C5 en een g3 gasinstallatie
Auteur |
Bericht |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
Het antwoord op je vraag is tweeledig: technisch en finacieel. Technisch: is al diverse malen gezegd, geen probleem voor deze motor, zeker bij deze lage km-stand. Redelijkerwijs zou deze motor nog gemakkelijk 250.000 à 300.000km op gas moeten kunnen draaien (ik geef je geen garantie  ). Vialle LPi (vloeibaar gasinjectie) is erg goed, andere merken (Prins, AG, BRC etc) zijn kwalitatief ook goed. Met de moderne gasinstallaties merk je (bijna) geen verschil tussen rijden op benzine en rijden op gas. Veel gasrijders merken dat de motor wat soepeler/stiller loopt op gas. Houdt er rekening mee dat je een extra technische installatie in de auto hebt die -zoals elke technische installatie- storingen kan krijgen (ik bedoel niet dat je problemen gaat krijgen, maar het kan, en daar kun je beter op voorhand over geïnformeerd zijn dan later teleurgesteld zijn). Financieel: Je hebt de investering van de inbouw, wat hogere motorrijtuigenbelasting en eventueel wat extra onderhoudskosten aan de lpg-installatie. Je brandstofkosten zijn per km lager en afhankelijk van het aantal km's dat je per jaar rijdt ga je 'verdienen' (= minder uitgeven). Kijk maar op een calculatiesite, bijvoorbeeld http://www.garagerene.nl/Kosten.html. Je moet je wel realiseren dat je nog enkele jaren (4 à 5) met de auto moet blijven rijden wil het echt zinvol zijn. Anders doe je de investering voor de koper van jouw auto (die heeft bij verkoop geen extra waarde omdat er lpg in zit). Stel dat je na 1,5 jaar de kosten van de lpg-installatie eruit hebt en je verkoopt de auto na 2 jaar, dan heb je een paar honderd € verdiend en dat loont m.i. de moeite niet. Succes met de overweging.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
07 maart 2013 14:01 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
Ploffie schreef: Volgens mij is dit wel een erg kort door de bocht rekensommetje, waarbij je een aantal parameters voor het gemak over het hoofd ziet. Verbruik op lpg is hoger, evenals de belasting.. Mijn ervaring : Ongeveer 8-900.000 km in LPG auto's waarvan 350.000 in 2 C5's (4 Vialle gaspompen gebruikt in 250.000 km) Verbruik ongeveer +10% (obv calorieopbrengstverschil) verder zijn natuurlijk rijstijl, bandenspanning en belading van belang (maar dat zijn ze ook bij benzine) Belasting : Even nakijken. Normaal blijft de C5 in dezelfde gewichtsklasse. Nakijken wat de benzine en gas (G3) kosten, scheel een paar 10-tjes per kwartaal. Daarentegen steek je bijna een Euro per liter in je zak. Installatie keuze : Er zijn geen slechte merken. Met betrekking tot Vialle een kanttekening, men werkt als enige met gasinjectiepompen. Voor hoog vermogen auto's zijn deze erg goed. Deze pompen gaan in de praktijk 70.000-120.000 km mee. Nieuwe pompen incl inbouwen kost tussen € 300-800 (afhankelijk inbouwer). In de regio Rdam weet ik een goeie voor je (€ 1650 incl 3-4 jaar garantie)
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
07 maart 2013 16:26 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
Mijn dame loopt op lpg 1:10. (AG G3) Heb er een 67ltr tank in liggen en tank max 50ltr en kan dus 500km rijden. Door de grote tank zit ik wel in de categorie 1450 t/m 1550kg bij de wegenbelasting (€1192.- p/j) Totaal aan brandstof en wegenbelasting zit ik nu aan €230.- per maand tov benzine €346.- per maand. €38.- per tank! Ik lach me rot bij de pomp! Je zou het met inbouw en het verschil van gas tov benzine (exclusief afschrijving onderhoud ect.) in 13 maanden je investering er uit hebben. Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
07 maart 2013 16:54 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
Flashlube is inderdaad niet nodig. Sterker nog, achterwege laten - het spul zet zich af aan het kunststof inlaatspruit van de C5 en veroorzaakt daar een vieze vettige laag. Onze C5 ging onregelmatig lopen, het gehele inlaatgedeelte moest worden schoongemaakt.
|
07 maart 2013 21:39 |
|
 |
smiling-ed
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 jan 2009 21:24 Berichten: 20
Auto: C5 break 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
nog een vraagje,heeft iemand ervaring met het merk ~PRINS~ lpg installatie?
|
15 maart 2013 15:24 |
|
 |
Robster76
V.I.P.
Geregistreerd: 12 dec 2009 22:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Hoensbroek
Auto: Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Obsidian Black
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
Enkel dat Prins een heel goed merk is, ten minste... van horen zeggen dan. Is overigens een klant van ons 
_________________ 1999 Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection Combi
Ex-1997 1.9D ZX Break 244K Ex-2002 2.0HDI C5 Break Ligne Prestige 283K Ex-2001 2.2HDI C5 Break Exclusive Ex-2006 1.5dCI Renault Grand Scenic Expression Comfort
|
15 maart 2013 18:23 |
|
 |
Rvs63486
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 nov 2011 13:59 Berichten: 400 Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
In 2006 heb ik een Chrysler Voyager 2.4 met een Prins gasinstallatie gehad. Was een nieuwe lease auto van de zaak. In 3 jaar tijd 150.000 km afgelegd met regelmatig storingen aan de gasinstallatie.
De installatie is door Prins zelf ingebouwd en de auto is daar 2x heen geweest om de storing op te lossen.
Niet geheel probleemloos dus.
_________________ Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF
|
16 maart 2013 13:08 |
|
 |
harmjan
V.I.P.
Geregistreerd: 21 nov 2009 15:46 Berichten: 48 Woonplaats: hilversum
Auto: C5 berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 183000
Kleur: Gris
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
Na alle voornamelijk positive berichten en de hoge bezineprijs heb ik ook een LPG3 installatie laten plaatsen in mijn Type II V6 break. KM stand 182.000. Het is een Vogels VGi met extra een kleppensmeersysteem. Het is ingebouwd door Carbalt in Amsterdam voor in totaal 1950 euro. Ik had via de website autogasinfo.nl een aantal offertes laten maken en zij waren de goedkoopste. Ik ben bij drie installateurs langs geweest om de sfeer te proeven en uiteindelijk voor Carbalt gekozen. Krijg ook gratis een leenauto mee. HIj vond dat gezien de kilometerstand een kleppensmeersysteem dat hij tegen kostprijs in zou bouwen, wel zo verstandig was. Toen maar laten doen.
Bij het ophalen zei de bouwer: "een knappe, maar een krappe auto meneer." Van de verdamper en van de regelunit is niks te zien, die zitten allemaal ergens diep verstopt.
Het is allemaal heel netjes geïnstalleerd, zie de foto's. Ik ben er afgelopen vrijdag 12 april mee weggereden en eigenlijk helemaal niets gemerkt van het rijden op gas. Behalve bij de eerste keer tanken! Ik liep ook flink te klooien met de aansluiting want het was mijn eerste keer. Na 1000 km de eerste contrôle en dan per 20.000km een nieuw filter. Verder helemaal niks.
Het Vialle systeem, wat veel duurder is, werd door alle drie bouwers aangemerkt als technisch heel vernuftig maar alle drie raden ze het af vanwege de drooglopende pomp en de hoge kosten van vervanging.
Zoals gezegd heb ik helemaal nog geen verschil gemerkt tussen het rijden op gas of benzine. De motor is zijdezacht in beide gevallen en van vermogensverlies merk ik helemaal niets. Ik heb via die autogasinfo site mijn voordeel uitgerekend en ergens in het tweede jaar zou ik de boel er al uit hebben, bij een 20.000 km per jaar.
Harmjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
14 apr 2013 18:38 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
Het is allemaal heel netjes geïnstalleerd, zie de foto's
maar de onderste foto rechts,waar de darm naar beneden gaat hebben de ratten dat gedaan
|
14 apr 2013 18:55 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
Dat viel mij ook al op, en dus verdient dat enige nabewerking, met een vijl of een Dremeltje. Dan kan de afgezaagde rand van de afdekking ook even rechtgemaakt worden Maar voor de rest: ziet er netjes uit Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 apr 2013 19:26 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
 Hmm tja 5 min werk was netter. Kleppensmeer sysyteem gewoon dichtdraaien, heb ik ook maar niet nodig en dacht voor de V6 ook niet, scheelt weer kosten.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
14 apr 2013 19:54 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
Dichtdraaien inderdaad. Zat er bij mij ook in.
Het doorzichtige deel van het druppelsysteem (pijpje) heeft trouwens een twijfelachtige reputatie. Het is vaak niet vloeistofdicht waardoor er een hoop vieze olietroep/vuil rondom dit vat gaat ontstaan en het druppelsysteem niet goed (meer) werkt.
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
15 apr 2013 11:20 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: C5 en een g3 gasinstallatie
Het klepsmeersysteem heeft bij mijn C5 voor ernstige vervuiling van het gehele inlaatsysteem gezorgd (één vettige boel binnen in het kunststof inlaatgedeelte - redelijk kostbare reparatie). De werking van een dergelijk systeem is niet goed onderzocht - meestal werkt het niet goed om dat het ergens in de luchtinlaat via het vacuüm wordt aangezogen en niet direct via de injectors. Het is de vraag of het smeermiddel daadwerkelijk bij alle kleppen terecht komt (bij mijn C5 in elk geval niet). Ik zou het onmiddellijk afsluiten, de extra klepsmering is niet noodzakelijk bij een C5.
|
18 apr 2013 20:42 |
|
 |
|