Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Ik geloof niet dat sensorventielen in 't algemeen ondingen zijn. Er zat een hele verkeerde serie tussen en die heb ik ook (gehad?). De nieuwere serie schijnt wel goed te werken.
L8r, Henk
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
correct 

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Dat gezegd hebbende kreeg ik vorige week zaterdag (22-12) om 20.00 uur in de regen op de A18 net voor Doetinchem toch weer de gevreesde melding op m'n klokken: lekke band. Aan het rijgedrag merkte ik niets dus dacht ik eerst nog dat het een false positive was Snel de parkeerplaats van McDonnalds opgezocht, uitgestapt en ik hoorde nog net het laatste restje lucht uit het afgeknapte ventiel stromen: helaas. Enfin, het reservewiel er maar weer op. 's-Maandags met de auto naar de dealer. Ze hadden nog zo'n ventiel op voorraad. Dus nu is alles toch weer goed.
Helaas geen garantie want het zijn de wielen met de winterbanden van m'n vorige C5-III. En ik dacht dat de ventielen van die set alle vier al een keer vervangen waren, blijkbaar niet dus.
Helaas geen garantie want het zijn de wielen met de winterbanden van m'n vorige C5-III. En ik dacht dat de ventielen van die set alle vier al een keer vervangen waren, blijkbaar niet dus.
L8r, Henk

Tja. Dit gelezen hebbende kan ik mededelen dat de rubberventielen het het afgelopen jaar uitstekend en probleemloos hebben gedaan 

Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Ik heb in totaal 2 ventielen stuk gehad.
1x een volledig afgebroken terwijl ik op snelweg aan het rijden was, en 1x eentje die een klein beetje lekte.
Over de werking op zicht echter geen klachten, ze detecteren alles correct en nog nooit een foute melding gehad.
Bij mij was het wel zo dat het de beide achterwielen waren die een nieuw ventiel nodig hadden. Vooraan staan er nog steeds de originele op.
En wat me verder ook opviel, toen het ventiel op de snelweg plots afbrak was de band uiteraard vliegensvlug leeg. Toch viel het me op dat de C5 extreem stabiel bleef, terwijl andere wagens bij 120 met een plotse lekke band toch heel wat anders reageren.
Ligt dit aan de HP?
1x een volledig afgebroken terwijl ik op snelweg aan het rijden was, en 1x eentje die een klein beetje lekte.
Over de werking op zicht echter geen klachten, ze detecteren alles correct en nog nooit een foute melding gehad.
Bij mij was het wel zo dat het de beide achterwielen waren die een nieuw ventiel nodig hadden. Vooraan staan er nog steeds de originele op.
En wat me verder ook opviel, toen het ventiel op de snelweg plots afbrak was de band uiteraard vliegensvlug leeg. Toch viel het me op dat de C5 extreem stabiel bleef, terwijl andere wagens bij 120 met een plotse lekke band toch heel wat anders reageren.
Ligt dit aan de HP?
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Voor een groot deel wel, al kan HP vóór minder uitrichten dan achter. Afhankelijke van de snelheid van het leeglopen is het:
óf de hoogtecorrectie die het andere wiel helpt
(en daarmee voorkomt dat de auto te veel op het lege wiel leunt)
óf het HA3+ wat de HARDE stand selecteerd om rol te minimaliseren
(op basis van snel inveren, deze grenswaarde werd al op de Xm aangeduid als "klapband", maar wordt ook overschreden bij snelle drempels).
Van belang is verder dat je met HP erg stijve stabilisatorstangen hebt. Aan de voorkant werkt de ontkoppelde fusée weer heel goed om de invloed van de lege band te neutraliseren, net zoals die rem- en aandrijfkrachten neutraliseert.
Tenslotte is er nog de algemene bouw van de auto die voor stabiliteit zorgt: veel gewicht voorin, lange wielbasis.
Wat er daadwerkelijk gebeurt bij een klapband kun je hier zien:
http://www.youtube.com/watch?v=M0IdtH4S ... age#t=249s" onclick="window.open(this.href);return false;
(vanaf 4:00, helaas is de aspect ratio fout van de video)
óf de hoogtecorrectie die het andere wiel helpt
(en daarmee voorkomt dat de auto te veel op het lege wiel leunt)
óf het HA3+ wat de HARDE stand selecteerd om rol te minimaliseren
(op basis van snel inveren, deze grenswaarde werd al op de Xm aangeduid als "klapband", maar wordt ook overschreden bij snelle drempels).
Van belang is verder dat je met HP erg stijve stabilisatorstangen hebt. Aan de voorkant werkt de ontkoppelde fusée weer heel goed om de invloed van de lege band te neutraliseren, net zoals die rem- en aandrijfkrachten neutraliseert.
Tenslotte is er nog de algemene bouw van de auto die voor stabiliteit zorgt: veel gewicht voorin, lange wielbasis.
Wat er daadwerkelijk gebeurt bij een klapband kun je hier zien:
http://www.youtube.com/watch?v=M0IdtH4S ... age#t=249s" onclick="window.open(this.href);return false;
(vanaf 4:00, helaas is de aspect ratio fout van de video)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Precies, dat viel mij ook op en daarom dacht ik eerst ook aan een false positive. Zelfs bij parkeersnelheden merkte ik niets bijzonders (ik heb ook HP). Pas toen ik de leeggelopen band zag wist ik dat het ernst was. Is dit nou goed of juist niet want je blijft er zomaar ongemerkt mee doorrijden, zeker als je geen signalering hebt.gvwijnen schreef:En wat me verder ook opviel, toen het ventiel op de snelweg plots afbrak was de band uiteraard vliegensvlug leeg. Toch viel het me op dat de C5 extreem stabiel bleef, terwijl andere wagens bij 120 met een plotse lekke band toch heel wat anders reageren.
Ligt dit aan de HP?
Dus ja, de signalering zelf was de oorzaak en zonder was er geen probleem geweest. Maar als je wel een echt probleem hebt merk je dat zonder signalering dus misschien niet (tijdig).
L8r, Henk

V.I.P.


Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Met het wissellen van zomer naar winterbanden,werden 3 wielen niet herkent,terwijl ze werkend van de auto zijn gekomen-de daeler weet niet hoe ze te activeren en zijn ze nu dus gedeactiveert.dit kan dus ook. ik weet niet of ik de zomerbande laat activeren kost elke keer 35 € en ik weet niet of ze het doen.




De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Ik heb altijd gedacht, eens er een ventiel breekt (kost toch al snel was euro's) laat ik het vervangen door een gewoon ventiel zonder bandenspanningsdetectie. En laat ik heel het systeem uitschakelen.
Maar als ik op de snelweg plots een melding kreeg van een lekke band, en niets voelde in eerste instantie dacht ik: een verkeerd signaal van de sensor.
Dus omdat het HP systeem alles zo goed opvangt zijn de bandenspanningssensoren eigenlijk wel aan te raden (volgens mij).
En is het nu goed of slecht dat het HP systeem alles opvangt, en je eigenlijk bijna niet weet dat je lek staat, ik heb het mij ook al afgevraagd.
Maar uiteindelijk zie ik het toch als een groot voordeel, beeld je eens in wat je zelf verkiest:
- een ventiel breekt bij een auto zonder hp op de snelweg, je wagen geraakt uit balans en je voelt alles direct. Maar je hebt moeite om veilig aan de kant te raken.
- of een ventiel breekt bij de C5, je voelt het niet, maar krijgt direct een melding en kan in alle rust en veiligheid naar de kant.
Ik verkies toch duidelijk het 2e geval.
Maar als ik op de snelweg plots een melding kreeg van een lekke band, en niets voelde in eerste instantie dacht ik: een verkeerd signaal van de sensor.
Dus omdat het HP systeem alles zo goed opvangt zijn de bandenspanningssensoren eigenlijk wel aan te raden (volgens mij).
En is het nu goed of slecht dat het HP systeem alles opvangt, en je eigenlijk bijna niet weet dat je lek staat, ik heb het mij ook al afgevraagd.
Maar uiteindelijk zie ik het toch als een groot voordeel, beeld je eens in wat je zelf verkiest:
- een ventiel breekt bij een auto zonder hp op de snelweg, je wagen geraakt uit balans en je voelt alles direct. Maar je hebt moeite om veilig aan de kant te raken.
- of een ventiel breekt bij de C5, je voelt het niet, maar krijgt direct een melding en kan in alle rust en veiligheid naar de kant.
Ik verkies toch duidelijk het 2e geval.

Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Het systeem herkent volgens mijn dealer 2 sets ventielen, dus één set voor de zomer- èn één set voor de winterbanden. Als die ventielen niet veranderen hoort het systeem ze automatisch te herkennen bij de bandenwissel. Soms moet je eerst wel een paar honderd meter tot 1 km rijden met tenminste 50 km/h voordat ze ook "OK" in het display verschijnen. En het hoeft niet extra te kosten.Frans 99 schreef:Met het wissellen van zomer naar winterbanden,werden 3 wielen niet herkent,terwijl ze werkend van de auto zijn gekomen-de daeler weet niet hoe ze te activeren en zijn ze nu dus gedeactiveert.dit kan dus ook. ik weet niet of ik de zomerbande laat activeren kost elke keer 35 € en ik weet niet of ze het doen.
![]()
![]()
L8r, Henk

C5club Rookie


Berichten: 22
Lid geworden op: 22 mar 2009 16:16
Auto: 2.2 Hdif Sedan Exclusive
Opties: Metallic (Gris Thorium), Pack Protection, Pack Concert Excl, Pack Detection3 Excl, Schuif-/Kanteldak, Trekhaak wegklapbaar
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11797
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 370000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: HEERHUGOWAARD
Ik heb weer een ventiel dat afbrak. Ben gaan surfen en kwam via het peugeot forum de volgende link tegen:
http://www.ebay.nl/itm/TYRE-PRESSURE-VA ... 5649f025e0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kan je voor ca. 37 Euro inkl. verzenden een nieuw Aluminium ventiel pijpje voor de sensor kopen.
Je band moet wel los van de velg maar als je een nieuwe band nodig hebt gebeurt dit ook.
Het is in ieder geval goedkoper dan een nieuwe sensor en inlezen, Ca 100 Euro.
http://www.ebay.nl/itm/TYRE-PRESSURE-VA ... 5649f025e0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kan je voor ca. 37 Euro inkl. verzenden een nieuw Aluminium ventiel pijpje voor de sensor kopen.
Je band moet wel los van de velg maar als je een nieuwe band nodig hebt gebeurt dit ook.
Het is in ieder geval goedkoper dan een nieuwe sensor en inlezen, Ca 100 Euro.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Lekke banden door afbrekende ventielen?
Is dan die sensor juist niet het probleem ipv de oplossing?
Is dan die sensor juist niet het probleem ipv de oplossing?
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Die reparatiesetjes zijn ook gewoon bij o.a. Johan Oldenhage te verkrijgen hoor ... 
13 euro per stuk ( ipv die 37 euro op ebay )
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 56#p281156" onclick="window.open(this.href);return false;

13 euro per stuk ( ipv die 37 euro op ebay )
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 56#p281156" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24