Heren, heren, en eventuele Dames,
Gaat u zitten, zo u al niet zit, en verwonder u over het avontuur dat voortkomt uit het corrigeren van een van een kenteken bewijs fout.
Zoals in het begin van dit forum vermeld, was ik bij aanschaf van mijn Dame volslagen verblind en liet mij dus beetnemen door de verkoper met als resultaat dat ik een auto kocht met een G3 gas installatie zo werd mij verzekerd. Kort en goed was dat geen leugen, zo als verder in dit verhaal zal blijken, echter had ik beter opgelet dan was mij aan het kenteken bewijs duidelijk geworden dat een en ander niet helemaal in de haak was!
De dame kocht ik dus ergens in de schone maand mei en toen de blauwe enveloppe binnen kwam vielen mij de kostbare schellen van mijn even zo kostbare ogen! Ik mocht dus de volle mep betalen!
In een poging om achter de waarheid te komen en zo de waarheid mij niet beviel, dan toch proberen de waarheid naar mijn hand te kunnen zetten, eerst maar eens lid geworden van dit Forum. De schat aan informatie hier, en de mensen die prompt antwoordden op mijn nood kreet, deden mij besluiten om de reis door Bureaucratië (den Nederlandsche RDW. red.) te wagen!
Nu Dit heb ik geweten ! De inbouwer traceren was een koud kunstje, de gene die de G3 installatie heeft laten inbouwen had netjes alle papieren en facturen bewaard. Dus op naar almere naar het bedrijf LPG SERVICE POINT.
Aldaar het probleem uitgelegd en de vraag gesteld wat voor een installatie zit er nu in ? G2 of G3 ?
Het antwoord was snel en eenduidig, men keek even gauw onder de kap en het antwoord luide "G3 mijnheer", dat was dus een stukje geruststelling echter het was nog geen oplossing voor het probleem. Dus op mijn volgende vraag hoe het dan kon zijn dat het kentekenbewijs alleen vermelde "aanwezig" in het vakje voor lpg, kon men mij geen antwoord geven, echter wel de mogelijkheden opsommen.
1 Een tussenliggende eigenaar kon de gas installatie hebben laten uitschrijven (m.a.w. Aan de RDW gemeld hebben dat de installatie was verwijderd)
2 De RDW heeft destijds gewoon een administratieve blunder begaan en de eigenaar destijds heeft het niet eens gemerkt en gewoon altijd netjes (teveel) belasting betaald.
3 De fout kon misschien ook bij hun zelf hebben gelegen destijds maar net als hier boven in punt 2 heeft niemand dat opgemerkt.
En dan was mijn laatste vraag: "hoe gaan we dit oplossen ?"
Hierop was het antwoord ook snel klaar, "U betaald 220 euro en laat uw kenteken bewijs hier, wij doen wat huiswerk want we moeten de originele certificaten opvragen bij de leverancier van uw systeem en dan sturen we het hele boeltje naar de RDW en u krijgt automatisch nieuwe papieren thuis gestuurd." ook werd nog vermeld dat dit 1 a 2 maanden in beslag kon nemen... Hier begon een onaangenaam onderbuik gevoel zich bij mij kenbaar te maken...
(voor de goede orde Deel 1 heb ik nooit hoeven afgeven)
Twee maanden later (lees mijn vorige post)
En dan nu goed een maand terug, de zomer reeds voor bij en ook al een midweek naar engeland met de dame verder, nog steeds
geen nieuwe papieren!

Tijd dus weer voor de telefoon, dit is uiteraard niet het eerste telefoontje in de afgelopen tijd, maar deze wil ik u toch niet onthouden,
"met lpg servicepoint" (de telefoon wordt gelijk opgenomen, tegenwoordig schakel ik eerst nummer herkenning uit, anders laten ze me gewoon in mijn sop gaar koken)
"Ja met mij, de eigenaar van de C5 zonder Papieren!" (mijn standaard aankondiging inmiddels naar hun toe)
-herkenning aan de andere kant van de lijn- verder introductie is niet nodig... vragen ook niet meer, men weet meteen wat ik van ze wil, op zich wel zo helder en duidelijk niet?
"Meneer we zij er bijna uit de leverancier wil echter de gas installatie zelf zien!"
"Goed zeg ik getergd, ik kom gelijk !"
hier was uiteraard niet op gerekend...
"Meneer zo snel gaat dat ook weer niet" Dat zal wel niet nee, dacht ik bij me zelf..
affijn de dinsdag daar op ik daar heen, Ik was er er vroeg een uur eerder dan dan afgesproken, maar goed wachten weet ik inmiddels alles van dus dat was geen beletsel om toch maar naar binnen te lopen, alhier geen chef aanwezig doch wel een eenzame monteur, die verteld waar ik voor kwam, het verhaal was duidelijk bij hem bekend.
"Ach ja mijnheer u bent van de C5 toch ? ja ik moest van de chef even een paar fototjes maken."
Dit deed bij mij de emmer overlopen, we waren inmiddels al 5 maanden aan de gang en aangezien dit gewoon weer een poging tot afscheping leek was ik kort en duidelijk "Om 1 uur is je chef hier en ander ga ik naar het politiebureau en doe ik aangifte van verduistering!"
de monteur schrok zich uiteraard rot en belde gelijk zijn baas / chef en die was er bijzondervlug.
De man was echte nogal aangebrand en ik heb zeker een uur nodig gehad om hem aan zijn verstand te brengen dat dit geen manier van werken is en dat het nu toch echt voor elkaar moest komen en dat ik anders geen keuze had om aangifte te doen om nieuwe papieren te kunnen aanvragen bij de RDW en dat ik dan ook niet zou schromen om te vermelden waar de papieren zouden moeten zijn. Dit gezegd haalde de man bakzeil en zijn we samen naar een andere garage gereden in Baarn ! daar keek iemand onder de kap en ook even naar de tank maakte wat aantekeningen en verzekerde mij voor wat het waard was dat het nu echt snel in orde zou zijn.
Welnu het is uit eindelijk in orde gekomen afgelopen week kwamen mijn nieuwe papieren

en daar stond inderdaad G3 ! wat dat betreft dus eindgoed al goed.
Moraal van dit verhaal ga nooit in je eentje de auto kopen die je na lang zoeken denkt te hebben gevonden ! je zou wel eens iets lulligs over het hoofd kunnen zien!
epiloog:
Alle ervaringen op een rijtje, Ja als het inderdaad een verkeerd geadministreerde gas installatie is dan kan dat worden recht gezet en Nee je hoeft hiervoor dus niet je deel 1 in te leveren. mijn ervaring is ook dat die kleine knoei inbouw stationnetjes geen afspraken kunnen maken en die ook na komen (zonder dwang dan wel te verstaan)
verder blijf ik het gevoel houden dat er iets niet helemaal in de haak is, hebben ze nu echt het originele certificaat gevonden en opgestuurd ? of gewoon een certificaat vaan een zelfde systeem op gestuurd en en het systeem naar Belgie verkocht of zo want daar hebben ze dat certificaat toch niet nodig ? Hoe dan ook ik zal er nooit achter komen tenzij bij een uitgebreide controle men die gegevens 1 op 1 gaat vergelijken met de RDW data base. Zelf naar de RDW gaan om dit te controleren gaat me net even een avontuur te ver.... het is een door de RDW erkend station geregeld dus ik eigen me het recht toe om te geloven dat het nu officieel in orde is.
Tot zover mijn avontuur om een aanwezige installatie aslnog op G3 te krijgen doet er uw voordeel mee !