Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
motortemperatuurmeter doet vreemd???
Auteur |
Bericht |
V6je
C5club Fan
Geregistreerd: 05 apr 2013 19:36 Berichten: 81 Woonplaats: Zwijndrecht, Zuid-Holland
Auto: Berline, 3.0V6 24V Exclusive euro4
Opties: alle opties behalve schuifdak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125.000
Kleur: metalic groen
Naar boven
|
 motortemperatuurmeter doet vreemd???
hai luitjes, ik heb een vraagje....als ik ga rijden met de auto duurdt het soms erg lang voordat de temperatuurmeter v.d. motor wat aan gaat geven. Afgelopen Zondag stond ik even een paar minuten te wachten met draaiende motor, schiet ineens de meter vol in het rood en alles sloeg op tilt...qua melding dan....en heb gelijk de motor uitgezet Na inspectie onder de kap geen gekke dingen gezien zoals lekkage of vloeistof tekort in het tankje. Zou of de sensor of de meter zelf kaduuk zijn  ....of slaat mogelijk de koelvin niet aan...werkt ook met een sensor toch  ...misschien mogelijk de thermostaat een probleem  noem zomaar wat dingen op, misschien dat 1 van jullie dit al eens eerder aan de hand heeft gehad Het gaat hier om een C5 3.0 V6 uit 2005. groet Leo
_________________ glijdend vervoer over de weg, wat wil je nog meer
|
29 apr 2013 22:42 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: motortemperatuurmeter doet vreemd???
Ik denk toch dat het je thermostaat is die stuk is. Het eerste euvel dat je motortemp niet snel en niet of weinig omhoog komt duid er idd op dat ie stuk is. Hij blijft dan open staan en je motor word heel slecht warm. Het feit dat je motor oververhit geworden is nu duid er waarschijnlijk op dat ie nu gesloten is en dat ie niet open gaat. Bel een pechdienst en laat hem eruit halen als het dat is en dan kan je naar de garage rijden om een nieuwe te laten steken. Zeker niet met de wagen rijden als ze heet loopt.
|
29 apr 2013 22:49 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
V6je, ik ken jou type motor niet maar of dat met die pechdiest zal opgaan, is de vraag. Op het blok van de mijne zit de termostaat geïntegreerd in een soort verdeeldoos met daar op aangesloten drie slangen en een temp-sonde. En dat geheel is alleen compleet uitwisselbaar. Minder dan 80€ (inclusief thermostaat en sonde). De thermostaat kan je daar niet uithalen. De sonde is wel los vervangbaar.
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
29 apr 2013 23:34 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Ook bij de ES9A V6 zit 'ie in een huis aan de zijkant van de motor. Da's een klus van heel wat meer dan 5 minuten om 'm daar uit te halen. Deze thermostaten willen nog wel eens sneuvelen, zo vertelde JO mij kort geleden. Toen hij met mijn V6 bezig was vroeg hij me of de thetmostaat goed werkte. Dat is met name af te leiden uit de manier waarop de verwarming op gang komt. Als dat snel gaat werkt de thermostaat in elk geval initieel goed, dan blijft hij dicht zodat het "kleine circuit" snel opwarmt. Maar als hij vervolgens dicht blijft staan als de motor goed doorwarmt, krijg je oververhitting  Gelukkig wat dat bij mijn auto nog in orde Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 apr 2013 23:41 |
|
 |
V6je
C5club Fan
Geregistreerd: 05 apr 2013 19:36 Berichten: 81 Woonplaats: Zwijndrecht, Zuid-Holland
Naar boven
|
Bedankt alvast voor de reacties hier.....ik was eerlijk gezegd erg benieuwd hiernaar omdat ik Woensdag terug ga naar de garage met dit euvel...heb de auto net 2 weken in bezit...kijken wat ze daar gaan vertellen over dit feit....heb ze iig al wel telefonisch ingelicht en afspraak gemaakt hiervoor....hou jullie op de hoogte na Woensdag...altijd handig voor een ander als het antwoord op dit probleem duidelijker wordt...alhoewel het niet altijd hetzelfde onderdeel hoeft te zijn wat de veroorzaker is...maar een hint is nooit weg toch??...
groet Leo
|
30 apr 2013 00:10 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Een koelwatertemperatuur zal niet van de een op het andere moment verspringen in temperatuur. Naar alle waarschijnlijkheid zal het met de temperatuur sensor te maken hebben. Je hebt niet waargenomen of de de motor daadwerkelijk gloeiend heet was geworden?
Zowel de sensor als de thermostaat zitten aardig weggewerkt in het motorruim. Beiden vervangen kost al gauw een uurtje of anderhalf. De thermostaat kost bij mister auto ruim een tientje en de sensor iets meer. Als de thermostaat open blijft staan komt je motor traag op temperatuur en zal dan niet ineens plots doen toenemen.
|
30 apr 2013 00:22 |
|
 |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
Koelproblemen heb ik met mijn C5 (welliswaar een 2-L, maar toch...) ook gehad. Testen of de koelfan het nog doet, is simpelweg te controleren door de stekker van de temp.sensor te trekken. Koelfan gaat dan op volle snelheid draaien. Let op, koelfan zal altijd rustig draaien als de airco aan staat. Als de temp.meter in het rood heeft gestaan, zou de koelfan op volle snelheid moeten koelen, ook als de thermostaat niet juist functioneert. De koelfan wordt door de temp.sensor aangestuurd. Aangezien ik uit jouw verhaal opmaak, dat de watertemp. op het dashboard te hoog staat, maar de koelfan niet staat te blazen en dat er ook nergens koelvloeistof geloosd werd, denk ik dat de aanduiding van de temperatuur niet juist is geweest. Een thermostaat die stuk is en dicht blijft staan, zorgt op hele korte termijn voor een warmgelopen motor en koele radiateur. Blijft de thermostaat open staan door een defect dan zal de motor heel langzaam oplopen, maar nooit te heet worden. Ik zou, op basis van jouw verhaal, eerder de temp.sensor verdenken. Let op, een defecte temp.sensor hoeft niet te leiden tot een foutcode. Bovenstaand verhaal is gebaseerd op de 2L-motor van mijn C5. Het zou bij de C5 met de V6 motor op details anders kunnen zijn.
|
30 apr 2013 15:20 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Bouwjaar: 2014
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
Nadat ik mijn eerste problemen had met te hoog opgelopen temperatuur heb ik zelf de temp-sensor vervangen. Of toen mijn koppakking er al uitlag of niet, weet ik niet. Maar omdat ik er na die uitwisseling ervan nog wel mee heb gereden en na ruim 20 min. pas, maar dan ook ineens subiet van het één moment in het ander een foutmelding kreeg en mijn temperatuurweergave op mijn dashboard als een pijl in het rood schoot, ben achterdochtig geworden. Ben nadien dus nog meer gaan twijfelen waar ik het nu zou moeten zoeken. Met mijn relaas beoog ik je aan te geven dat er grote kans is om na vervanging van je sonde toch op de koffie te komen. 
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
01 mei 2013 13:53 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Energielabel: C
Organummer: 10363
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
* Mompelt "wanhopen kan altijd nog?" *
|
01 mei 2013 16:34 |
|
 |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
L A schreef: Met mijn relaas beoog ik je aan te geven dat er grote kans is om na vervanging van je sonde toch op de koffie te komen.  Als dit voor mij geldt, dan kan ik je geruststellen. Koffie kan ik erg van genieten, maar de koppakking van mijn C5 is 100% goed. Ik ben ondertussen 2 jaar en 60.000 km verder met ritten in de Alpen zonder problemen.
|
01 mei 2013 19:44 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
Volgens mij hebben we het hier over twee problemen die los van elkaar staan en die bij jou tegelijkertijd optreden. Ik ken ze allebei op twee V6´en, maar wel afzonderlijk van elkaar. 1. Achterblijvende temperatuur meter. De meter is hier juist, je blijft te lang te koud rijden. Thermostaat vervangen. 2. Meter van normaal of iets verlaagd ineens naar vol rood (bovenkant schaal). Hier is de meter gelukkig fout. Sensor op tilt. Ik heb het maar één of twee keer gehad bij één van de V6`en en er niks aan laten doen. Alle schermmeldingen en geluidssignalen gaan wel vol af dan. Afzetten en direct starten en de boel is weer normaal.
Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
02 mei 2013 19:17 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Ronald schreef: Meter van normaal of iets verlaagd ineens naar vol rood (bovenkant schaal). Hier is de meter gelukkig fout. Sensor op tilt. Pas op! dit kan wel, maar is niet altijd zo. Luchtbellen ed veroorzaken ook dit soort dingen. En in dat geval is het niet zo goed voor de motor natuurlijk. Moraal: de boodschapper heeft niet altijd de schuld.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 mei 2013 23:03 |
|
 |
V6je
C5club Fan
Naar boven
|
Ha luitjes De V6 is inmiddels terug geweest bij de Citroëndealer van aanschaf. Na alles doorgemeten te hebben kwamen er 2 dingen tevoorschijn. De motor van de koelventilator was defect, dus die kon nooit reageren op elke sensor dan ook. Het relais wat alles aanstuurt had ook de geest gegeven... Afgelopen Vrijdagmiddag is alles vervangen en het werkt prima weer...dat de temperatuurmeter wat minder snel "loskomt" is een euvel van de meters die Citroën in deze modellen gebruiktvolgens de monteur aldaar. Maar ja...ik kan weer lekker toeren en de kosten á € 900,- kreeg ik kado. service toch wel. 
|
04 mei 2013 23:30 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Fijn dat het klaar is Maar wat bedoel je met minder snel 'loskomen' van de meter? Bij de V6 moet na maximaal 5 km de kvs meter wel ongeveer horizontaal staan hoor.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 mei 2013 23:38 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Zit die sensor in het "kleine circuit" of in het "grote"?
Bij mij wordt de verwarming snel warm, de thermostaat werkt dus goed, maar de thermometer komt pas later op de 9 uur stand. Daaruit leid ik af dat de sensor in het grote circuit zit. Klopt dat niet?
Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 mei 2013 00:32 |
|
 |
|