Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
 Te weinig vermogen in hoge toerentallen? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Dat vermogen gelijk is aan koppel maal omwentelingssnelheid (uitgedrukt in radialen per seconden) is iets dat ik al heeeeel lang geleden geleerd heb.

Mijn hoofdvraag aan ET was hoe hij die blauwe lijn "geconstrueerd" heeft. Daar heeft hij op geantwoord.

Daarnaast is er de vraag hoe de vermogenslijnen bij verschillende versnellingsbakverhoudingen berekend worden.
Dat zijn dus die groene, groene en rode curves waarvan jij zegt dat ze niet kloppen....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 apr 2013 23:49
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Bij een verlies van 0 in de reductiebak blijft het vermogen gelijk. De reductie is koppel inruilen voor omwentelingen en vise versa.

Neem die formule die ik gaf eens en je zal zien dat je dat motorplaatje welke dan ook zo kunt invullen en je de uitkomsten van de onbekende grootheid als antwoord er uit haalt.
En dit kun je vervolgens zo overzetten naar de eindoverbrenging.
Zo zet je het uit zoals ET dat doet in een grafiek maar als je vermogen neemt zit je echt mis. Want je neemt voor de tweede maal de omwentelingen mee in een grafiek.

De getoonde lijnen kloppen vast wel in grote lijnen in die grafiek ( in zo`n gafiek zit je al snel een paar nm naast in de exacte aflezing) maar je kan daar geen snelheid uit halen omdat de snelheid al mee is genomen in het kw vermogen.


16 apr 2013 00:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Eerder schreef je dit:
chathanky schreef:
Maar hoe kan het vermogen in de 5 de en 6 de versnelling op 100 kw uitkomen?
Een hogere overbrenging zorgt voor een reductie aan vermogen aan de wielen en die zie ik niet terug.
100kw aan de motor levert geen 100 kw aan de wielen door de versnellingen die er tussen zitten.


Dat telt nu niet meer?
Dus het plaatje en het verhaal van ET zijn wél juist ?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 apr 2013 00:20
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Ja dat schreef ik, een reductiebak heeft ook toenemende verliezen naarmate de omwentelingen toenemen en die nemen in het grafiekje van ET juist af en dat klopt niet.
Om massa een versnelling een grotere versnelling te geven nemmen de verliezen alleen maar toe en zullen de lijnen steeds verder van elkaar af te liggen en zeker niet naar elkaar toe te komen.


16 apr 2013 00:26
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Een misschien niets zeggend voorbeeld maar meer uit mijn dagelijks werk gerelateerd:

Met een lucifair een pan water koken gaat je echt niet lukken. De temperatuur is hoog genoeg maar mist vermogen.
Met een gasstel lukt dat wel maar de temperatuur van de vlam is vrijwel gelijk. :lol:


16 apr 2013 00:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Ik ben bang dat je er niks van begrijpt. Ik begon ermee om me niet te willen mengen in een langs elkaar heen verhaal met jou in de hoofdrol (vs JW), maar nu zit ik er zelf in. Het heeft helaas geen zin zo te discussiëren. Lees mijn postings nog eens door en leer er iets van. Stop je eigen fysica te verzinnen.

Citaat:
Dus het plaatje en het verhaal van ET zijn wél juist ?


Uiteraard klopt het.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


16 apr 2013 07:54
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Jou mening ET. Ik zal het respecteren hoewel ik het er niet mee eens ben.
Je beantwoord ook Jw zijn vragen niet eens inhoudelijk en ik vermoed de reden wel.
Bedankt iig voor de bemiddelende actie. Mijn en ik denk ook Jw kunnen zich niet verenigen in het plaatje en hebben vragen. Het staat je vrij om daar niet op te antwoorden.


16 apr 2013 09:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Hoe kom je er bij dat ik zou menen dat het plaatje niet klopt?

Dat plaatje is correct, ik heb slechts gevraagd hoe die blauwe curve van het benodigde vermogen tot stand gekomen is.
Maar er is mijnerzijds GEEN twijfel over de "beschikbare vermogens" curves via de verschillende versnellingen. Die zijn gewoon correct.

Daarnaast was mijn vraag hoe hij die "beschikbare vermogens" curves dmv een rekenprogramma zichtbaar gemaakt heeft.
Die ga ik nu zelf maken voor de V6 ES9, icm de AM6 bak. Dat gebeurt handmatig, niet via een Excel-sheet oid.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 apr 2013 10:38
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Informeer eens bij Web als je hem nog wel eens spreekt. Die heeft ongeveer die richting gestudeerd.


16 apr 2013 11:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Met behulp van de eerder genoemde vermogenskarakteristiek:

Afbeelding

en de mij bekende V1000's van deze bak heb ik dit plaatje gemaakt:

Bijlage:
V6 AM6 curvesa.png


Daarin heb ik in rood de beschikbare vermogenscurve in z'n 5, en in groen die van de 6e versnelling van de AM6 bak, gekoppeld aan de V6, toegevoegd aan ET's oorspronkelijke plaatje.

Het levert de bevestiging op dat de top alleen in z'n 5 gehaald kan worden.
Maar interessant is het te zien dat hij daar in z'n 6e versnelling niet ver van af blijft, het verschil is maar iets van 10 km/u.

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 apr 2013 12:40
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 04 jul 2012 16:42
Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Heren, ik snap best dat het een interessant onderwerp is maar met dit "heen en weren" wordt het probleem van ons forumlid Hollender niet opgelost.

Het is heel simpel. Hoe harder er op de zuigers gedrukt wordt tijdens de arbeidsslag des te hoger het koppel is. De kunst is dit zo vaak mogelijk te doen zonder dat je aan kracht inboet. Hoe hard je drukt heeft direct invloed op de efficiëntie. Het harder drukken lukt bij een direct ingespoten turbo diesel veel beter dan bij een benzine motor het vaker drukken lukt weer veel beter bij een benzine motor. Als we een diesel en een benzine motor vergelijken en ze genereren beide 200Nm alleen de diesel bij 3000 rpm en de benzine bij 6000 rpm dan zijn ze beide even sterk maar de benzine motor kan dezelfde arbeid 2 maal sneller verrichten.
exroosje schreef:
Je moet bovendien niet vergeten dat het effect wat bovenin dit veroorzaakt misschein onderin tot lagere efficiency dus hoger verbruik leidt. Bv een verstopping roetfilter of te lage inspuit/turbodruk. Ik zou zeggend at een bezoek aan een kundig dealer met de juiste apparatuur om bv realtime gegevens te kunnen uitlezen en kennis van de eigenaardigheden van de 2.2. hier wel een snel antwoord op moet kunnen geven .
Ik weet dat dit het C5 forum is maar afgelopen weekeind de EGR klep van onze "oude" Smart CDI eens uitgebouwd en schoon gemaakt. De smart kwam maar heel slecht van zijn plaats en kon amper harder dan 110 km/h, max is normaal 135 km/h. De EGR klep ging niet helemaal meer dicht omdat hij vol zat met harde en zachte stukjes roet. Gevolg was dat er altijd kortsluiting was tussen de uitlaat en de inlaat. Aangezien de turbo nogal klein is, de turbine buitendiameter is +/- 3 cm gebeurde er dus niet veel en was er "geen" vuldruk voorhanden, dit vooral in de lage toeren. Was hij eenmaal warm dan ging het wel maar niet harder dan 110 km/h. Alles is weer schoon en het "volle" koppel is weer vanaf 1800 rpm beschikbaar en we komen weer een paar kilometer verder op een liter diesel. Weinig werk (bij een smart) en veel plezier. Ik heb geen idee of je bij een 2.2 HDi makkelijk bij de EGR klep kunt komen. Hollender volg exroosje zijn advies en laat je auto uitlezen, bij mijn garage kost dat mij helemaal niks.
Hollender schreef:
Aangezien de dealers hier in de buurt voor een klein onderhoud al tussen de €250 en €300 durven te vragen vrees ik een beetje voor de prijs van een diagnose. Ik probeer hem eerste wel los te rijden...
Ik kan mij niet voorstellen dat uitlezen zoveel moet kosten. Is er een storing en moet er aan gewerkt worden dan heb je altijd nog de keuze om geld uit te geven.


16 apr 2013 13:11
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Was benieuwd en dus ....
Uitgeprobeerd ( bij onze Oosterburen uiteraard , vrijwel lege rechte snelweg ... )
Op de GPS in bva 6 , 219 km per uur ... zonder al te veel moeite of lang aandringen.

Vind ik een mooie prestatie voor een 2.0 HDiF !

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


05 mei 2013 14:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Jij speelt vals ;)

Jouw 2.0 HDi is niet zomaar eentje, maar door Marco vorig jaar gekieteld. Zonder die behandeling zou hij dat niet gehaald hebben.
Wel leuk dat je daarvan nu zó de bevestiging krijgt :smt038

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 mei 2013 14:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Dit draadje nog eens weer doorgelezen naar aanleiding van wat rekensommetjes in het kader van mijn deeltijdstudie.
Interessant en duidelijk over de versnellingsbakverhoudingen.

Een simpel rekensommetje laat zien dat bij mijn Ph2 HDi BVM5 de verhouding van de 5e versnelling te kort is gekozen. De topsnelheid wordt gehaald bij een toerental van meer dan 4000 rpm (max vermogen).
Dat betekent dat met een juist gekozen verhouding de theoretische topsnelheid hoger had kunnen zijn.
Vermoedelijk heeft men dit gedaan om de auto in de 5e versnelling nog een beetje vlot te laten accelereren.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


21 sep 2015 10:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Bij mijn THP (Automaat) is het precies andersom, de 6e is te lang en de 5e is te kort. Dus blijft de topsnelheid steken op 210in 6 maar dit kun je in 5 ook bijna halen. Met 156pk had zeker 215 mogelijk geweest met een iets kortere 6 of een nog langere 5 (en 6).

Voordeel van een te lange hoogste versnelling is dat tuning een hogere topsnelheid oplevert. Bij een te korte versnelling kun je tunen tot je een ons weegt, hij gaat geen spat sneller ( tenzij je het max toerental weet te verhogen, bij een diesel ondoenlijk)

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


21 sep 2015 11:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.