hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Auteur |
Bericht |
Rob310
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 17 dec 2007 16:39 Berichten: 204 Woonplaats: Hilvarenbeek
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Al geruime tijd heb ik ook last van een stotterende motor, vooral bij stationair, en bij koude erger dan bij normale temperaturen. Bij vorst wil de motor zelfs niet altijd meer aanslaan en moet je echt met het gaspedaal 'werken' om motor draaiend te houden. Bij dealer is EGR klep gereinigd en de bobinerail gecontroleerd door uitwisseling met een ander exemplaar. Dit zonder resultaat (originele bobinerail dus ook weer terug geplaatst). De BC geeft voortaan standaard storing uitlaatgas maar Lexia geeft geen storingsmeldingen behalve iets met de EGR klep. Uiteindelijke conclusie is dat het de klepstoters zijn. Nu wil ik toch nog de stappenmotor reinigen en de Bosch bougies vervangen door, de hier op het forum aangeraden, NGK bougies. Vandaag met behulp van de how-to van Iceman begonnen met e.e.a. los te halen. Ik ben werkelijk geschrokken en denk dat er wel meer aan de hand is dan alleen een vervuilde stappenmotor of is deze aanslag normaal?  Misschien is het niet onverstandig om even wat beter weer af te wachten en het GEHELE gasklephuis maar eens grondig te reinigen......... Ik wilde toch de stappenmotor er alvast uithalen maar mijn situatie wijkt af van die van Iceman: Mijn 2.0i 16V:  die van Iceman:  Bij Iceman is de stappenmotor duidelijk te zien (het 'blokje' rechtsboven) kan iemand mij aangeven welke bij mij de stappenmotor is? Ik denk dat ik het vanzelf wel zie wanneer ik het gehele huis er uit heb gehaald maar wat voorkennis is nooit weg. Dan heb ik de vraag over het loshalen van het gasklephuis, komt deze los met de drie grote inbusbouten bovenop of moet er meer los. Zit er dan nog een pakking ergens die ik moet vervangen bij het terugplaatsen en zijn deze los te verkrijgen? Dan viel mij nog op dat ik de gasklep in gesloten toestand, nog iets kon 'aanduwen' ik bedoel dat wanneer ik de klep open draai en weer terug, ik handmatig de klep nog een klein beetje verder kan duwen hoewel de klep toch goed afgesloten lijkt te zijn. Weet iemand of dat laatste stukje speling normaal is? Tot slot wil ik nog graag weten of deze vervuiling normaal is gezien de Km-stand of dat er mogelijk iets anders aan de hand is waar ook even naar gekeken moet worden ter voorkoming van het probleem in de toekomst.
_________________ Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame
|
09 maart 2013 15:21 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Zo te zien heb jij een electronisch geregeld gasklephuis. Daar zit geen stappenmotor op, de ECU regelt de stand van de gasklep.
Wat je ziet lijkt olieaanslag te zijn, afkomstig van de carterventilatie.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 maart 2013 15:48 |
|
 |
Rob310
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 17 dec 2007 16:39 Berichten: 204 Woonplaats: Hilvarenbeek
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
JW-NHS schreef: Zo te zien heb jij een electronisch geregeld gasklephuis. Daar zit geen stappenmotor op, de ECU regelt de stand van de gasklep.
Groet, JW Dan hoef ik die alvast niet te reinigen  Dank voor de reactie. Citaat: Wat je ziet lijkt olieaanslag te zijn, afkomstig van de carterventilatie. Is inderdaad olie aanslag, gezien de kleur en vettigheid. Wat ik nog vergeten ben te vermelden in mijn post is dat bij het stotterende/stotende starten ook in de auto de lucht van benzine te ruiken is, hoe slechter de motorloop, hoe sterker de lucht.
_________________ Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame
|
09 maart 2013 16:43 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Maak de zaak maar eens goed schoon met remreiniger, dan zal het al een stuk beter lopen. Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
09 maart 2013 17:02 |
|
 |
Rob310
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 17 dec 2007 16:39 Berichten: 204 Woonplaats: Hilvarenbeek
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Maar wel er af halen toch? Of kan het geen kwaad om er gemonteerd en wel mee aan de gang te gaan?
_________________ Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame
|
09 maart 2013 17:12 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Dat die luchtklep in gesloten stand altijd ietsje open staat is normaal. Dit is de positieve gasklepopening en die heeft je motor nodig bij stationair toerental. Zou die klep dichtstaan dan komt er dan ook geen lucht bij en zou de motor niet kunnen draaien. Verder gewoon flink met de remmenreiniger aan de gang, het is hard nodig. Kan ook in gemonteerde toestand. Inspuiten en direkt met doeken de troep wegpoetsen. Het stinken naar benzine geeft aan dat er 1 of 2 cilinders niet ontsteken, dat moet gauw opgelost worden anders is je katalysator ook aan vervanging toe.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
09 maart 2013 17:35 |
|
 |
Rob310
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 17 dec 2007 16:39 Berichten: 204 Woonplaats: Hilvarenbeek
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
GW-tje schreef: Het stinken naar benzine geeft aan dat er 1 of 2 cilinders niet ontsteken, dat moet gauw opgelost worden anders is je katalysator ook aan vervanging toe. En dat zou een oorzaak kunnen hebben in.....? De bougies zijn 2 jaar geleden vervangen en de bobinerail schijnt ook goed te zijn. Kan dit dan wél door versleten klepstoters komen of heeft het slechte luchtmengsel wat uit het gasklephuis komt hier de oorzaak in?
_________________ Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame
|
09 maart 2013 17:45 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Zet er maar is een setje nieuwe in. Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
09 maart 2013 17:53 |
|
 |
Rob310
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 17 dec 2007 16:39 Berichten: 204 Woonplaats: Hilvarenbeek
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Dat ben ik ook zeker van plan, heb ik alleen nog een NooB vraag, waar zitten die dingen  althans, hoe kom ik er bij. Ik neem aan dat ze onder de bobinerail zitten, bovenop het motorblok. De vraag moet eigenlijk zijn, hoe kom ik bij de bougies? Is het zo simpel dat ik de stekker van de bobinerail afhaal, de 3 bevestigingsbouten los haal en klaar? 
_________________ Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame
|
09 maart 2013 18:34 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Met deze 16mm , en voor de handigheid een stukje slang ter lengte bougiesleutel die je daarna als de bougie goed los is er over schuift en verder losdraait en er uit kunt halen. Bij monteren net anders om, met de slang kun je beter centreren en niet verkeerd in schroefdraad draaien.   Bobine rail schroeven gewoon handvast en niet te vast, ben ze tegen gekomen die dol waren.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
09 maart 2013 18:55 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
En zo simpel is het..... Aanvulling op Herman; die tip met een stukje slang is zeker een goede; knip gewoon een stukje tuinslang hiervoor af.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
09 maart 2013 19:58 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Ik heb altijd wel een busje remmenreiniger maar ook cabutateurreiniger liggen. Dit laatste reinigd stukken beter, lees sneller, dan remmenreiniger in mijn ervaring.
|
09 maart 2013 21:26 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Jij hebt de oude 2 liter motor en deze is waarschijnlijk voorzien van een luchtpomp tbv stationairloop. http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... -luchtpompDeze geeft regelmatig problemen als het filter van deze pomp verstopt zit. (achter ronde deksel zit dit filter) Bij vocht of vorst slaat dit/een filter door de vervuiling eerder dicht. Deze pomp bevindt zich onder de accubak.
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
09 maart 2013 21:55 |
|
 |
Rob310
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 17 dec 2007 16:39 Berichten: 204 Woonplaats: Hilvarenbeek
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Klussie schreef:
Deze pomp bevindt zich onder de accubak.
Dat zou dan deze jongen moeten zijn:  Heeft deze pomp ook werking bij warme motor? Het stotteren/stoten bij stationair is namelijk niet alleen bij koude start (wel erger) maar ook bij door-en-door warme motor. Maar ik kan deze pomp veilig openen en schoonmaken/controleren en weer terug monteren?
_________________ Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame
|
10 maart 2013 18:37 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Pomp is alleen voor stationairloop
Bedoel jij stationairloop bij warme motor?
Maak eerst maar eens schoon en rij desnoods de eerste tijd zonder filter om te kijken of het gedrag beter wordt.
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
10 maart 2013 19:12 |
|
 |
|