van contactspray-bestendigheid van kunststoffen van connectors. Die losten er namelijk langzaam maar zeker in op... ik heb voorbeelden gezien die me hebben doen besluiten het nooit ergens meer voor te gebruiken.
Verder trekt welke film dan ook vuil aan.
Er zijn veel betere manieren om schoon bedoelde contacten weer schoon te krijgen.
Als het met een gewone vlakgom of houtje en alcohol niet lukt dan kun je nog vluchten naar de glasvezelpen.
Als de laag beschermend metaal al is aangetast dan rest vaak alleen vervanging, een lapmiddel zal het dan niet lang volhouden.
De issues lagen veel meer in de sfeer van contactspray-bestendigheid van kunststoffen van connectors. Die losten er namelijk langzaam maar zeker in op... ik heb voorbeelden gezien die me hebben doen besluiten het nooit ergens meer voor te gebruiken.
Verder trekt welke film dan ook vuil aan.
Er zijn veel betere manieren om schoon bedoelde contacten weer schoon te krijgen.
Als het met een gewone vlakgom of houtje en alcohol niet lukt dan kun je nog vluchten naar de glasvezelpen.
Als de laag beschermend metaal al is aangetast dan rest vaak alleen vervanging, een lapmiddel zal het dan niet lang volhouden.
C5club Newbie


Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2012 11:44
Auto: Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart
Das goed nieuws. Ik weet nu wat contactspray doet. Maar kan iemand mij vertellen waar ik de boordcomputer en stekkers kan vinden? Of is dat de unit van de navigatie die in het dashboard vak zit?
Groet Teus
Groet Teus
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Volgens mij zijn we in een soort spraakverwarring beland
jij hebt het over boordcomputer, en schrijft over het display met geresette datum en de radio met verspringende zenders.
Welke radio heb jij?
Zit er ook nav op?
Wat bedoel je met boordcomputer?
Het lijkt een beetje op een probleem met de spanningsvoorziening van de radio.
jij hebt het over boordcomputer, en schrijft over het display met geresette datum en de radio met verspringende zenders.
Welke radio heb jij?
Zit er ook nav op?
Wat bedoel je met boordcomputer?
Het lijkt een beetje op een probleem met de spanningsvoorziening van de radio.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik vermoed nog meer verwarring; de laatste vraag komt niet van TS.
Toegegeven, ik speel zelf ook wel eens koekoeksjong in een draadje van een ander ...
Toegegeven, ik speel zelf ook wel eens koekoeksjong in een draadje van een ander ...
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Foei toch
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ho w817, nóg meer verwarring: ts en de laatste vraag zijn allebei van een zekere Teus, echter met een verschillende account gepost...
Nu zijn er wel meer hondjes die fikkie heten, maar hier gaat het niet over hondjes en ze heten allebei ook al geen fikkie....
Nu zijn er wel meer hondjes die fikkie heten, maar hier gaat het niet over hondjes en ze heten allebei ook al geen fikkie....
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ike teus / drevlin, graag even aangeven welk account ik kan verwijderen !
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Die goede oude coq schakelaars stonden met de contacten toch ook volledig in een goed elektrisch isolerende olie JW?JW-NHS schreef:WD40 kan imho als contactspray geen goed middel zijn.
Het werkt als "isolatie", je kunt er je bougieskabels mee inspuiten. Dan kan het toch nooit een goede geleider zijn?
Groet,
JW
Het doel van ingesmeerde contacten is om corrosie te voorkomen. Op de lange duur komt de corrosie ook tussen de contactvlakken.
De contactdruk zorgt ervoor dat het middel weggedrukt wordt.



