Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Klaverblaadje schreef:
Ik hoop echt dat er één dezer dagen iemand komt die zegt: "ik heb er twee pluggen ingezet en ik merk geen verschil". :o
Dat gaat niet goed komen. De verstelling werkt met een kamer vol olie in het nokkenas-tandwiel. Plug er in betekent geen olie in mechaniek, en dus klapperen van het wiel. Dan maakt hij hele rare geluiden weet ik uit ervaring
Overigens is stekker er af hetzelfde als plug er in.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
@EvilTwin
Maar op pagina 12 van deze http://www.citroenkerho.fi/xantia/pdf/t ... 0ES9J4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; die jij vast kent is de resonantie koppeling tussen de voor en achter cylinderbank wel geschetst. Deze heeft wel degelijk invloed op de koppel gedrag van de motor en werkt naar mijn weten wel met harmonieken en resonantie.

Sent from my XT910
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Locatie: 070
@ JW-NHS: heb het nummer op mijn ventiel even nagekeken omdat ik ze waarschijnlijk binnenkort ga vervangen. het nummer is 04142 en dan 20480 oftewel bij mijn auto uit mei 2005 afkomstig van 2004 productiedatum.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inderdaad, nog een origineel ventiel dus.
Tijd om 'm te vervangen, en dat zal ook wel gelden voor het tweede ventiel.

Zou je ze mij willen toesturen/overhandigen als je ze uitgewisseld hebt?
Dan zal ik ze aan een nader onderzoek onderwerpen en de resultaten hier vermelden.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ter info, desgevraagd.....

Het artikelnummer van deze ventielen is 1920HE.
De prijs is iets van 185 Euro/stuk, te verkrijgen via de Citroën dealer. Ik ken geen andere wegen om ze aan te schaffen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Locatie: 070
dank voor de prijsopgave. ik zal het laten weten zodra ik ze gewisseld heb. medio april gaat het gebeuren.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Locatie: 070
Beste clubbies, gisteren bij de APK van mijn auto ook de elektrokleppen (verstelventielen) preventief laten vervangen. Enne ik heb ook gevraagd de oude te bewaren zodat JW-NHS ze kan controleren.
Mijn garagehouder (geen citrodealer) kon gewoon aan dit onderdeel komen en gaf bij het ophalen van de auto dat de achterste al lek was!!!!!
Geen grote hoeveelheden maar bij het loshalen van het stekkertje liep er olie uit en hij gaf aan dat de olie via het draadje en het omhulsel bij langer doorrijden zo de computer in kan lopen zeker bij warmer weer als de olie dunner is. Je zou dan vele onverklaarbare storingen kunnen krijgen.
Anyway de onderdelen zijn vervangen en ik zal ze opsturen naar JW NHS voor nadere inspectie.

Mijn conclusie is dat dit een structureel probleem is wat wellicht toch eens bij citroen nl moet worden aangekaart.
Mijn kilometerstand is slechts 119K.
groeten
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat is weer een overduidelijk bewijs.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Locatie: 070
gisteren de ventielen bij JW thuis afgeleverd. ze worden aan een nadere inspectie onderworpen en JW zet de resultaten op het forum. Inmiddels blijkt wel dat de kilometerstanden behoorlijk variëren en het zou zomaar kunnen zijn dat er veel meer mensen met een lek onderdeel rijden maar hiervan nog niets gemerkt hebben.
de buitenkant bij mijn ventielen was immers mooi droog.
Aangezien het verwisselen een peuleschilletje was lijkt mij het advies om ze bij de garage eens te laten inspecteren op mogelijke lekjes op zijn plaats. mocht er niets te zien zijn dan gewoon terugplaatsen. anders zsm laten vervangen en opsturen naar JW-NHS. de oude ventielen zijn namelijk wezenlijk anders / beter in relatieve zin (huisvesting van de spoel).
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De ventielen gisteren "in dank ontvangen". De collectie begint zo langzamerhand behoorlijk groot te worden ;)

Het ventiel dat ook bij de stekkeraansluiting nat was van de olie heb ik inmiddels opengemaakt.
Dat heeft nummer 04142 20460, het andere ventiel dat ik nog niet opengemaakt heb draagt nummer 04142 20470.

Voordat ik het openmaakte merkte ik al dat het binnenwerk erg los zat in z'n behuizing. Dat had ik eerder ook waargenomen bij het ventiel van exroosje.
Op zich is dat al aanleiding om tot een lekkage te komen, de inwendige O-ringen dichten dan niet goed meer af.
Na openmaken bleek de binnenkant van het groene spoellichaam inderdaad vol olie te zitten.
Dat kan veroorzaakt zijn door een kapot alu-busje, maar ook door een slecht werkende O-ring afdichting.
Vervolgens heb ik het alu-busje getest met een paar bar druk, daarbij bleek het busje niet lek te zijn. Wel is zichtbaar dat het alu-busje vervormd is, maar op die plek is het (nog) niet lek.
De inwendige lekkage moet dus toegescheven worden aan een niet meer goed werkende O-ring afdichting.

Ik heb hier geen middelen om de mate van slijtage aan het alu-busje te meten, slijtage die dus wél duidelijk zichtbaar is.
Bij gelegenheid ga ik wel weer een keer met Breeze naar de "meetman", dan weten we precies hoever dit busje gesleten is.

Het tweede ventiel maak ik ook nog een keer open, eerst even wat andere zaken regelen.

Mbt tot:
Aangezien het verwisselen een peuleschilletje was lijkt mij het advies om ze bij de garage eens te laten inspecteren op mogelijke lekjes op zijn plaats. mocht er niets te zien zijn dan gewoon terugplaatsen.
mijnerzijds de opmerking dat er geen enkele garantie is dat de ventielen dan niet alsnog gaan lekken, korte tijd nadat ze herplaatst zijn.
De oorzaak van die lekkage is immers tweeledig:
1) doorslijten van het alu-busje, dat leidt meestentijds tot groot olieverlies in korte tijd. Zie mijn openingspost van dit draadje.
2) slechter wordende inwendige O-ringen. Dat blijkt de oorzaak te zijn van de lekkage van het nu onderzochte ventiel.
Maar de lekkage van de alu-busje stond er aan te komen :idea:

Voor de goede orde:
de oude ventielen zijn namelijk wezenlijk anders / beter in relatieve zin (huisvesting van de spoel).
dat slaat op de ventielen zoals ze gebruikt werden bij de ES9J4S van de PH1. Ze zijn wezenlijk anders dan die gebruikt worden bij de ES9A van de PH2, ze zijn ook niet uitwisselbaar.

Al met al een bevestiging van het eerder uitgesproken oordeel: deze ventielen hebben een beperkte houdbaarheid.
Vervangen als ze 100.000km gelopen hebben lijkt een verstandige maatregel.
En ook dan is er geen 100% garantie dat er niks mis kan gaan, zie het verhaal van de C6-rijder op de vorige pagina.
Bij hem ging het mis bij 50.000 km :shock:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Duidelijk verhaal :smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:49
Auto: Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 130000
Kleur: zwart
2 liter olie kwijt door een lekkende electroklep. Olie door alle compartimenten gelopen inclusief de distributieriem. VTC naaf moet vervangen worden en ook de waterpomp. Olie verwijderen.
Totale kosten 2600 euro!
Wie weet of citroen potjes heeft voor deze constructiefout?
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Welkom op het forum en je start met een droevig verhaal. Ik neem aan dat je dit draadje hebt doorgelezen, dus dan weet je ook dat je met 130 000 km in de risicofase was beland.
Hoewel het overduidelijk een zwakke constructie, c.q. een constructiefout is, vrees ik dat Citroën niet happig zal zijn om een dergelijk falen op te lossen, ver buiten de garantietermijn. Maar ik zou het zeker proberen, wellicht dat een beroep op coulance enig effect heeft. Succes.

Uit nieuwsgierigheid en belangstelling, hoe heb je dit forum ontdekt? Was dat naar aanleiding van de lekkage?

Adri

P.s.1 Je schrijft Phase 1 en b.j. 2006. Moet dat geen Phase 2 zijn?, ook gezien de elektroklep problemen die tot nu toe alleen bij Phase 2 zijn opgetreden IIRC.

P.s.2 € 2600 lijkt me fors voor de genoemde reparatie. Ik zou zeker alternatieven zoeken. Op dit forum staan genoeg goede en billijk prijzende dealers. Zelf zou ik met een dergelijk probleem zonder meer naar GJO in Nieuw-Vennep gaan.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Voor een auto uit 2006 zal Citroen nooit zo'n claim toekennen ben ik bang ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Weet je zeker dat de distributie vervangen moet?

Ik had ook olie eruitlopend, maar bij mij was de diagnose dat de afdekking van de distributieriem afdoende was om vervolgschade te verkopen. Dus uiteindelijk met een sisser afgelopen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Plaats reactie