Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Lekkage motor oliepomp ? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Hoi Gw,

Bij mij leek het eigenlijk altijd op een lekke krukaskeerring.
Zolang alles in elkaar zat was alles rechts van de krukas poelie drijfnat.

Ik heb eenmaal de motor laten lopen zonder multiriem, nadat ik eerst met remmenreiniger
alles schoongemaakt had.

ik zag toen vrij snel al olie ter hooge van boutje 72 verschijnen.

ik heb alles schoongemaakt, de O-ring vervangen, en sindsdien 25.000 fijne km gereden.

_________________
Zeg maar André


14 apr 2013 19:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
:smt023
Knap gedaan!

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 apr 2013 22:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Thx,

295.000km, still going strong...... :smt190

en zoals gezegd, al 25.000 druppelvrije kilometers.
Rond die tijd ook de stuurbekrachtigingsleidingen vervangen,
sindsdien zelden zo een mooi droog blokje gezien. :smt023

_________________
Zeg maar André


15 apr 2013 00:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Oh ja,

@ Gw, het was 6 uur werk, in mijn garage bij min 7.........
op mijn gemakje, af en toe naar binnen om de ijspegels los te breken.

Geen brug, alles liggend op het frisse beton.

Alle onderdelen gereinigd, maar de olie pomp is niet uiteen geweest.
Als je meteen de krukas keerring gaat vervangen, bestel dan meteen de
aandrijving van de oliepomp mee. Dit is een losse ring die op de krukas geschoven zit
en de pomp aandrijft. hij draait in de keerring, en meestal is ie behoorlijk ingelopen.

verder moet je er rekening mee houden dat het krukaspoelie wel voorzien is van een spie,
maar dat deze een paar graden kan verdraaien als je hem uiteen haalt.

Mocht je meer willen weten, laat maar weten......

_________________
Zeg maar André


15 apr 2013 00:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Die benamingen zijn soms zo wazig bij Citroën. Bedoel jij dit dingetje?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


15 apr 2013 21:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Yep, dat is hem.

Een goede dealer geeft hem mee als je de keerring besteld,
maar zo te zien heb jij hem al.

Het ronde gedeelte draait in de keerring, en na een tijd ontstaat er een groef.

_________________
Zeg maar André


15 apr 2013 23:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Vandaag aan de reparatie begonnen. Lekker buiten in de zon, het waait alleen een beetje hard.
Distributie en de hele reut ligt er al af. Nu eerst de compressor voor de dag halen om het krukasriemwiel te verwijderen. Wordt vervolgd.....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


31 mei 2013 15:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Ik ga die 6 uur sowieso niet meer redden. :( Ben al een paar uur aan het vechten met een van de onderste bouten met inwendig zeskant waarmee de airco-compressor aan het carter vast zit.
Wat een achterlijke constructie en wat een achterlijke onverlaat die in het verleden het inwendig zeskant heeft dolgedraaid. Krijg de bout met geen mogelijkheid los. Ik denk dat ik hem morgen maar achter de kop doorslijp en dan het steunvlak maar weer netjes vlak ga vijlen. Ik zie geen andere weg. Het carter kan niet ver genoeg naar beneden als ik de compressor eraan vast laat zitten.
Iemand nog een idee?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


31 mei 2013 22:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Heb je ook een griptang geprobeerd?

En al een inbusdop vastgelast in de bout?

Anders afslijpen en met een griptang losdraaien nadat de compressor is verwijderd.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


31 mei 2013 22:33
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11350
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Ppff dan ben je behoorlijk bezig GWtje, succes met de afhandeling! :smt023

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


31 mei 2013 22:50
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
GW-tje schreef:
Iemand nog een idee?

Kan je bij die vastzittende bout vanuit de rechter voorzijde, vanuit je spatboard?
Eventueel als je iets weghaalt of een gat maakt, geeft dit de kans om er een torx in te slaan met een verlengstuk van je dopsleutelset.
Een paar harde klappen en dan treedt er ook nog een soort Obelix-effect in.
Die bout weet namelijk nog niet dat'ie los moet. En die klappen zullen 'm daarbij helpen om zich dat te realiseren :lol: :lol:
Overigens, kruipolie, vanavond nog opgebracht en morgen nog een keer kan nooit kwaad.
Suczeven :cit4

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


31 mei 2013 23:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Griptang al geprobeerd en een lasapparaat heb ik niet....
Van voren kun je er niet bij, slangen en radiateur zitten in de weg.
Ik ga morgen eerst een paar platte kanten aan de ronde kop vijlen en dan met een spiraaldop proberen hem te lossen. Lukt dat niet dan pak ik de slijptol en gaat de kop eraf. Dan moet het inderdaad verder zoals BJG al zei. Dit soort dingen maakt zo'n grote klus niet leuker. Het is echt héél veel werk voor een dom rubber ringetje waar toch een grote hoeveelheid olie langs lekt. ;)

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


31 mei 2013 23:28
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Weet je wat mij toch bezig houdt?
Als iemand die zeskant inbus om zeep heeft kunnen brengen, dan kan je er van uitgaan dat dus het materiaal van die bout niet zo onvervormbaar is als het wel zou moeten.
Met andere woorden, kan je er niet een torx in wringen?
Uiteraard door 'm met geweld er in te slaan.
Hoe het ook zei, hoop dat het je lukt zonder al te veel tegenzitten.

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


01 jun 2013 00:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Bij borent voor 12 euro een lasapparaat huren ?

en zo een moer op de kop lassen, waar je dan een dop op kunt zetten.

Ik vrees als je de kop eraf zaagt, je de compressor niet ver genoeg naar voren
kunt bewegen om hem van de bout af te schuiven. die zijn tamelijk lang.

_________________
Zeg maar André


01 jun 2013 14:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lekkage motor oliepomp ?
Vandaag redelijk opgeschoten. Torx 40 in de kop deed de truc, was zeskant 6, soms moet je gewoon een nachtje slapen om weer fris verder te kunnen. ;)
Daarna pan eronderuit en de oliepomp ervoor weg. Nieuwe rubberring gemonteerd en nog met JO gebeld over de nieuwe krukaskeerring. Dit leek namelijk net een kapotte, er zit geen lip met spiraalveer meer in. De nieuwe met de nieuwe aandrijfring voor de pomp is een modificatie. Op aanraden van JO gewoon gemonteerd en daarna ben je nog een uur bezig om alle pasvlakken schoon te maken en de pan met pomp weer te monteren. Dat die rubberring gaat lekken vind ik niet zo verwonderlijk. De ring krimpt na verloop van tijd en wordt hard. Dan kan hij net niet meer de ruimte uitvullen van de vloeibare pakking die op de rest van het pasvlak ligt.

Vanmiddag om 18 uur heb ik de boel opgeruimd. Morgen de koelvloeistof eraf en de nieuwe waterpomp erop en de distributie afstellen. Daarna kan de zaak worden afgebouwd.
Dan nog nieuwe remschijven, blokken en klauwen en dan is de voorkant weer klaar.

Maar akooiman.....ik vind je een held, dat je dit in 6 uurtjes voor elkaar hebt gekregen. :smt023
Jij had vorst maar ik had flinke tegenwind zullen we maar zeggen. :lol:

Een paar foto's volgen nog.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


01 jun 2013 18:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.