Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
Auteur |
Bericht |
HOverbeek
|
Even een nieuw balletje opgooien, eigenlijk een kruising tussen verbruik en electronica, maar "hoofdmoot" verbruik gerelateerd.
Als ik met een constante snelheid rijd, met de voet echt stil, en ik zet de CC vast op diezelfde snelheid, gaat het verbruik direct omlaag met wel 10%. Hebbben meerderen die ervaring ?
Zo niet, test het eens. Ben benieuwd of het een positieve systeemeigenschap van de C5 is.
Groeten en veel plezier,
(PS, wel alleen als de weg en het verkeer het toelaten, laat je niet afleiden van het verkeer als je enthousiast mocht worden indien je hetzelfde ondervindt)
|
16 maart 2007 21:51 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Ja, ik ken dat.
Of het nu exact 10% is, laat ik in het midden, maar de cc is gewoon stabieler en constanter. Waar de menselijke rechtervoet toch altijd wat zwaarder leunt dan de electronica, merk je dat gewoon.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
19 maart 2007 11:04 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Zal eens kijken .... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
19 maart 2007 11:05 |
|
 |
HOverbeek
|
Harm van Beek schreef: Ja, ik ken dat.
Of het nu exact 10% is, laat ik in het midden, ..........
Is het zeker niet, was meer indicatie ordegrootte. Is namelijk m.i. wel redelijk veel, en in elk geval dusdanig dat ik er de vraag aan durf de wijden. Als het onder de 5% was had ik het hier niet eens gedurf om niet van muggezifterij beschuldigd te worden, maar rond de 10 (in sommige gevallen) is een breder onderzoek waard.
Groeten,
|
19 maart 2007 13:37 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Nee, maar het verschijnsel had ik ook al eens geconstateerd, zonder echt op getalswaarden te letten.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
19 maart 2007 13:42 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Harm van Beek schreef: Ja, ik ken dat.
Of het nu exact 10% is, laat ik in het midden, maar de cc is gewoon stabieler en constanter. Waar de menselijke rechtervoet toch altijd wat zwaarder leunt dan de electronica, merk je dat gewoon.
Heren, niet mee eens, volgens de theorie. De praktijk heb ik nooit gemeten.
De CC is namelijk als alle moderene CC´s snelheidsafhanklijk.
Dit betekent dat een CC bij het oprijden van bv een vals plat gas bijgeeft en aan de andere kant weer gas terugneemt om op snlehied te blijven.
Een stabiele rechtervoet zal op hetzelfde traject eerst een verlaging van de snelheid en later een verhoging van de snelheid tot gevolg hebben, maar het brandstofverbruik zal gunstiger zijn dan met een CC.
De kunst van het zuinig rijden zit echt in een doodstille rechtervoet. Ook bij het aanrijden van een mini-rotonde. Niks liften en na 10 meter weer gasgeven, gewoon de voet stil houden. Wel zuinig, maar ook gevaarlijk en duur (bandenslijtage), maar ja....
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
19 maart 2007 23:19 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Mmm, leuke theorie, maar bewezen?
Alles staat of valt met hoe het verbruik zich gedraagt met hellingen op en af.
De observatie van Harm bestond uit het moment van overschakelen: met voet zeg 8 op 100, op cc iets van 7-7,5 op 100 (willekeurige getallen).
Waardoor ontstaat dat? Zonder te stellen dat ik het weet, gaat de overgang van voetgas naar cc-gas met een verlaging van het verbruik gepaard.
De mens geeft toch, hoe gedisciplineerd ook, altijd meer gas dan strikt noodzakelijk. En de electronica kan dat wel.
Zover mijn verklaring van het verschijnsel.
Het verhaal berg op-berg af is een ander verhaal.
Kom ik later wellicht op terug...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
19 maart 2007 23:34 |
|
 |
HOverbeek
|
Neem aan dat ik niet over een nacht ijs ben gegaan alvorens mijn observatie hier te publiceren.
M.b.t. hellingen en CC-gedrag ga ik helemaal met Ronald mee, de CC tracht (en dat lukt over het algemeen) de snelheid constant te houden, bij "vals plat" op en af varieert het verbruik navenant bij constante snelheid.
Mijn observatie betreft echt zuiniger rijden bij horizontaal wegdek, CC vs. zo stil mogelijk (en min of meer zijdelings gefixeerd, tegen midden console) als referentie positie zie ik echt een lagere verbruiksindicatie op de BC als ik een gelijke snelheid op de CC overneem.
Groeten,
|
19 maart 2007 23:45 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Berg op en af, volg ik ook gewoon. Maar idd, het horizontale verbruik....
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
19 maart 2007 23:50 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Ben bang dat ik deze maal voor een dieptepunt ga
Pas 300km gereden en al over de helft .....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
21 maart 2007 13:25 |
|
 |
AJ Meester
|
op dit moment 1:14.5
|
21 maart 2007 13:32 |
|
 |
maeseelek
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:13 Berichten: 592 Woonplaats: Vlaanderen
Auto: C5 break 2.0HDi-163pk - Exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: Haria Grijs
Naar boven
|
Menno schreef: Ben bang dat ik deze maal voor een dieptepunt ga Pas 300km gereden en al over de helft .....
cavatjes nog 
_________________ op de oprit: ... (in bestelling) 1 x C5 tourer 2.0 HDi-163pk - Excl BVA6 '13 1 x C4 1.6e-HDI '12
TE KOOP 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '13 - emyway, leder, ... 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 - fulm.gris
exit: 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 C5 Break 2.0HDi-138pk - Excl BVA6 '06 C5 Break 2.2HDi-136pk - Excl BVA4 '03 Smart For2 cabrio CDi
|
21 maart 2007 13:58 |
|
 |
Robbert
|
Na bijna 4000 km nog steeds 6,2 liter per 100 km  is toch even ruim 1 op 16 ..... 
|
21 maart 2007 20:08 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Jaha
Mijne geeft 8,3 op 100 aan over 2000km... In werkelijkheid ook 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
21 maart 2007 20:11 |
|
 |
Citroentje
|
Harm van Beek schreef: Jaha Mijne geeft 8,3 op 100 aan over 2000km... In werkelijkheid ook 
Begrijp ik, Harm, dat jouw BC redelijk het werkelijke gebruik aangeeft?
|
22 maart 2007 14:20 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|