C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Een vraagje voor de ophanging experts:

Wat is er in te stellen aan de uitlijning aan de achteras van een C5-III / X7 met HA3+?

Ik kwam er namelijk vorige week achter dat mijn huidige banden achter zeer ongelijk afgesleten zijn. En daardoor al bijna weer aan vervanging toe zijn - met amper 20k km's!. De eerste set heeft hier geen last van gehad en heeft het ruim 60k volgehouden.

De grootste slijtage zit aan de buitenzijde van beide banden, met ca 3mm verschil in profieldiepte tussen de binnenste en buitenste groef.

Als dit veroorzaakt is door camber dan praten we dus over ca 1 graad positief camber. Ik ga morgen eens even met een waterpas meten, want dat moet eenvoudig te zien zijn. Maar ik lees tegenstrijdige berichten. Is camber wel in te stellen? Zo niet, wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn? Kan toespoor een dergelijk slijtagepatroon veroorzaken?

Er is door de dealer zo rond de vorige bandenwissel wat gedaan aan de uitlijning (bij een derde partij, ze hebben zelf geen apparatuur). Maar ik heb destijds niet de meetrapporten ontvangen en de relatie met de dealer is inmiddels redelijk bekoeld. Wat er precies gedaan is weet ik dus niet.

Alvast bedankt!

Roel.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Normaliter is alleen voor wat af te stellen en achter is alleen te controleren . Mocht achter OK zijn, dan moet je eens naar je adals kijken als veroorzaker. Zo niet OK, dan moet je auto op de richtbank of moeten er subframe onderdelen vervangen wroden.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Het gaat om de C5-3 (X7)! Die heeft een andere ophanging dan de C5-1 en -2 en voorzover ik weet is er geen sprake van ADAL's!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Klopt :smt023

De achtertrein van de PH3 is wel afstelbaar op z'n sporing, zie dit plaatje:
Achtertrein C5-III.png
Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
ah dan ben ik abuis, sorry


Is er nog verschil tussen wokkels/ha3+

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Er zijn veel verschillen tussen die twee, uiteraard :lol:

Maar niet op dit punt, beide uitvoeringen hebben een afstelbare sporing van de achterwielen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Bedankt! Dus de camber is niet instelbaar. Kan een foute sporing dit effect hebben? En zoja, komt het dan juist door teveel toespoor of teveel uitspoor?

Groeten,

Roel.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dit zijn de in de doc's opgenomen gegevens:
Uitlijning achterzijde PH3 met HA3.png
Als de wielvlucht OK is, die is dus licht negatief met als gevolg eerder slijten van de banden aan de binnenzijde, kan het harde slijten van de buitenkant van de banden eigelijk maar door twee zaken veroorzaakt worden:
-- heel veel toespoor, die is normaal heel klein, zie de tabel. Maar dat zou je ook moeten merken aan een gebrekkige rechtuit stabiliteit.
-- veel scheuren in de bochten. Maar dat zou je dan ook bij de voorbanden moeten zien.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
JW-NHS schreef:Dit zijn de in de doc's opgenomen gegevens:
Top, dank je wel!

Ik heb net even met de waterpas gemeten, op de band.

Links heb ik ongeveer 2 graden negatief camber, rechts ongeveer 1,5 graad. De auto staat niet perse op een ondergrond die waterpas is, dus laat ik er voor het gemak even vanuit gaan dat het aan beide kanten gelijk is en het verschil veroorzaakt wordt door een scheefstand van de auto.

Dan zou het dus 1,75 graden negatief camber zijn. Door het gewicht van de auto zou theoretisch de band onder iets dikker moeten zijn dan boven, dus als ik daarvoor corrigeer kom ik aardig in de buurt van de verwachte en dus correcte waarde.

Maar de slijtage zit dus aan de buitenkant en niet de binnenkant zoals ik zou verwachten met dit resultaat.

Jouw suggesties:
-- heel veel toespoor, die is normaal heel klein, zie de tabel. Maar dat zou je ook moeten merken aan een gebrekkige rechtuit stabiliteit.
-- veel scheuren in de bochten. Maar dat zou je dan ook bij de voorbanden moeten zien.
Met name snelwegbochtjes neem ik niet met een slakkegang. Maar zoveel kilometers maak ik de laatste tijd ook weer niet, en het grootste deel is stadsverkeer of rechtdoor op de snelweg met de cruise control aan.

Toespoor zou dus een oorzaak kunnen zijn. Ik ga zo eens kijken of ik iets kan klussen met een laserpointer om dat te meten.

Wellicht is dat wel een verklaring voor het slechte bochtengedrag. Ik heb het gevoel dat de auto achter "weghobbelt" als je een lange bocht vlot neemt. Dus zeg maar het gevoel dat de auto schoksgewijs achter uitbreekt waar ik met mijn C5-1 nooit een probleem had. Zou dat door overmatig toespoor veroorzaakt kunnen worden?

Bedankt zover in ieder geval!

Groeten,

Roel.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Even gemeten met een laserpointer en wat hulpmiddelen:

Op de achteras zit in totaal 0,7 graden toespoor. Als ik er vanuit ga dat het aan beide zijden gelijk is is dat dus 0,35 graden per zijde, precies dat wat voorgeschreven is.

Ik denk dat ik mijn bandjes maar gewoon even laat omleggen met de buitenkant binnen en binnenkant buiten zodat ze andersom gaan afslijten en in ieder geval nog een tijdje meekunnen. Als er dan straks nieuwe opliggen ga ik de profieldiepte goed in de gaten houden.

Ik weet het, dat is niet de bedoeling bij asymetrische banden, maar goed, veel kwaad kan het niet en het bespaart me een hele snelle bandenwissel. Is dat trouwens een APK afkeurpunt, asymetrische banden die verkeerd om op de velgen liggen?

Groeten,

Roel.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Het kan wel heel vervelend rijden. Ik heb net een paar banden de hoop op gegooid omdat er niet mee te sturen was; te scheef opgesleten onder een andere auto, bleek bij montage (zo op het oog zag je het niet meteen).
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Wat voor banden heb je er onder liggen, zijn dat Primacy HP's?

Ik heb ooit een asymetrische band verkeerd om er onder gehad, dat stuurde heel raar......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Door asymmetrische banden andersom aan de andere kant om te leggen komt dát aspect wel weer goed. Maar scheef opgesleten zijnde - kans op teleurstelling aanwezig, zal ik maar zeggen.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik heb er Pirelli Cinturato P7's opliggen (de Run Flat versie, 225/55R17). Zodra deze eraf gaan komen er achter weer twee Primacy HP's terug - die van het reservewiel en een losse die ik recent nog besteld heb.

Maar net nog maar even met schuifmaat achter de auto gelegen en beide banden gemeten. Het blijkt dat rechtsachter ook veel verder (en gelijkmatiger) gesleten is dan linksachter.

Linksachter, van buiten naar binnen, per groef: 2,6 - 4,0 - 4,8 - 4,8mm
Rechtsachter, van buiten naar binnen, per groef: 2,4 - 2,3 - 2,9 - 5mm

Links is dus echt alleen de buitenste groef veel meer gesleten. Rechts is de hele band veel verder op, maar is de binnenste groef juist weer helemaal ontzien.

Er is geen sprake van belading oid, ik rij eigenlijk vrijwel altijd alleen. Wel heb ik al sinds dag 1 het issue dat de auto bij hogere snelheid en bij accellereren licht trilt, maar er is nooit iets gevonden en eigenlijk is de klacht ook nooit erkend. Monteur die erin reed voelde niets vreemds en ook anderen die ik heb laten rijden waren niet eenduidig in hun oordeel en vonden het over het algemeen "acceptabel".

Linksvoor is na ca 65k km de stabilisatorstang verbinding vervangen - daar zat forse speling op het kleine kogeltje waarmee die aan de stabilisatorstang vastzit en dat speelde eigenlijk al na 40k km. Wellicht is er nog enige samenhang hiermee? Want dat verwacht je eigenlijk ook niet na zo weinig km's.

Iemand een idee?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Afgaand op de slijtage-meetresultaten lijkt de achteras licht asymmetrisch en wat te toesporig afgesteld.
Plaats reactie