Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
 Te weinig vermogen in hoge toerentallen? 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
denk toch ook dat het aan de rijstijl ligt hoor. Onze dame gruwelde in het begin zelfs als ze nog maar in de buurt van de 3000 toeren kwam. Nu gaat ze vlot richting 4000-4500. Dit is wel afhankelijk of de aircopomp werkt of niet. Maar ze is duidelijk vlotter geworden. De vorige eigenaar was ook zelden boven de 2500 geweest en zelden boven de 120. In het begin haalde ze met moeite de 160 en hoger kon je een tas koffie drinken. Nu versneld ze nog voelbaar boven die snelheid. Het heeft wel een kleine 60000km geduurd eer die sloomheid eruit was :smt203


05 apr 2013 10:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Dit is het V1000 overzicht van de ML6C R bak:

Bijlage:
ML6C R.png


Bij 190 km/u draai je dan maar 3400 rpm in z'n 6.
Ga je dan naar z'n 5 worden dat er bij 190 km/u 4100 rpm. En bij 200 km/u zijn dat er dan 4350.
Je top zul je dus in de 5e versnelling moeten halen, in de 6e haal je dat niet.

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 apr 2013 10:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Bestaat dan de kans nog dat je vervolgens bij opschakelen nog weer door kunt?


Dus helemaal achterin de 5 en proberen of je dan naar 6 kunt?


Heeft mijn 2.0 benzine namelijk ook een beetje last van: die haalt top niet als je vanaf 140 optrekt in 5. Bij 170 moet je dan even terug.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


05 apr 2013 14:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Als je bij die lange 6-bak dan opschakelt naar de hoogste versnelling zul je de top niet meer halen, dan valt hij iets terug...

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 apr 2013 14:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08
Berichten: 264
Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Zoals je zelf schrijft schakel je normaal al bij 2000 omw/min. Dit is dus een veel te laag toerental. Dit houd in dat je altijd het maximale van de motor vraagt tussen ca. 1300 en 2000 omw/min. Kijk naar de vermogens- en koppelkromme van desbetreffende motorblok en zie dan wat je laat liggen. Het slecht trekken van de auto komt wel degelijk door het altijd door de jaren heen met een te laag toerental rijden.
"Het moderne rijden" wat men de laatste jaren in wilt burgeren is ook vrij snel doorschakelen echter zij zitten van jou schakelpunt nog eens 500 omw/min hoger wat neerkomt op 25% hoger toerental.
De motoren die dat kunnen zijn rond 2005 ontwikkeld, jou motor is in 2003 ingebouwd, ik weet niet wanneer deze is ontwikkeld maar toen waren er nog geen "moderne rijden motorblokken".
4500-5000 omw/min kan een diesel makkelijk maken zonder schade te ondervinden.


05 apr 2013 15:02
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
5000 is wat veel, maar een 2.2HDi kan idd prima meer toeren aan ...

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


05 apr 2013 15:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Alle HDi's kunnen >4500 tpm halen, sommige >4700tpm.
Maximum vermogen ligt overwegend op 4000, behalve de allernieuwste varianten zoals de DW12C, die haalt het al bij een lager toerental:

Afbeelding

maar zoals je kunt zien loopt die ook nog 4500tpm.

http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/c ... blique.pdf

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


05 apr 2013 17:54
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Dat het bij 3500tpm wel gedaan is met het vermogen is zoals bevinding ook terug te zien in dat plaatje.


05 apr 2013 18:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Maar wat wil je daarmee zeggen?
Dat terugschakelen naar z'n 5 om op die manier een hogere top te halen dan geen zin heeft?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 apr 2013 18:21
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Nee, het inzichtelijk gemaakte plaatje wat beantwoordt waarom boven de 3500 tpm de fut er wel uit is.


05 apr 2013 19:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
En wat is dan de link met het hiervoor besprokene?
Namelijk dat je in z'n 6 de topsnelheid niet kunt halen maar dat je daarvoor naar z'n 5 moet terugschakelen?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 apr 2013 20:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Wel lezen chathanky, dat plaatje wat ik postte is van de DW12C, niet de motor van de TS (DW12TED4), die zoals ik al zei, net als bijna alle HDi's zijn maximum vermogen bij 4000tpm haalt.

Het heeft eigenlijk altijd zin om door te halen, (zelfs bij de DW12C), omdat je dan bij het terugschakelen ook weer op zo veel mogelijk vermogen terugvalt.

In het specifieke geval van de DW12TED4 zit het vermogen van 3000 tot 4000tpm ver boven de 90kW. Ik denk wel dat je ook in 6 nog iets moet kunnen versnellen boven 3500tpm.

Dit is overigens de vermogenscurve van de TS (en de mijne):

Afbeelding

Voor 195km/h (3500tpm in 6) heb je 90kW nodig en dan moet je nog wel wat over hebben, maar in vijf loop je dan 4200tpm, dus dan is schakelen wel handig.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


05 apr 2013 21:20
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08
Berichten: 264
Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Kijk dit is nu wat ik wil zeggen, doorschakelen bij 2000 omw/min is niet zinvol. De grafiek begint dan pas, je laat veel teveel ongebruikt vermogen liggen. Als je dan al doorschakelt val je terug naar ca. 1200 omw/min, dat is bijna verhoogd stationair.


05 apr 2013 21:48
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Dat dipje is echt niet vreemd wat Hollender aangaf, je zit dan echt aan het einde van zijn latijn en is de grote snelle vermogenstoename en het toerengebied wel over.
In dit plaatje zit je tegen de 3000tpm al aan een kleinere vermogensopbouw in het verloop van het toerengebied en dat merk je.

Een goed gekozen bak om maximale snelheid te behalen zit op 4000tpm. in dit geval maar omwille het brandstofverbruik verkiest men om een groter verzet. Door in 5 wat verder door te trekken kom je over het punt dat de 6 over dat dode punt komt. mocht je een helling nemen dan kan het maar zo dat de snelheid er in de 6 er ook ineens heel snel uit is.

Er zijn veel meer auto`s die zo gezet zijn, zowel diesel als benzine.


05 apr 2013 22:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Ik heb nog eens naar de exact gegevens gekeken en volgens mij moet de BVM6 ook zijn top halen in VI.

Juist ómdat het vermogen zo vlak is van 3500 - 4000tpm kun je zowel met de BVM5 in V als met de BVM6 in V én VI nog versnellen boven de 190km/h. Vanaf 180km/h maakt V of VI niet veel uit.

De topsnheid haal:
met BVM5 op ~204km/h

met BVM6 in VI op 205km/h
en in V met BVM6 op 200km/h

Het is dus niet zo dat "de fut eruit is", maar exact het tegenovergesteld, er zit nog zoveel fut in dat het niet zo veel uitmaakt of je het in V of VI doet, mits de auto lekker ingereden is, in topvorm is etc. Een klein vermogensverlies (5%) betekent zo'n 5km/h minder. 10km/h minder dan de theoretische top betekent meer dan 15% vermogensverlies.

BTW, Ik herinner me van mijn Xantia HDi110 dat het gaspedaal niet exact gecalibreerd was en je dus iets "gas terug moest nemen" om de top te halen.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


06 apr 2013 11:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.