Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Dank. Enneh, excuses voor de typos... 
Berichten: 868
Lid geworden op: 12 sep 2007 23:15
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Ik had idd wel verwacht dat het op basis van glycolen zou zijn. Mooi speurwerk idd
Heel kort door de bocht is het gewoon pure antivries.
Het grootste voordeel is de anti corrosie, maar dat is alleen een voordeel als je daar een probleem mee hebt. Wellicht als je een auto hebt met koperen radiateur/leidingen.
Heel kort door de bocht is het gewoon pure antivries.
Als jouw koelsysteem enigzins onderbemeten is (en dan vooral de capaciteit van de waterpomp en doorsnede van koelkanalen in je blok) wel ja. De motor zal dan op warme dagen bij hoge belasting veel warmer worden.BJG schreef:Ok, maar het beoogde effect zal dus volgens Jou niet worden bereikt?
Het omgekeerde effect eerder nog zeg maar?
Het grootste voordeel is de anti corrosie, maar dat is alleen een voordeel als je daar een probleem mee hebt. Wellicht als je een auto hebt met koperen radiateur/leidingen.
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Inderdaad, maar in het geval van wheeler dealers (in begin van dit topic) ging het om een koelsysteem dat onderbemeten was. De 'helden' hebben dit probleem pogen op te lossen door deze koelvloeistof te gebruiken. De indruki werd gewekt dat dit ook daadwerkelijk gelukt was.
Natuurlijk is dit niet door praktijktests bewezen. Op basis van deze informatie kunnen we dus aannemen dat het niet geholpen heeft, of het probleem zelfs verergerd.
Natuurlijk is dit niet door praktijktests bewezen. Op basis van deze informatie kunnen we dus aannemen dat het niet geholpen heeft, of het probleem zelfs verergerd.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 868
Lid geworden op: 12 sep 2007 23:15
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Idd, je kvs gaan dan welliswaar niet koken, maar je motor wordt gewoon heter terwijl je dat niet door hebt (tenzij je op de temp meter kijkt als die aanwezig is, die zal extreem in het rood staan).
Het onderbemeten koelsysteem los je er immers niet mee op (je verergert het zelfs), en dat is wat er bij oude ontwerpen juist aan de hand is.
Een goede radiator met extra fan installeren is een betere oplossing.
Bij hoge temperaturen loop je de kans dat alle slangen, pakkingen/o-ringen en overige afdichtingen heel erg verharden/verouderen (incl de lagerafdichting van je waterpomp), waardoor je dat soort zaken sneller zal moeten vervangen. Een normale motor draait globaal tussen de 90 en 110 graden, maar ik heb geen idee wat er dus met die rubber delen gebeurt als ze regelmatig 130 graden oid (of hoger) worden.
Het onderbemeten koelsysteem los je er immers niet mee op (je verergert het zelfs), en dat is wat er bij oude ontwerpen juist aan de hand is.
Een goede radiator met extra fan installeren is een betere oplossing.
Bij hoge temperaturen loop je de kans dat alle slangen, pakkingen/o-ringen en overige afdichtingen heel erg verharden/verouderen (incl de lagerafdichting van je waterpomp), waardoor je dat soort zaken sneller zal moeten vervangen. Een normale motor draait globaal tussen de 90 en 110 graden, maar ik heb geen idee wat er dus met die rubber delen gebeurt als ze regelmatig 130 graden oid (of hoger) worden.
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
C5club Rookie


Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mei 2013 17:34
Auto: C5 HDI 2.0 16V exclusive break
Opties: zo ongeveer alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10783 CJ
Productienummer: 10256
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: Gal Aluminium
Locatie: Arendonk, België
Het spul doet me denken aan thermische olie, zoals die gebruikt wordt als vervanging van stoom.
Zolang dat spul in de ketel (of motor) zit gaat het goed, komt het er uit (door lekkage bijvoorbeeld), dan is het knap agressief en bepaald niet milieuvriendelijk. Ik kan daarover niets vinden op de website van Evans.
Ik zou er dus geen voorstander van zijn.
Even ter informatie: de koelvloeistof in een auto is een mengsel van een glycol (30% tot 40%), inhibitors en demiwater. De soortelijke warmte bij een bescherming van -25°C ligt rond de 3,6 KJ/kg.K . Het is dus wat minder dan water, maar veel meer dan de 2,9 KJ/kg.K van het Evans spul.
De meeste glycolsoorten zijn tegenwoordig biologisch afbreekbaar en milieuschade is vrijwel uitgesloten.
Omdat het mengsel "gladder" is dan water, pompt de koelwaterpomp iets meer liters rond dan als ware het 100% water en compenseert daarmee de lagere soortelijke warmte.
Of dat grote verschil van 3,6 KJ/kg.K naar 2,9 KJ/kg.K door een standaard koelwaterpomp gecompenseerd wordt, is maar de vraag. En warmteoverdracht blijft een functie van snelheid en temperatuurverschil. Hoe sneller de doorstroming, des te groter de warmteoverdracht.
Hier ligt dus een oververhittingsspook op de loer, vooral in hotspots.
Puur demiwater is natuurlijk het beste, maar er moeten inhibitors bij om corrosie te voorkomen en om het demiwater "vervuiling of buffering" mee te geven, zodat het niet zuur wordt door opname van CO2.
Zolang dat spul in de ketel (of motor) zit gaat het goed, komt het er uit (door lekkage bijvoorbeeld), dan is het knap agressief en bepaald niet milieuvriendelijk. Ik kan daarover niets vinden op de website van Evans.
Ik zou er dus geen voorstander van zijn.
Even ter informatie: de koelvloeistof in een auto is een mengsel van een glycol (30% tot 40%), inhibitors en demiwater. De soortelijke warmte bij een bescherming van -25°C ligt rond de 3,6 KJ/kg.K . Het is dus wat minder dan water, maar veel meer dan de 2,9 KJ/kg.K van het Evans spul.
De meeste glycolsoorten zijn tegenwoordig biologisch afbreekbaar en milieuschade is vrijwel uitgesloten.
Omdat het mengsel "gladder" is dan water, pompt de koelwaterpomp iets meer liters rond dan als ware het 100% water en compenseert daarmee de lagere soortelijke warmte.
Of dat grote verschil van 3,6 KJ/kg.K naar 2,9 KJ/kg.K door een standaard koelwaterpomp gecompenseerd wordt, is maar de vraag. En warmteoverdracht blijft een functie van snelheid en temperatuurverschil. Hoe sneller de doorstroming, des te groter de warmteoverdracht.
Hier ligt dus een oververhittingsspook op de loer, vooral in hotspots.
Puur demiwater is natuurlijk het beste, maar er moeten inhibitors bij om corrosie te voorkomen en om het demiwater "vervuiling of buffering" mee te geven, zodat het niet zuur wordt door opname van CO2.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Goed uitgelegd!
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

