Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Auteur |
Bericht |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Ik heb het idee dat mijn C5 te weinig vermogen heeft in de hogere toerenregionen. Aangezien ik vooral laag in de toeren rijd is het me nooit echt opgevallen, maar toen ik vannacht huiswaarts keerde en een lange verlaten snelweg voor mij vond in het buitenland kon ik het dan ook niet laten om even een stukje te "blazen". Gewoon om eens even de motor goed schoon te stoken en ook eens zien hoe hard hij (zij) nu werkelijk gaat. Vol verbazing bleef de naald net boven de 190 staan en daar bleef het dan ook bij. Wel een teleurstelling want ik dacht dat ik wel een stukje over de 200 moest kunnen komen. Dit tempo toch een 10 minuten aangehouden maar ze bleef constant. Eenmaal de snelweg verlaten dan eens een paar keer goed doorgetrokken in elke versnelling. Ook hier viel mij op dat de motor net onder de 3500 toeren ineens een dip krijgt. Ze gaat dan wel nog door tot dik over de 4000 toeren maar mist dan motivatie. de magische grens van 190 km/u is dan ook niet verwonderlijk gelijk met die +/- 3400 toeren. Verder kan ik weinig opmerken, motor loopt mijns inziens wel lekker, trekt ook niet slecht, hoewel het zeker geen sprinter is. Luchtfilter is samen met olie, oliefilter en brandstoffilter allemaal nog geen 15000km oud, dus lijkt me ook niet echt een oorzaak te kunnen zijn. Zie ik ze nu vliegen of is dit toch abnormaal?
_________________ Free beats!
|
04 apr 2013 09:28 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Ik zou bijna denken aan de turbo, die komt er toch in bij hogere toerentallen?
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
04 apr 2013 09:36 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Als je normaal niet vlot rijdt lijkt het mij niet vreemd dat de auto sloom wordt ,altijd lage toeren rijden is o.a. slecht voor het fap filter ( die verstopt sneller ) ... Swirlklep is wel ok ? ... Vacuum ? , geen foutmelding ? Dat de diesel boven de 4000 rpm motivatie mist lijkt mij logisch , daar is die niet op z'n best 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
04 apr 2013 09:42 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Mijn 2.2 HDIF liep 205 echte km, gemeten met de gps en toen deze gechipt was kwam daar zo'n 7-8 km bij.
Hoe correct is jouw snelheidsmeter?
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
04 apr 2013 09:56 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Hij is niet echt sloom. De vorige eigenaar was er wel zuinig op maar spaarde hem niet, net als ik dus eigenlijk. @ Maarten: De turbo is het zeker niet, die werkt al bij 1500 toeren.
@ Menno: Swirlklepbediening was vorig jaar afgebroken en ik heb het kniestukje vervangen. Verder merk ik nergens dipjes of bulten in het vermogen dus lijkt het mij dat ik die mag afschrijven. Ik krijg geen enkele foutmelding en de rest kan ik niet nakijken. FAP is nog maar 30000 oud denk ik, lijkt me sterk dus dat daar de oorzaak ligt. Dat een diesel, zeker een zwaardere, boven de 4000 toeren motivatie mist snap ik volkomen, maar het zijn de 600 toeren daaronder die eigenlijk geen probleem zouden mogen opleveren en die zeker bij een sprint of voor het halen van de topsnelheid wel belangrijk zijn.
_________________ Free beats!
|
04 apr 2013 09:59 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Klaverblaadje schreef: Mijn 2.2 HDIF liep 205 echte km, gemeten met de gps en toen deze gechipt was kwam daar zo'n 7-8 km bij.
Hoe correct is jouw snelheidsmeter? Afgaande op de gps vrij correct. Snelheidsmeter gaf ongeveer 191km/u aan, gps schommelde tussen de 188km/u en 189km/u.
_________________ Free beats!
|
04 apr 2013 10:01 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Misschien toch eens wat vaker toeren maken als de motor is opgewarmd en dan binnenkort nog eens proberen .... Laatst in een 2.2 gereden waarmee ook altijd laag in de toeren werd gereden, wat een slome auto  , dat duurt weer even om hem lekker "los" te krijgen
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
04 apr 2013 10:03 |
|
 |
Joslenssen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08 Berichten: 264 Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Laag in de toeren rijden is slechter voor de motor dan hoog in de toeren rijden. Bij laag in de toeren rijden komen er veel grotere krachten op de delen en is de slijtage ook meer. Vergelijk dit maar met een fiets, als je een bergje op fietst gaat dit makkelijker als je sneller kan ronddraaien dan als dat bijna niet meer lukt. ( zeker die bergjes bij ons in de buurt van 8 tot 13%. )
|
04 apr 2013 10:12 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Daar ben ik het nu eens niet mee eens. Als er iets is waar een diesel van gruwelt dan zijn het hoge toerentallen. Mede door de zware constructie van een dieselmotor, en dan doel ik specifiek op de bewegende delen zoals krukas, drijfstangen, zuigers, kleppen, etc..., zijn de krachten die daar op uitgeoefend worden veel groter. Dat uit zich onder andere in een hoger brandstofverbruik. Ik zou inderdaad eens wat vaker mogen doortrekken misschien, maar dat is nu net wat mij zo aanspreekt van de diesels tegenwoordig, bottompower... Ik kom vlotjes vooruit en toch schakel ik bijna altijd ergens rond de 2000 toeren. 2500 is echt wel het maximum bij een normale rijstijl. Zeker trek ik af en toe wel eens door tot 3000 maar dat komt niet vaak voor, simpelweg omdat het niet nodig is.
_________________ Free beats!
|
04 apr 2013 12:13 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Ook ik ben het eens met hollender schakelen tussen de 2000 en 2500 toeren en mijn diesel is zeker niet lui. best wel fel als ik optrek.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
04 apr 2013 12:36 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Jij hebt geen fap ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
04 apr 2013 12:40 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Daar heb jij weer gelijk in menno
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
04 apr 2013 12:46 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
De mijne (bvm5) loopt normaal gesproken in de eerste vier versnellingen zonder problemen 4500tpm. Maar mijn fap is wat vol door veel stadsverkeer en dan gaat het in 5 wat minder makkelijk. In 5 moet je boven de 190km/h sowieso wat meer geduld hebben. Hoe hard loopt de bvm6 in 5? Mogelijk moet je in 6 rekening houden met een lagere top, of in elk geval meer geduld bij de acceleratie. Veel stukken net over de grens gaan ook vals plat omhoog, dus even op de terugweg proberen. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
04 apr 2013 21:15 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Het vreemde is dus dat er echt een duidelijk verschil optreedt bij zo'n 3400 toeren, en dat ik elke versnelling. Tien minuten plankgas in zijn zesde resulteerde dan ook in een constante 191 km/u.
_________________ Free beats!
|
05 apr 2013 09:39 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Zoals ET al schreef, die 6e versnelling is een overdrive, als ik het goed heb draai je bij die 190 km/u nog geen 3500 rpm. De echte top zul je dan in z'n 5 moeten halen.
Ik zal het V-1000 overzicht even opzoeken, en dat hier plaatsen.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 apr 2013 09:57 |
|
 |
|