Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
Auteur |
Bericht |
ToineWitters
C5club Newbie
Geregistreerd: 14 apr 2013 21:15 Berichten: 1
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 118000
Kleur: Zilvergrijs
Naar boven
|
Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
Eerder had ik een C5 met stalen veren. Ik had daarop extra hulpveren laten monteren voor het gebruik van een fietsendrager. Nu heb ik een C5 met hydraulische vering. In welke stand kan ik het best de vering gebruiken bij het gebruik van een zware fietsendrager? De "sportstand" of de "comfortabele" stand? Dezelfde vraag geldt bij het rijden met een caravan. Ik maak graag gebruik van jullie ervaring. Groet Toine Witters
|
14 apr 2013 21:26 |
|
|
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
Re: Hydrailische vering en fietstendrager of caravan
Gewoon op comfortabel laten staan. Je HP zorgt er voor dat de auto achter niet doorzakt en goed blijft veren. Hoef je je niet druk over te maken.
_________________ Groeten, Marc
|
14 apr 2013 21:31 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
Bij zware belasting vind ik de C5-3 soms net even fijner in de sportstand, maar dat ligt aan omstandigheden en de weg , gewoon uitproberen en doen wat jij het fijnste vindt, beide is namelijk prima, de hp doet de rest ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
14 apr 2013 21:36 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
Bij een fietsendrager heb je niet zoveel extra gewicht achter, met een goed verdeelde caravan ook niet tenzij de kofferbak ook al max aan z`n gewicht zit. Zelf staat de vering altijd in comfortstand ook met in mijn geval een vouwwagen. Ik ondervind geen hinder of vreemd weggedrag.
|
14 apr 2013 21:43 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7299 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
... en je hoeft je spiegels niet meer te verstellen...
|
14 apr 2013 21:45 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
We halen hier wel ph1/2 en 3 door elkaar , ondanks de hp is het veerkarakter echt anders Vooral zachter .... dat niet alleen je voelt ook daadwerkelijk verschil in sport en niet sportstand , bij de ph1/2 is dit niet direct het geval !!
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
14 apr 2013 21:56 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
Bij de Xantia en de BX met een zachter veerkarakter idem dito is mijn ervaring.
Een fietsendrager met fietsen is vergelijkbaar met een belading in de kofferbak. Om daarvoor hulpveren onder te zetten? Alleen als je dan altijd de kofferbak vol hebt lijkt me het een optie. Dat staat los van wat voor vering je hebt.
Aangezien je niet hoeft te beslissen wel of geen hulpveren kan Toinewitters zelf proberen wat beter bevalt, je kunt naar believen proberen zonder kosten of sleutelwerk.
|
14 apr 2013 22:05 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
We hebben het hier over een C5-3 met hp , .... Ervaring mee ?? Heb je de sportstand hier al van geprobeerd ??
Idd even proberen wat het beste bevalt
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
14 apr 2013 22:08 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
Mijn ervaring is wel degelijk dat je op hoge snelheid en flinke belading (vakantiebagage + autobahn of autostrada) beter in de sportstand kan rijden. De extra deinerigheid door het gewicht wordt precies door de sportstand teniet gedaan. Zonder sportstand bij 150+, zware belading incl wijnvoorraad voor een jaar, een bocht met hierin een plotselinge bump in het asfalt merk je anders toch net even te veel instabiliteit.
Al zal je met fietsen achterop niet snel in een dergelijke situatie komen. Met een caravan mogelijk wel. Niet zozeer de snelheid, maar wel dat deinerigheid overslaat op de caravan (wat je wilt voorkomen en wat met de sportstand ook prima kan)
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
14 apr 2013 23:16 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
Mee eens, zo ervaar ik het ook ... C5-3 is hierin net ff anders
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
14 apr 2013 23:23 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7299 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
Het nadeel van met een HP-auto een aanhanger trekken blijft dat de aanhanger niet-HP geveerd is en dus een totaal andere veerkarakteristiek heeft. Dat kan wat gaan trekken en duwen, al zal dat met de multilink achteras van de ph3 (toch?) een stuk beter uit te houden zijn dan met een getrokken draagarm.
|
15 apr 2013 00:03 |
|
|
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
Citaat: Zonder sportstand bij 150+, zware belading incl wijnvoorraad voor een jaar ...dan toch wel ZONDER caravan hoop ik
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
15 apr 2013 09:13 |
|
|
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8049 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
ToineWitters schreef: Dezelfde vraag geldt bij het rijden met een caravan. Ik maak graag gebruik van jullie ervaring. En dan; exroosje schreef: Zonder sportstand bij 150+, zware belading incl wijnvoorraad voor een jaar, een bocht met hierin een plotselinge bump in het asfalt merk je anders toch net even te veel instabiliteit. 150 met een caravan, dat wil ik zien.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007
|
15 apr 2013 10:04 |
|
|
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8049 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
Mogge JW
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007
|
15 apr 2013 10:11 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Hydraulische vering en fietsendrager of caravan
Zonder caravan natuurlijk. De TS had het vooral over het gewicht icm de sportstand. En met gewicht heb ik wel ervaring, al is het op een veel hogere snelheid.
Ik schrijf dan ook dat je met fietsendrager en caravan niet snel in exact dezelfde situatie zult komen. Maar bij een caravan zou het wel kunnen door een veel hoger gewicht zelfs al bij de halve snelheid.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
15 apr 2013 10:47 |
|
|
|