Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
 Te weinig vermogen in hoge toerentallen? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
In je beschouwing hou je geen rekening met het feit dat deze bak in z'n 6 zo'n 20% minder koppel doorgeeft aan de voorwielen dan in z'n 5. Daar wees ik al eerder op.

Je mag dus niet alleen naar de vermogens- en koppelkromme kijken, je moet kijken hoeveel daarvan werkelijk aan de voorwielen komt. Dát is bepalend, niet wat de motor sec levert.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 apr 2013 13:28
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Koppel heeft niets van doen wat de topsnelheid betreft.
Je zal de vermogens lijn moeten gebruiken om de snelheden te bepalen. Ook in de verschillende versnellingen.

Je ziet als het koppel afneemt in hogere toeren dat de vermogenscurve afvlakt en op een gegeven moment daalt.


07 apr 2013 14:17
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Ik begrijp helemaal niet waar deze discussie over gaat. 3.500 toeren in z'n 5, dat is toch niet normaal als je een diesel rijdt? In de dagelijkse rijpraktijk schakel ik bij zo'n 2.000, 2.500 toeren over naar z'n 6 en reageert de motor hartstikke levendig. Als ik het gas dan diep indruk gaat 'íe als de brandweer, krijg ik een fikse douw in mijn rug, en zit ik in no time op de gewenste 170. (Soms, als niemand kijkt :roll: ). Dat is dan autoweg. Als ik hier op de dijk rijd, waar je 80 mag, draait 'ie 1500 toeren in z'n 6e. Dat is net nog de grens dat hij nog oppakt. Dus als daar extra vermogen wordt gevraagd schakel ik even terug naar z'n 5, om bij 90 weer naar z'n 6e te gaan. En ook dan reageert de motor nog steeds heel alert op het gaspedaal.
Dit prima rijden in lage toeren is exact de reden dat ik diesel rijd.


07 apr 2013 14:20
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Da's misschien jouw manier van rijden, maar op het maximale uit de auto/motor te halen moet je wel degelijk doortrekken tot boven de 4000tpm. Ik reed net op de dijk in 3 ook regelmatig op 4400tpm, met de 2.2HDi is dat niet zo'n probleem, goede geluidsdemping, dubbele balansassen en een grote turbo die ook nog eens geluid dempt en het is zonder oorpijn prima te doen. Een 2.0-16v is bij >6000tpm aanzienlijk luidruchtiger (binnen).

@chathanke, dat verhaal met die lineaaltje heb ik dus al gedaal (in een spreadsheet) en daar komt mijn conclusie vandaan, dat je in V (bvm6) net de 200 niet zult halen, omdat dan het vermogen onder de 90kW is gezakt en dat de bmv5 in V 204km/h moet halen, de bvm6 in VI 205km/h. De motor levert overigens 100kW (136pk), maar Citroën geeft dan op in kW CEE en dan is het minder. Zie eerdere draadjes over deze verwarring. De motor levert tussen 3500tpm en 4000tpm meer dan 99kW, dus is de top redelijk onafhankelijk van de exacte eindoverbrenging (BVA4!) of bandenmaat.

@JW, het maakt echt niks uit of je naar koppel of vermogen kijkt, zolang als je maar appels met appels vergelijkt.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


07 apr 2013 14:33
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Ook mijn 2.0 hdi'tje komt regelmatig boven de 4000 rpm, geen oordoppen nodig ( gelukkig ) :lol:

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


07 apr 2013 14:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
chathanky schreef:
Koppel heeft niets van doen wat de topsnelheid betreft.
Je zal de vermogens lijn moeten gebruiken om de snelheden te bepalen. Ook in de verschillende versnellingen.

Je ziet als het koppel afneemt in hogere toeren dat de vermogenscurve afvlakt en op een gegeven moment daalt.


De enige manier waarop een auto versnelt en z'n topsnelheid haalt is door het koppel op de aangedreven wielen. Dat koppel levert de trekkracht die nodig is om te versnellen en de luchtweerstand te overwinnen.

En dat koppel is niets anders dan het motorkoppel aan de krukas vermenigvuldigd met de overbrengingsverhoudingen in de bak, incl. eindreductie. Uiteraard moet daarbij rekening gehouden worden met enige wrijvingsverliezen in de bak en eindreductie

Het gaat dus ALTIJD om het koppel op de aangedreven wielen, zó simpel is het....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 apr 2013 14:40
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Je kunt niet zomaar uitgaan van dat liniaaltje.
Met een daarbij hogere snelheid neemt de weerstand toe.
En je kunt zeker boven de maximale kw curve doortrekken. Zolang de totale rijweerstand dit toe laat en je maximale toerental van de motor dat toelaat.

Je zal merken dat die kilometers na de piek in de curve langzaam verlopen.


07 apr 2013 14:45
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
JW-NHS schreef:

De enige manier waarop een auto versnelt en z'n topsnelheid haalt is door het koppel op de aangedreven wielen. Dat koppel levert de trekkracht die nodig is om te versnellen en de luchtweerstand te overwinnen.
En dat koppel is niets anders dan het motorkoppel aan de krukas vermenigvuldigd met de overbrengingsverhoudingen in de bakj, incl. eindreductie. Uiteraard moet daarbij rekening gehouden worden met enige wrijvingsverliezen in de bak en eindreductie

Het gaat dus ALTIJD om het koppel op de aangedreven wielen, zó simpel is het....


Absoluut onjuist. Het aantal kw bepaalt uiteindelijk de topsnelheid die een voertuig kan halen


07 apr 2013 14:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Vermogen (kW) is niets anders dan Koppel x Toerental.

Het geleverde koppel (aan de wielen) bepaalt de te halen snelheid van het voertuig.
Het benodigde vermogen om dat koppel te kunnen halen kun je berekenen het koppel vermenigvuldig je eenvoudig met het toerental. De uitkomst is het benodigde vermogen om dat koppel (trekkracht om de luchtweerstand te kunnen overwinnen) te kunnen leveren.

Bepaalde versnellingsbakverhoudingen in de hoogste versnelling kunnen er wel eens ervoor zorgen dat de topsnelheid lager ligt dan technisch zou kunnen. De bakverhouding is dan zo lang dat het geleverde motorkoppel voldoende is voor een hogere topsnelheid, maar het toerental ligt te laag om die snelheid daadwerkelijk te halen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


07 apr 2013 15:02
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Jw:

In de eerste versnelling heb je meer koppel aan de wielen dan in de zesde versnelling.
Hoe gaan jullie die topsnelheid rijmen dan?
Maal het toerental is vermogen in kw. En hoe meer toeren je wielen maken hoe sneller je vooruit komt toch?

BJG zei het zelf al koppel x toerental is vermogen. ;)
Alleen dat koppel de snelheid bepaald klopt ook bij BJG niet


07 apr 2013 17:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Precies, het gaat dus om koppel aan de aangedreven wielen.

Als jij gelijk zou hebben met je uitspraak:
Citaat:
Absoluut onjuist. Het aantal kw bepaalt uiteindelijk de topsnelheid die een voertuig kan halen

dan zou een C5 met een motor die een maximum vermogen van 100 kW levert bij 4000 rpm (nagenoeg) dezelfde topsnelheid hebben als wanneer er een motor in zit die maximum 100 kW levert bij 6000 rpm.......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 apr 2013 17:15
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Ja precies dat klopt JW. Benzine uitvoeringen hebben om die reden altijd een lager motorkoppel en een hoger toerental. De uiteindelijke omzetting gebeurt in de versnellingsbak en die verschilt ook ten opzichten van elkaar.

De top van een 2.0 benzine met gelijkwaardig vermogen ligt als je ziet vrijwel gelijk aan de 2.2 hdi.
Het koppel verschilt duidelijk.
Pak een hdi 90 pk er eens bij. bijna hetzelfde koppel als de 2.0 benzine maar aantal pk`s minder en vergelijk de topsnelheid eens.
De 110 pk komt in de buurt, hoger koppel maar vermogen te kort om de zelfde topsnelheid te behalen als de 2.0 benzine met 136 pk.


07 apr 2013 17:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
En hoe komt dat?
Omdat op dat moment het koppel aan de aangedreven wielen hetzelfde is :idea:

De motor die 100 kW levert bij 4000 rpm, heeft op dat moment een koppel dat 3/2 maal zo groot is als het koppel dat de motor van 100 kW bij 6000 rpm levert.
Maar dat wordt gereduceerd door de bak, die is 3/2 keer "langer" over gezet.

Het gaat dus om het koppel aan de aangedreven wielen.
Dat trekt aan de omtrek van de wielen en zorgt voor de versnelling en de kracht die nodig is om de top te halen en te behouden :!:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 apr 2013 18:14
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Je gaat er een vreemde wending aan geven JW.
Het koppel is zowel bij de benzine als bij de diesel bij gelijke snelheid en omstandigheden exact gelijk. De 138 pk diesel en 140 pk voor de benzine motor bevestigd mijn betoog.
Jij las het motorkoppel af en wilde daar de conclusie aantrekken dan een afnemend koppel de verklaring was voor de topsnelheid.
Je mist daarbij de reductie van de versnellingsbak.
Als je het plaatje er bij neemt zal je een colleratie zien dat bij een afnemend koppel ook invloed heeft op het motorvermogen. Maar dit is sechts een deel van het totaalplaatje.

Kortom vanuit de motorgegevens kun je niet concluderen dat enkel het motorkoppel de oorzaak is van de niet behaalde top. het motorvermogen zegt uiteindelijk iets wat in de mogelijkheden van de te behalen snelheid.

En om nog eens terug te komen op Hollender. Je kent de preciese omstandigheden niet om vast te stellen of het motorvermogen te kort komt dat hij de blijkbaar begeerde 205 km/h niet gehaald wordt.
Wind tegen, helling belading, bandenspanning marge van de motor zelf. Niet elke motor zal precies hetzelfde vermogen leveren.
Nu was het de afgelopen weken niet echt windstil, toch?


07 apr 2013 18:25
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Je kunt dit eens doornemen. Daarin wordt uitgebreidt ingegaan op de relatie koppel en vermogen op de snelheid van een voertuig.


07 apr 2013 18:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.