Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Klein beetje offtopic: Vervanging van een FAP van een niet nader te noemen Amerikaanse diesel zou rond de 3000 euro gaan kosten. Een niet nader te noemen garagist ging experimenteren met een bedrijf die het ding openzaagt, schoonmaakt en weer dichtlast voor 15% van de kosten.
Gr. Ronald
Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het FaP is niet deelbaar bij deze auto, net zo min als bij alle andere PSA FaP's. Dan zul je toch met de slijptol aan het werk moeten.
Uiteraard kan een doe het zelver proberen het filter zelf te reinigen, (ook zonder het keramisch blok te verwijderen) en is het dubieus waar het ceriumoxide terechtkomt. Maar daar ging het niet direct om in dit geval.
Ook over de schadelijkheid van ceriumoxide voor mens en milieu is nog niet zo heel veel bekend. Het is slecht oplosbaar in water, dus wordt het vrijwel niet in het lichaam opgenomen. Maar wat op lange termijn het effect is is nog niet goed bekend bij mijn weten.
Inderdaad zijn er bedrijven die het FaP lossnijden en het dan schoonmaken. Daarover kun je op internet genoeg vinden bij oa Büchli. Deze bedrijven zorgen voor verantwoorde afvoer van de restanten.
De PSA ruilfilters krijgen een nog iets specifiekere behandeling in Frankrijk, maar ook dan is het filter slechts een keer her te gebruiken.
Een verzadigd filter laat prima roet door. Je wilt ze de kost niet geven die met hun met FaP uitgeruste C5 een beste rookwolk uitbraken doordat hun filter aan vervanging toe is.
Let daar maar eens op onderweg, gegarandeerd dat je het gaat zien
Dat heeft te maken met de structuur van de roetdeeltjes. En van het filter natuurlijk. Het is natuurlijk niet zo dat de mazen van het FaP kleiner zijn dan de Koolstof molekulen
Uiteraard kan een doe het zelver proberen het filter zelf te reinigen, (ook zonder het keramisch blok te verwijderen) en is het dubieus waar het ceriumoxide terechtkomt. Maar daar ging het niet direct om in dit geval.
Ook over de schadelijkheid van ceriumoxide voor mens en milieu is nog niet zo heel veel bekend. Het is slecht oplosbaar in water, dus wordt het vrijwel niet in het lichaam opgenomen. Maar wat op lange termijn het effect is is nog niet goed bekend bij mijn weten.
Inderdaad zijn er bedrijven die het FaP lossnijden en het dan schoonmaken. Daarover kun je op internet genoeg vinden bij oa Büchli. Deze bedrijven zorgen voor verantwoorde afvoer van de restanten.
De PSA ruilfilters krijgen een nog iets specifiekere behandeling in Frankrijk, maar ook dan is het filter slechts een keer her te gebruiken.
Een verzadigd filter laat prima roet door. Je wilt ze de kost niet geven die met hun met FaP uitgeruste C5 een beste rookwolk uitbraken doordat hun filter aan vervanging toe is.
Let daar maar eens op onderweg, gegarandeerd dat je het gaat zien

Dat heeft te maken met de structuur van de roetdeeltjes. En van het filter natuurlijk. Het is natuurlijk niet zo dat de mazen van het FaP kleiner zijn dan de Koolstof molekulen

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dit filter kun je losschroeven, niets zagen, slijpen en lassen. 

Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:

Hoe doe je dat dan?
Vreemd dat ik dat nog nooit heb gezien

Minuscule onzichtbare boutjes?

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Tot orga 9425 daarna is het een deel geworden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
ik wil me niet in deze discussie mengen..
maar ik weet uit ervaring dat de roetfilters van de 2.2 hdi schoon gemaakt zijn met de hoge druk reiniger...
maar ik weet uit ervaring dat de roetfilters van de 2.2 hdi schoon gemaakt zijn met de hoge druk reiniger...
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De discussie is niet zozeer dat ze wel of niet schoon te maken zijn met een hogedrukreiniger.
Ja dat kan redelijk, en bij de 2.2 en nieuwe 2.0 makkelijker dan bij de 1.6 weet ik uit ervaring. Toch is het eindresultaat vrijwel nooit echt wat je wenst (weet ik ook uit ervaring).
Om het goed te doen moet je het filter zelf er uit halen. Daarvoor moet je zagen of slijpen, omdat de filters niet deelbaar zijn
@chathanky:
Ja nr 13 is een FaP
Dus?
Jij schrijft dat het FaP te delen is
Dus niet zoals je ziet
Ja dat kan redelijk, en bij de 2.2 en nieuwe 2.0 makkelijker dan bij de 1.6 weet ik uit ervaring. Toch is het eindresultaat vrijwel nooit echt wat je wenst (weet ik ook uit ervaring).
Om het goed te doen moet je het filter zelf er uit halen. Daarvoor moet je zagen of slijpen, omdat de filters niet deelbaar zijn

@chathanky:
Ja nr 13 is een FaP

Dus?

Jij schrijft dat het FaP te delen is

Dus niet zoals je ziet

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Mijn FAP met ORganummer 11330 (uit het hoofd) is ook deelbaar uitgevoerd, zag ik van de week toen ik een motorbeschermplaat monteerde...chathanky schreef:Tot orga 9425 daarna is het een deel geworden.


Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Je kunt er dan toch bij om te reinigen het filter ligt dan bloot. Niets anders dan ze de kat doorslijpen hoor.
Naast hogedrukreinigen zijn er ook middeltjes op de markt die de as kunnen verwijderen uit de fap.
Aangezien de km stand en het niet bekend is lijkt me dit voor de ts geen onzinnige informatie.

Naast hogedrukreinigen zijn er ook middeltjes op de markt die de as kunnen verwijderen uit de fap.
Aangezien de km stand en het niet bekend is lijkt me dit voor de ts geen onzinnige informatie.

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Klopt idd. daarna is hij ook deelbaar zag ik bij nader inzien. De afbeelding is van een 2.0 maar ook de 2.2 heeft een vergelijkbare kat.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:

Die middeltjes werken niet echt goed (weet ik ook omdat ik het geprobeerd heb)
Niemand zei dat jij onzinnige info geeft, alleen niet correcte info

Het filter is inderdaad altijd los te halen van de Kat, ook na orga 9425.
Maar het filter zelf is niet deelbaar zonder zaag

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
om dit een beetje te voorkomen maken ze het niet makkelijker en maken ze het waarschijnlijk niet meer demontabel.
Duidelijk te zien het verschil en de troep die er uit komt. laat het de 2 de leven ipv 180.000km slechts een ton mee gaan, lekker belangrijk voor een 2001 C5?
Er zijn genoeg tevreden klanten die de kat reinigen en daar kosten mee besparen en vol tevreden mee zijn.
Duidelijk te zien het verschil en de troep die er uit komt. laat het de 2 de leven ipv 180.000km slechts een ton mee gaan, lekker belangrijk voor een 2001 C5?
Er zijn genoeg tevreden klanten die de kat reinigen en daar kosten mee besparen en vol tevreden mee zijn.

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De onzinnige informatie sloeg op het afwijken van de enige vraag of er iets met de lexia gedaan moet worden, aangezien de km stand kan de ts dit tegenkomen, dit was mijn uitgangspunt.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ah, en zo gaat het bijvullen dus:
http://www.youtube.com/watch?v=xbhfyjasy7g" onclick="window.open(this.href);return false;
(gaat bij deze 2.2 hdi eolys 176 in vlgs het flesje)
http://www.youtube.com/watch?v=xbhfyjasy7g" onclick="window.open(this.href);return false;
(gaat bij deze 2.2 hdi eolys 176 in vlgs het flesje)
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
@Chathanky
Afwijken van de vraag ja ja
De TS heeft een echt probleem doordat hij zijn tank met de verkeerde vloeistof vulde!
Zeer terecht door JW geconcludeerd.
Als jij dat afwijken noemt van een vraag klopt dat. Maar als je dat onzinnige info noemt klopt dat helemaal niet!
Ik denk dat de TS meer geholpen is met de info dat de Eolys niet van het juiste type is dan met de info dat zijn FaP deelbaar is en de daarop volgende discussie.
Ook de vraag of er iets met de Lexia moet worden gedaan is inmiddels beantwoord, en stond overigens ook reeds bij de FAQ.
Verder zijn de filters gewoon demontabel hoor, nog steeds.
In het filmpje zie je exact zo'n filter waarvan jij een plaatje post.
Het probleem is niet zozeer dat de filters na doe het zelf reinigen zoals op dat filmpje minder lang meegaan. Meer dat de in de wanden gedrongen eolysresten niet er uit gaan, en het FaP zodoende niet bijzonder veel roet afvangt. Zo'n ding blijft altijd roken doordat de effectiviteit een heel stuk minder is. Dit is eenvoudig met een roetmeting te controleren voor/na.
Dat bedrijven die roetfilters reinigen heel veel erg tevreden klanten hebben neem ik onmiddellijk van je aan.
Maar het PSA Fap is toch nog iets anders vanwege de Eolys. Daarbij zie je bij reiniging bij zo'n bedrijf na die tijd toch nog best veel roetuitstoot, in tegenstelling tot de FaP's die via het dealerkanaal worden gerefurbished.

Afwijken van de vraag ja ja

De TS heeft een echt probleem doordat hij zijn tank met de verkeerde vloeistof vulde!
Zeer terecht door JW geconcludeerd.
Als jij dat afwijken noemt van een vraag klopt dat. Maar als je dat onzinnige info noemt klopt dat helemaal niet!
Ik denk dat de TS meer geholpen is met de info dat de Eolys niet van het juiste type is dan met de info dat zijn FaP deelbaar is en de daarop volgende discussie.
Ook de vraag of er iets met de Lexia moet worden gedaan is inmiddels beantwoord, en stond overigens ook reeds bij de FAQ.
Verder zijn de filters gewoon demontabel hoor, nog steeds.
In het filmpje zie je exact zo'n filter waarvan jij een plaatje post.
Het probleem is niet zozeer dat de filters na doe het zelf reinigen zoals op dat filmpje minder lang meegaan. Meer dat de in de wanden gedrongen eolysresten niet er uit gaan, en het FaP zodoende niet bijzonder veel roet afvangt. Zo'n ding blijft altijd roken doordat de effectiviteit een heel stuk minder is. Dit is eenvoudig met een roetmeting te controleren voor/na.
Dat bedrijven die roetfilters reinigen heel veel erg tevreden klanten hebben neem ik onmiddellijk van je aan.
Maar het PSA Fap is toch nog iets anders vanwege de Eolys. Daarbij zie je bij reiniging bij zo'n bedrijf na die tijd toch nog best veel roetuitstoot, in tegenstelling tot de FaP's die via het dealerkanaal worden gerefurbished.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website