Beste forumleden,
Heel erg bedankt voor de tips, trucs en foto's! Ik heb vandaag in de kou de achterklep veren vervangen! Het was geen half uurtje werk, maar ik ben dan ook niet zo handig. Ik ben er wel anderhalf uur mee zoet geweest.
Die pokkeveertjes nekten me! Daar kun je lekker makkelijk bij zeg... NOT! Je verdraait je nek en komt 1 hand tekort... hoe dan ook het zit.
Helaas niet zonder schade; Bij het verwijderen van de eerste plaat (waar de veren achter zitten) brak er al 1 klemmetje af en scheurde het plastic. Ik probeerde het heel voorzichtig te doen, maar ja. Koude vingers, koud en oud plastic.
Verder kreeg ik met geen mogelijkheid die borgveertjes meer op zijn plek op de nieuwe veren. Ik ga er maar vanuit dat er voldoende spanning op staat en dat ze niet nodig zijn...
Ook bij het terugplaatsen van de kunststof kappen aan de zijkant braken er aan beide kanten twee plastic 'dingetjes' af waar de metalen klemmetjes op zaten...
Met 1 klemmetje zitten ze ook redelijk vast...
Je ziet er verder niets van en het hemeltje is onbeschadigd.
De klep gaat nu bijna vanzelf open als je hem ontgrendelt! Geweldig! Had ik jaren eerder moeten doen!
Ik ben flink gematst met de prijs (handig als je familie heb die in auto-onderdelen zit); minder dan 90 euro voor 2 veren! Volgens mij rekent hij (Theo) iets van 59 euro per stuk normaliter. Ook niet eens zo duur lijkt me.
Waarschijnlijk geen originele veren; deze zijn zwart en de oude waren grijs. Er stond geen enkel merkje of type op de veer zelf. Op de verpakking staat dat het merk TRISCAN is en er staat op dat het een 'gas spring' is voor de C5 Break.
Hij werkt prima, dus schroom niet om eens te informeren bij GVB autoparts in Den Haag.
Nogmaals bedankt voor de uitleg tips en foto's!
Peter.