Is dat zo? de Eend had/heeft de handrem ook op de voorwielen en toen was er nog geen sprake van HP..... Vlgs mij zat die daar omdat het gemakkelijk/goedkoop was om alles voor te hebben.GW-tje schreef:Dat was niet de achterliggende gedachte. Het komt voort uit het feit dat wanneer de HP uitviel, je dan altijd nog een handrem als noodrem had en die wil je op de voorwielen hebben........
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ja, het is echt zo. Waarom die eend hem ook op de vooras had? Ik denk dat als je er anders misschien te hard mee zou remmen de eend in 2 stukken zou gaan? 

CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Citroëningenieurs.... 

Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De eend is ook niet ontworpen voor schijfremmen.
Een handrem op schijfremmen, zoals op de DS/CX mbv een aparte remklauw+blokjes is duur, vandaar dat veel automerken de handrem liever achter, mbv een excentriek, op de trommels deden. Toen trommels achter verdwenen, hielden sommige auto's zelfs een mini trommeltje IN de schijf/naaf, tbv de handrem.
De DS had achter nog trommels, maar moest de nóódrem voor hebben (op de schijven).
Een handrem op schijfremmen, zoals op de DS/CX mbv een aparte remklauw+blokjes is duur, vandaar dat veel automerken de handrem liever achter, mbv een excentriek, op de trommels deden. Toen trommels achter verdwenen, hielden sommige auto's zelfs een mini trommeltje IN de schijf/naaf, tbv de handrem.
De DS had achter nog trommels, maar moest de nóódrem voor hebben (op de schijven).
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
dat probleem zit waarschijnlijk in het mechanisme van de remklauw, komt wel eens voor.JW-NHS schreef:Al met al ben ik nu wel benieuwd wat er aan de hand is met TS's vastzittende handrem![]()
Groet,
JW
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Hulpveer plaatsen


...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
ha ha ook weer voor elkaar geklust 

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Heeft 2 jaar dienst gedaan 

...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als ge hier met op de autokeuring komt,ik denk een rode kaart
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Hier niet 

...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Inventief hoor, Klussie! 

CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Verwijder zonder de handrem in de auto te beroeren, de kabel van de remklauw.
Als het wiel nu vrij draait, haal je de hefboom in de auto langzaam omhoog.
Dit moet zonder weerstand gaan. Voel je weerstand, dan loopt de kabel vast in de geleidebuis.
Plaats de kabel weer terug op de klauw, het kan enige moeite kosten de kabel weer terug uit de geleidebuis te trekken, en voer dezelfde aktie uit bij de andere zijde.
Bij de zijde waar waar je weerstand voelt, zul je de kabel moeten vervangen.
Maak het jezelf makkelijk, en vervang ook de geleidebuis, dit is 20 euro extra per kant, maar maakt het 4x
eenvoudiger te vervangen, en voorkomt dat de nieuwe kabel ook gaat aanlopen door aanwezige roestvorming.
vervangen is erg goed te doen, mits je een brug tot je beschikking hebt.
suc6
Als het wiel nu vrij draait, haal je de hefboom in de auto langzaam omhoog.
Dit moet zonder weerstand gaan. Voel je weerstand, dan loopt de kabel vast in de geleidebuis.
Plaats de kabel weer terug op de klauw, het kan enige moeite kosten de kabel weer terug uit de geleidebuis te trekken, en voer dezelfde aktie uit bij de andere zijde.
Bij de zijde waar waar je weerstand voelt, zul je de kabel moeten vervangen.
Maak het jezelf makkelijk, en vervang ook de geleidebuis, dit is 20 euro extra per kant, maar maakt het 4x
eenvoudiger te vervangen, en voorkomt dat de nieuwe kabel ook gaat aanlopen door aanwezige roestvorming.
vervangen is erg goed te doen, mits je een brug tot je beschikking hebt.
suc6
Zeg maar André

C5club Fan


Berichten: 96
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:29
Auto: c5 berline exlusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183.00
Kleur: muisgrijs
Locatie: Antwerpen
in afwachting van brug de kabel even er af gedaan werd onozel toen onder weg er weer kon onderliggen voor de kabel in de drukken,heb juist 4 michelin primacy gaan halen (130 euro),binnekort groot ondehroud laten doen
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Drie jaar geleden zijn de handremkabels vervangen.
Ik heb nu precies hetzelfde probleem. Handrem bleef eerst hangen (waardoor mijn vrouw klaagde dat de auto niet sneller dan 90 km/h wilde
), maar werkt nu juist helemaal niet meer.
Toen ik gisteren eens keek zag ik dat er aan een kant een hulpveer was bijgeplaatst zoals Klussie heeft laten zien. De garage die de APK uitvoerde heeft dit zelf gedaan, dus APK was geen probleem.
Wat is de oorzaak van het vastzitten? Verliest de oorspronkelijk veer z'n kracht (lijkt me sterk, want zo vaak wordt dit ook weer niet belast, toch?). Of gaat het mechaniek vastzitten doordat er langzaam vuiligheid in komt.
Smeren is in dat laatste geval slechts een tijdelijke oplossing.
Vervangen is het beste. Maar dat is weer 2x 80 Euro (en dat is dan nog met statiegeld van 2x55) plus een hoop geklier om die klauwen los te maken (een overijverige monteur heeft de bouten van de klauwen in het verleden geheel met locktite in gesmeerd waardoor ze niet meer intact te verwijderen.
Is dit mechaniek uit elkaar te halen om schoon te maken? Bij voorkeur terwijl de klauw op de auto blijft.
Heeft iemand een tekening van de details van de dit onderdeel?
Alvast bedankt.
Jacco
Ik heb nu precies hetzelfde probleem. Handrem bleef eerst hangen (waardoor mijn vrouw klaagde dat de auto niet sneller dan 90 km/h wilde

Toen ik gisteren eens keek zag ik dat er aan een kant een hulpveer was bijgeplaatst zoals Klussie heeft laten zien. De garage die de APK uitvoerde heeft dit zelf gedaan, dus APK was geen probleem.
Wat is de oorzaak van het vastzitten? Verliest de oorspronkelijk veer z'n kracht (lijkt me sterk, want zo vaak wordt dit ook weer niet belast, toch?). Of gaat het mechaniek vastzitten doordat er langzaam vuiligheid in komt.
Smeren is in dat laatste geval slechts een tijdelijke oplossing.
Vervangen is het beste. Maar dat is weer 2x 80 Euro (en dat is dan nog met statiegeld van 2x55) plus een hoop geklier om die klauwen los te maken (een overijverige monteur heeft de bouten van de klauwen in het verleden geheel met locktite in gesmeerd waardoor ze niet meer intact te verwijderen.
Is dit mechaniek uit elkaar te halen om schoon te maken? Bij voorkeur terwijl de klauw op de auto blijft.
Heeft iemand een tekening van de details van de dit onderdeel?
Alvast bedankt.
Jacco
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
René heeft er eentje uit elkaar gehaald, daar zijn plaatjes van in zijn topic.
Dat was een lastige klus, en ik heb nog niet gelezen dat de klauw ook weer in elkaar gezet is, dat had iets te maken met een "speciale bout" als ik me goed herinner.....
Groet,
JW
Dat was een lastige klus, en ik heb nog niet gelezen dat de klauw ook weer in elkaar gezet is, dat had iets te maken met een "speciale bout" als ik me goed herinner.....
Groet,
JW