Auteur |
Bericht |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
c5jan schreef: chathanky schreef: Zit er geen oliekoeler op de 1.6? Een klein carter houdt wel in minder olie dus ook minder additieven om de motor te beschermen. Ook vervuild zo'n carter sneller. Die additieven worden bij productie al door de olie gedaan, per liter olie zit er dus net zoveel additief in als in een groot carter. Een kleiner carter heeft als voordeel dat de bedrijfstemperatuur sneller bereikt wordt. Wij gaan een samen eens een biertje drinken dan leg je dat uit aan de agent bij een alcohol controle. 
|
18 apr 2013 13:10 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Jahaa  Moeten we niet toevallig een kleine agent treffen 
|
18 apr 2013 13:16 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3646 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
het is een prima motor. De onderhoudcyclus is alleen wat belangrijker. Ik reed maximaal 15.000km op de olie (en filter natuurlijk) advies: check het gaasje (ik heb hem verwijderd) op de banjobout van de turbo. En als je een klein carter heb (die had ik bij mijn ford) check dan ook de aanzuigpijp in het carter. En het belangrijkst:....veel plezier hebben van je nieuwe aanwinst! gefeliciteerd. groet Boes
|
18 apr 2013 17:31 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
GW-tje schreef: Het motorcarter van de 1.6 is eigenlijk te klein waardoor de motorolie aan een te hoge thermische belasting wordt blootgesteld. De olie koelt onvoldoende af en in het kanaal naar de turbo wil dan het filter wel eens verstopt raken door aankoeken van te heet geworden olieresten. Gevolg: onvoldoende smering en stuklopen van de turbo. Klopt, dat is het probleem. Haal je dan het carter er onderweg dan zie je dat de oliezeef voor meer dan 50% verstopt zit met black sludge. Doe je dan niet dan loopt de nieuwe turbo binnen no time ook kapot. En wat boes zegt (ik mag een voorgaand bericht niet quoten  ) is zonder meer waar. Dat zeefje brengt meer onheil dan voordeel. Dus verwijderen is beter.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 apr 2013 23:02 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
http://www.amt.nl/PageFiles/21761/001_1349426680313.pdfIk lees hier een hele andere oorzaak. Wellicht heeft Citroen gekozen voor een groter carter en Ford voor de aanpak van de lekage. Met een oliekoeler houd je de olie echt wel binnen de perken of deze moet dan ook maar magertjes berekend zijn. Meer olie is er niet voor om de vervuilingstermijn te verlengen dan?
|
19 apr 2013 00:43 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
De TURBODIESEL DV6TED4 is voorzien van een warmtewisselaar. Die zit bij het oliefilter.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 apr 2013 00:48 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
chathanky schreef: Ik lees hier een hele andere oorzaak. Wellicht heeft Citroen gekozen voor een groter carter en Ford voor de aanpak van de lekage.
De oorzaak van de defecte turbo is altijd gebrek aan smering. Dit komt door black sludge die inderdaad het zeefje verstopt. De vorming van de black sludge heeft verschillende oorzaken. De oorzaak genoemd in het amt klopt niet geheel, of beter gezegd is niet volledig. De olie vervuilt wel door de lekkende brandplaatjes, maar meestal niet doordat deze smurrie door de 'klepdekselpakking'wordt gedrukt. Er is een kans dat het via de keerring in de motor terecht komt, dat wel, maar meer ook doordat het pijpje erg heet wordt en daardoor de olie verkoolt. Maar dat is een technisch verhaal waarvoor je de constructie van de motor goed moet kennen. Even een misverstand uit de weg helpen: en groter carter wordt niet gemonteerd, wel een andere peilstok waardoor het niveau stijgt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 apr 2013 21:46 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Grappig, en te weten dat je op je vingers getikt wordt om over de max te vullen met de mededeling dat dat het olieverbruik doet toenemen en slecht is voor je motor. Je kunt idd maar 1 carterpan vinden als bestelnr. Een pijpje wat te heet wordt is dan de oorzaak van verkolen? dan helpt een iets koelere olie ook niet veel. Voor de V6 heb je een min/max van 2 liter ook wel bizar eigenlijk op een inhoud van ruim 5 liter olie. Als je weer dat dit speelt is een verkort verversingstraject een oplossing, probleem is dat je niet altijd weet wat je koopt als tweede handsje.
|
19 apr 2013 22:03 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Ik weet wat brandplaatjes zijn, ik weet wat oververhitte olie is, maar ik kan het een nog niet echt met het ander rijmen eerlijk gezegd...
|
20 apr 2013 00:07 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Dat je dat verband niet direct ziet is je niet kwalijk te nemen, daarvoor moet je de constructie van de motor heel goed kennen. Maar wat voor jou van belang is zal ik even kort samenvatten:  Lekkage bij de verstuivers (te herkennen aan oa uitlaatgasstank onder de motorkap) zijn nadeling voor de oliekwaliteit. En moet zo snel mogelijk worden verholpen.  De oranje peilstok is de peilstok met het aangepaste olie-niveau (dus goed)  Olie verversen moet nauwkeurig gebeuren zodat alle olie afgetapt wordt, eerst het filter los, dan de carterplug, en dat alles in warme toestand  Gebruik uitsluitend top kwaliteit olie en respecteer de interval van 20 000 km of ververs eerder.  Je kunt (als je de auto net hebt, en je niet zeker bent over de vervuiling) eventueel een blikje motorflush toevoegen voordat je de olie ververst. Volg daarvoor de aanwijzingen op het blikje. Zo raak je een heleboel opgehoopte vervuiling kwijt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 apr 2013 19:36 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3646 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
waarom moet het filter eerst voordat je de plug lost? 
|
22 apr 2013 19:42 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Dat heeft te maken met de constructie. In het filter zit ongeveer 0,3 liter olie, die verdwijnt via een retourkanaaltje in de motor als je het filterdeksel lost, en het filter daarmee iets oplicht zodat het kanaaltje geopend wordt.
Doe je dat nadat de carterstop weer is gemonteerd dan gooi je 0,3 liter vuile olie in de nieuwe olie waardoor de dopes al gedeeltelijk opgebruikt worden om deze rotzooi in te kapselen en zwevend te houden.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 apr 2013 19:48 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3646 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
aha,
ik trek het filter er pas uit na de plug,..met de plug er nog uit hoor! Plug erin en daarna het nieuwe filter. (smeer ik meteen het afsluitrubber in met afgewerkte olie voordat ik het in een kannetje giet.)
|
22 apr 2013 20:06 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Een motorfush zal een hoop troep verwijderen maar ik geloof nooit dat het een deels verstopte zeef weer ontstopt. Deze aanslag is te groot om met een flush van 10 minuten de dikke koeklaag op te lossen. Dat een lage kilometerstand en altijd dealer onderhouden niet altijd zegt dat je zorgeloos een tweede hands kunt kopen staat in deze link beschreven. http://www.carrec-technocenter.nl/weblog/
|
22 apr 2013 20:42 |
|
 |
|