Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 mar 2013 20:32
Auto: C5 Berline 1.8i-16v Difference 2
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 135000
Kleur: Gris Iceland
Ik heb met mijn xantia gemiddeld 20.000 km per jaar gereden. Heb zitten uitrekenen dat een diesel dan circa 50 per maand minder zou hebben gekost.
Dus wil dat bij die kms per jaar uitrekenen voor een C5.Van benzine weet ik een hoop maar bij diesel niks.
- Wat is voor een diesel vergelijkbaar qua kmstand van circa 135.000 bij een benzine?
- Wanneer moet distributie vervangen worden bij diesel?
- waar op te leten bij C5 diesel phase 1? Waren er motoren met kinderziekten bij de diesels?
- zijn de onderhoudskosten gelijk met een benzinemotor?
Dus wil dat bij die kms per jaar uitrekenen voor een C5.Van benzine weet ik een hoop maar bij diesel niks.
- Wat is voor een diesel vergelijkbaar qua kmstand van circa 135.000 bij een benzine?
- Wanneer moet distributie vervangen worden bij diesel?
- waar op te leten bij C5 diesel phase 1? Waren er motoren met kinderziekten bij de diesels?
- zijn de onderhoudskosten gelijk met een benzinemotor?
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De jongste C5 Ph.I is nu ook al bijna 10jaar oud, dus technisch en economisch op.
Alles wat je eruit aan km krijgt is mooi meegenomen. Ik zou me niet blindstaren op dit soort afwegingen, je kunt met het allergrootste gemak een jaar vrijwel zonder bijzonder uitgaven rijden, of een jaar met meer dan de aankoopwaarde (als je banden+distributie doet bijv.)
Je hebt het bovendien over 3e en 4e hands auto's, met uiteenlopende geschiedenissen qua gebruik en onderhoud. Gok er maar op dat er eigenlijk geen regulieer onderhoud meer op wordt gedaan.
Er zijn in de Ph.I in principe drie Diesels:
2.0HDi90
2.0HDi110 (beide bekend uit de Xantia, dus redelijk bekende en inmiddels oude techniek)
2.2HDi136
de laatste is met roetfilter, 16kleppen, variabele turbo, variabele swirl et.c veruit de meest complexe, maar is ook gewoon nog doorgeleverd in de Ph.II dus in principe technisch pas verouderd toen de opvolger (de biturbo 2.2HDi173) er kwam (ca 2007). Deze heeft een DB-riem interval van 160dkm, de 2.0HDi 120dkm.
Verbruik en vermogen lopen dus nogal uiteen, er zijn diverse bakken (de 2.2HDi met BVA4, BVM5 en BVM6) dus er is wel wat keus.
Alles wat je eruit aan km krijgt is mooi meegenomen. Ik zou me niet blindstaren op dit soort afwegingen, je kunt met het allergrootste gemak een jaar vrijwel zonder bijzonder uitgaven rijden, of een jaar met meer dan de aankoopwaarde (als je banden+distributie doet bijv.)
Je hebt het bovendien over 3e en 4e hands auto's, met uiteenlopende geschiedenissen qua gebruik en onderhoud. Gok er maar op dat er eigenlijk geen regulieer onderhoud meer op wordt gedaan.
Er zijn in de Ph.I in principe drie Diesels:
2.0HDi90
2.0HDi110 (beide bekend uit de Xantia, dus redelijk bekende en inmiddels oude techniek)
2.2HDi136
de laatste is met roetfilter, 16kleppen, variabele turbo, variabele swirl et.c veruit de meest complexe, maar is ook gewoon nog doorgeleverd in de Ph.II dus in principe technisch pas verouderd toen de opvolger (de biturbo 2.2HDi173) er kwam (ca 2007). Deze heeft een DB-riem interval van 160dkm, de 2.0HDi 120dkm.
Verbruik en vermogen lopen dus nogal uiteen, er zijn diverse bakken (de 2.2HDi met BVA4, BVM5 en BVM6) dus er is wel wat keus.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
M.i. kun je beter doorsparen voor een ph2 2.0HDi-16v met wat lagere km stand ...
Er zijn geen diesels met echte kinderziektes ( behalve misschien de 1.6 die wat meer aandacht vergt ) , allemaal wel redelijk goed betrouwbaar
Mijn 2.2 rijdt nog steeds probleemloos rond met "astronomische" km-stand ...
De huidige mag ook nog wel een ton of twee zijn best doen ...
Er zijn geen diesels met echte kinderziektes ( behalve misschien de 1.6 die wat meer aandacht vergt ) , allemaal wel redelijk goed betrouwbaar
Mijn 2.2 rijdt nog steeds probleemloos rond met "astronomische" km-stand ...
De huidige mag ook nog wel een ton of twee zijn best doen ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Mmm, ik heb een allerminst 'op' gereden C5 ph1 2.0 HDI uit juni 2004, 8, nog geen 9 jaar oud. Net 2 ton-en-een beetje gelopen, motorisch kan dat nog tijden vooruit.EvilTwin schreef:De jongste C5 Ph.I is nu ook al bijna 10jaar oud, dus technisch en economisch op.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Kleine correctie:EvilTwin schreef:de laatste is met roetfilter, 16kleppen, variabele turbo, variabele swirl et.c veruit de meest complexe, maar is ook gewoon nog doorgeleverd in de Ph.II dus in principe technisch pas verouderd toen de opvolger (de biturbo 2.2HDi173) er kwam (ca 2007). Deze heeft een DB-riem interval van 160dkm, de 2.0HDi 120dkm
vervanger van de oude 2.2 HDiF was/is de 20HDiF 16V met 136 pk. Gelijk met de introductie van de ph2 in 2004.
De oude 2.2 motor werd het eerste jaar van de ph2 alleen geleverd in combinatie met de 4HP20 Automaat.
Dit omdat de Aisin6 (voor de nieuwe 2.0 16V HDiF) pas in 2006 beschikbaar werd.
Daarna werden ze niet meer geleverd.
De (oude) 2.0 Hdi heeft evenals de (oude) 2.2 een DB interval van 160 000 km.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
De DB interval van de nieuwere varianten is 240k geworden ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
@Tweceve
Ik heb een jaar of zes geleden de rekensom gemaakt.
Omslag lag toen in de buurt van de 18.000
Wil je op kosten letten: kijk dan ook eens naar LPG. Dat omslagpunt ligt erg laag en het omslagpunt LPG/diesel ligt bij 0 (mits de installatie al ingebouwd is).
Ik heb een jaar of zes geleden de rekensom gemaakt.
Omslag lag toen in de buurt van de 18.000
Wil je op kosten letten: kijk dan ook eens naar LPG. Dat omslagpunt ligt erg laag en het omslagpunt LPG/diesel ligt bij 0 (mits de installatie al ingebouwd is).
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Bikkel


Berichten: 384
Lid geworden op: 10 jan 2011 20:08
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Ik zou ook zeggen om door te sparen voor een Ph2 2liter16v diesel. Het is een dijk van een motor en hoge kmstanden zijn zeker geen probleem. Onze dame heeft nu ongeveer 180000 km op de teller en het is er niet aan te voelen. Ik heb het gevoel dat ze juist beter begint te draaien,dus stilletjes aan ingereden geraakt. De distributie zou ik bij deze motor toch ergens rond de 160000km doen omdat bij de meeste de waterpomp aan zijn einde is en bij mij begon de riem ook tekenen van veroudering te vertonen. Dan nog een zwak punt is de druklager die het in de meeste gevallen ook rond die stand het begeeft. Dus als je een exemplaar zoekt zou ik aanraden er eentje te zoeken rond de 180000 km en dan zijn in de meeste gevallen als de eigenaar zijn onderhoud goed doet al gedaan.Qua kmstand moet die motor naar mijn gevoel bij goed preventief onderhoud gemakkelijk 4-500000km halen.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Grappig, deze tips. Ik heb zelf lang zitten dubben en wilde per sé een ph2. Ik wilde niet voor de zwaardere motor gegaan vanwege het ietsje gunstiger verbruik van de 2.0. Moeilijk te vinden.
De tijd haalde me in (de xantia werd te slecht) en ik kon voor een goede prijs een frisse 2004 ph1 2.0 hdi break kopen (zal zowat de laatste ph1 zijn geweest).
Voor het omslagpunt van LPG moet je ook wel eerst bepalen of er in je regio voordelig geprijsd gas te krijgen is; ik kan er bijv. niet zonder veel tijdverlies aan komen en met een beknotte actieradius zou ik daar iedere 3 dagen aan moeten geloven.
Ook actieradius, de kwaliteit van de installatie en het installatiewerk en evt. extra onderhoud moet je niet vergeten mee te rekenen.
De tijd haalde me in (de xantia werd te slecht) en ik kon voor een goede prijs een frisse 2004 ph1 2.0 hdi break kopen (zal zowat de laatste ph1 zijn geweest).
Voor het omslagpunt van LPG moet je ook wel eerst bepalen of er in je regio voordelig geprijsd gas te krijgen is; ik kan er bijv. niet zonder veel tijdverlies aan komen en met een beknotte actieradius zou ik daar iedere 3 dagen aan moeten geloven.
Ook actieradius, de kwaliteit van de installatie en het installatiewerk en evt. extra onderhoud moet je niet vergeten mee te rekenen.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Zo zie ik het niet. De algemene vooruitgang zorgde ervoor dat de 2.0HDi90 opgevolgd werd door de 1.6HDi110 en de 2.0HDi110 door de 2.0HDi138, maar omdat die in het begin maar beperkt leverbaar was met FaP, geen automaat en bovendien icm handbak geen HA3+ is de ware opvolger van de 2.2HDi136 bvm6 toch echt de 2.2HDi173. Vergeet ook niet dat de 2.2 balansassen heeft en dus aanzienlijk soepeler loopt dan de 2.0.BJG schreef:Kleine correctie:EvilTwin schreef:de laatste is met roetfilter, 16kleppen, variabele turbo, variabele swirl et.c veruit de meest complexe, maar is ook gewoon nog doorgeleverd in de Ph.II dus in principe technisch pas verouderd toen de opvolger (de biturbo 2.2HDi173) er kwam (ca 2007). Deze heeft een DB-riem interval van 160dkm, de 2.0HDi 120dkm
vervanger van de oude 2.2 HDiF was/is de 20HDiF 16V met 136 pk. Gelijk met de introductie van de ph2 in 2004.
De oude 2.2 motor werd het eerste jaar van de ph2 alleen geleverd in combinatie met de 4HP20 Automaat.
Dit omdat de Aisin6 (voor de nieuwe 2.0 16V HDiF) pas in 2006 beschikbaar werd.
Daarna werden ze niet meer geleverd.
De (oude) 2.0 Hdi heeft evenals de (oude) 2.2 een DB interval van 160 000 km.
De 2.2 had dus in 2000 al de technische voorzieningen die de 1.6 en 2.0 in 2004 kregen (var. turbo, 16k, FaP) en in 2003 al de zesbak, die de 1.6HDi nooit gekregen heeft (nu pas als BMP6).
NB mijn mj 2001 Xantia HDi110 had een DB interval van 120dkm, is dat voor de C5 direct naar 160 gegaan?
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Niet direct, ik meende iemand iets te hebben horen roepen over een technische mededeling. Die van mij mag om de 160K iig.
De Evasion 2.0hdi 8v die ik had mocht ook om de 160K, was toch een auto uit 2000...
De Evasion 2.0hdi 8v die ik had mocht ook om de 160K, was toch een auto uit 2000...
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De 'oude' 2.0 Hdi had vanaf de introductie in 1998 t/m einde productie, en in alle modellen voor zowel de 90 als de 110 pk een DB interval van 160 000 km. Dus ook de xantia mj 2001.EvilTwin schreef: NB mijn mj 2001 Xantia HDi110 had een DB interval van 120dkm, is dat voor de C5 direct naar 160 gegaan?
Wel geldt voor zware gebruiksomstandigheden een verkorte interval die inderdaad 120 000 is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De ES9j4s motor heeft bij Citroën een interval van 120K en bij Peugeot een interval van 160K.
Intervallen zou ik wel respecteren maar als je dit leest denk je....
Intervallen zou ik wel respecteren maar als je dit leest denk je....
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Inderdaad, en het wordt nog waziger als je bedenkt dat de ES9JA uit de Ph2 met dezelfde distributie onderdelen als de ES94JS 240 000 km mee kan.

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ook geen andere kwaliteit riemen? Ik weet wel dat de fabrikanten met nieuwe producten verbeteringen aanbrengen ten gunste van de levensduur.

