C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
Auteur |
Bericht |
ADHDi
C5club Rookie
Geregistreerd: 17 mei 2013 19:25 Berichten: 33
Auto: 1.6 Hdif Break ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 184000
Kleur: lichtblauw
Naar boven
|
 C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
Hallo Forummers,
We hebben een 1.6 Hdif break aangeschaft uit 2006 met 184k op de teller, volgende week ophalen. Ik heb de onderhoudshistorie opgevraagd bij Emerpark in Oosterhout en die hebben ze keurig opgestuurd. de onderhoudshistorie begint bij 79000 km en ik zie niet veel bijzonderheden op de facturen. Om de 20k zijn alle beurtjes gegeven met 5w40 olie. Verder geen bijzondere dingen. Koppeling, ADALS en turbo is zo te zien nog nooit iets aan vervangen.
Over een paar dingen heb ik vragen:
1.bij de 160.000 beurt in 2012 staat "distributieriem en eventueel waterpomp vervangen" als opmerking. Volgens de rekening is dat vervolgens niet gebeurd. Ik dacht dat het bij deze auto ook pas na 240.000k nodig is. Zou de garage zich vergist hebben met deze opmerking of kan er een reden geweest zijn om de distributieriem te willen vervangen bij deze km-stand ?
2. Bij de laatste beurt 180k is een verstuiver lekkage gerepareerd: "afdichting verstuiver vervangen" voor ongeveer 160 euro. Eerder is een keer een "verstuiverhouder" vervangen. Is een verstuiverlekkage een klein mankement of ernstig, begin van mogelijke ander ellende? De auto is in ieder geval een paar duizend kilometer later ingeruild.
Overigens heeft de eerste eigenaar in 100.000 km mijns inziens goedkoop onderhoud gehad, want bovenstaande is ook het enige vervangen onderdeel boven de 150 euro. Dan zal er bij mij wel wat gaan komen, een koppelingetje of zo..... Hoewel de originele koppeling van mijn Xsara Hdi er al 332000 km inzit. Maar dat zal ik wrs. niet nogmaals mogen meemaken.
groet
|
23 mei 2013 19:22 |
|
 |
dirkjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 maart 2009 09:55 Berichten: 321 Woonplaats: de pinte belgie
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
ik doe er zelf 5w30 in van olie, voorgeschreven 240 000 voor distributie zou ik toch niet handhaven, roetfilter ook rond de 140 000 ongeveer
|
23 mei 2013 19:27 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
240k of elke 10 jaar was toen het voorschrift maar ik heb in het huidige onderhoudsboekje dat ze bij 180k vervangen moeten worden... maar als je nog lang van de wagen wil genieten dan zou ik het wel laten doen preventief.. maar goed dat is mijn idee..
|
23 mei 2013 19:28 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
Staat er echt 5W40 voor die olie? Dat is niet de juiste voor deze motor, dat is de Ineo 5W30...
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 mei 2013 19:29 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
nu wel.. maar toen ik mijn pH2 kocht in 2005 deed men er 5W40 quartz 9000 in..
|
23 mei 2013 19:33 |
|
 |
ADHDi
C5club Rookie
Geregistreerd: 17 mei 2013 19:25 Berichten: 33
Auto: 1.6 Hdif Break ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 184000
Kleur: lichtblauw
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
Het staat er inderdaad maar 1 keer bij dat "5w 40" en dan is de prijs 55 € , de rest van de beurten staat er alleen "olie" en is de prijs 68 euro. Dus misschien is dat maar eenmalig geweest,
groet
|
23 mei 2013 19:35 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
Zit er geen kaartje in de auto waar dat op staat?
Het gebruik van INEO 5W30 is zeeeer aan te bevelen in deze motor. Ik zou niet aarzelen 'm voor de zekerheid te verversen, incl. filter. De makke bij deze motor is de turbo, die overlijdt nog wel eens bij onvoldoende/gebrekkig onderhoud. Als je de goede olie gebruikt, en die er niet langer dan 20.000 km in laat zitten, is het een probleemloze motor.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 mei 2013 19:39 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
En dat was toch ook weer verwant (al is het verband me niet duidelijk) met verstuiverlekkage? Dat is wel een berucht fenomeen bij deze motor, wat ik zo gelezen heb links/rechts/op dit forum. Op de forté site kwam ik informatie tegen over 'een 1600 HDI' in een Ford (een PSA diesel als ik het goed begrepen heb) die hier tegen waarschuwde: http://www.forteuk.co.uk/ForteAdmin/Bul ... %20dv6.pdf
|
23 mei 2013 19:53 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
het is een jointventure van Ford met PSA waar de motor vandaan komt.. Ford heeft nog zelfs de turbo boost (zal hem ff zo noemen) er bijgemaakt... alleen bij ford zijn ze blijven vast houden aan de 3.7 liter olie.. terwijl bij citroen is overgestapt naar 4.3 liter olie omdit probleem tegen te gaan.. en volgens mij heeft citroen ook het zeefje verwijderd.. hier een idee waar deze motor in geleverd is/wordt... http://www.citroen16hditurboproblemen.n ... i-motoren/
|
23 mei 2013 19:57 |
|
 |
ADHDi
C5club Rookie
Geregistreerd: 17 mei 2013 19:25 Berichten: 33
Auto: 1.6 Hdif Break ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 184000
Kleur: lichtblauw
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
Deze verhalen maken me er niet echt gerust op als het gaat om de uitgevoerde reparatie van de lekkage van de verstuiver. Als onderdelen zijn twee injectorpakkingen gebuikt en een beschermcup.
Overigens reed de auto prima tijdens de proefrit, geen wegvallend vermogen of storingsmeldingen. Ik heb drie maanden garantie op alles, dat betekent in mijn geval rond de 9000 km. Waar zou ik aan kunnen merken dat er nog iets niet goed is met de verstuivers/turbo e.d. ? En wat zijn eventuele andere aandachtspunten?
groet,
|
23 mei 2013 20:45 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
De INEO 5W30 is een Low-SAPS olie, die veroorzaakt minder roet. Dat is niet alleen beter voor het roetfilter, maar zorgt ook voor minder roet in de olie. En dat roet in de olie is het probleem bij de turbo's, met name voor het fijne filter dat er in de toevoerleiding naar de lagersmering van de turbo gaat. Dat filter raakt dan verstopt, met als gevolg een vastlopen van de turbo Zó heb ik dat begrepen..... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 mei 2013 20:51 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
Die gruwelplaatjes in de pdf hebben betrekking op de mogelijke schade door vervuiling. De voorzorgsmaatregelen als gebruik van juiste olie, tijdige verversing etc. zijn bedoeld dat te voorkomen.
Oftewel: veel rijplezier en goed bijhouden!
|
23 mei 2013 21:12 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
Allemaal nuttige info in dit draadje Het is met de 16 HdiF net als met vrouwen, je moet aan bepaalde zaken wat extra aandacht geven, dan is er prima mee te leven Uit een ander draadje kopieer ik even de belangrijkste conclusies: Citaat:  Lekkage bij de verstuivers (te herkennen aan oa uitlaatgasstank onder de motorkap) zijn nadeling voor de oliekwaliteit. En moet zo snel mogelijk worden verholpen.  De oranje peilstok is de peilstok met het aangepaste olie-niveau (dus goed)  Olie verversen moet nauwkeurig gebeuren zodat alle olie afgetapt wordt, eerst het filter los, dan de carterplug, en dat alles in warme toestand  Gebruik uitsluitend top kwaliteit olie en respecteer de interval van 20 000 km of ververs eerder.  Je kunt (als je de auto net hebt, en je niet zeker bent over de vervuiling) eventueel een blikje motorflush toevoegen voordat je de olie ververst. Volg daarvoor de aanwijzingen op het blikje. Zo raak je een heleboel opgehoopte vervuiling kwijt. Het gaat om dit draadje: http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13248Als je de welles nietes discussies even buiten beschouwing laat staat er veel nuttige info in. Veel rijplezier 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 mei 2013 22:19 |
|
 |
ADHDi
C5club Rookie
Geregistreerd: 17 mei 2013 19:25 Berichten: 33
Auto: 1.6 Hdif Break ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 184000
Kleur: lichtblauw
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
bedankt voor de reacties,
bij mijn huidige 2.0 Hdi Xsara, voeg ik af en toe een dieseladditief toe om de verstuivers/injectoren te reinigen, maar motorflush ken ik nog niet, zal het zeker proberen.
groet
|
23 mei 2013 22:39 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 1.6Hdif aangekocht, enkele vragen
Verder zou ik geen brandstof additief gebruiken ivm mogelijke schade aan je EGR warmtewisselaar door chloor aantasting.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 mei 2013 22:43 |
|
 |
|