EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Auteur |
Bericht |
BB-Kinkie
C5club Rookie
Auto: C5 tourer 2.0hdi ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 145000
Kleur: Blauw antraciet
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
I rest my case 
_________________ Het vliegende spaghetti monster
|
26 feb 2013 06:56 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
EGR gaat over NOx, niet over roetmeting. En het is niet voor niets dat men NOx wil terugdringen, google daar maar eens op. Dan vind je onder andere dit : Citaat: Stikstofoxiden: (NO en NO2, samen NOx genoemd): vormen salpeterzuur. Het wegverkeer is verantwoordelijk voor meer dan 60 procent van de uitstoot van stikstofoxiden. NOx is verantwoordelijk voor ongeveer 26 procent van de verzuring (2007). Er worden miljarden geïnvesteerd om het terugdringen daarvan te bewerkstelligen Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 feb 2013 09:56 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Waarschijnlijk heeft BB-Kinkie geen kinderen of kleinkinderen en vindt hij het minder belangrijk wat hij doorgeeft aan diegene die na ons komen........ Wow, dat is wel héél erg schijnheilig....... Ik kan het me goed voorstellen, je wilt gewoon dat je auto lekker loopt, toch?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 feb 2013 10:49 |
|
 |
Rowi
|
Ik kan me daar niets bij voorstellen, eerlijk gezegd. Verder: als je als leek/particulier deze auto koopt, dan zal er niet bij verteld worden dat er aan die auto is geklooid, c.q. dat de auto is verklooid. Als ik daar later achter zou komen zou ik me echt bekocht voelen. (Dit is een van de redenen dat ik nooit van een particulier zou kopen.)
|
26 feb 2013 11:02 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
als de auto door de apk komt met gesloten klep voldoet hij aan de milieu eisen. dat hij niet meer voldoet aan de uitstoot normen zoals hij nieuw verkocht is staat daar volkomen buiten.
als de overheid zou overgaan tot het steekproef gewijs van de weg halen en dan apk keuren zou er een heel ander beeld ontstaan.
veel autos worden voor de apk teruggebouwt naar spec.
tijdelijk even bandjes wisselen ander uitlaatje ed.
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
26 feb 2013 11:16 |
|
 |
BB-Kinkie
C5club Rookie
Naar boven
|
Alle mensen die hier zo voor het milieu zijn moeten zelf ook niet in een dikke diesel gaan rondrijden! Maar lekker in een citroen c1 gaan rondrijden!! Betreffende het gesleutel en geklooi aan auto's, ik zou graag een auto kopen waarbij de EGR vanaf dag 1 uitgeschakeld is geweest! Gelukkig voor anderen rijd ik mijn auto's helemaal op! En dit probeer ik zo lang mogelijk te rekken voor zo min mogelijk geld! Het uitzetten van een EGR helpt hier bij!!
|
26 feb 2013 11:23 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Even voor alle duidelijkheid, ik snap dat mensen hun EGR afdoppen bij problemen en dan de extra uitstoot maar even negeren. Ik ageer tegen het feit dat hier de indruk werd gewekt dat dit zomaar zonder aanleiding gebeurt. En ik vind deze case nog steeds erg dun. Bij citroen is het zeker niet zo dat de meerderheid van de emissie stoornissen EGR gerelateerd is. Anders hadden we het hier maar erg gemakkelijk op dit forum. Volgens mij gaat het bij diesels vaker over injectoren en turbo's. Dat bij een Carisma iets afgedopt wrodt hoeft toch niet te betekenen dat het voor citroen ook een goed idee is? Als de EGR buis langzaam dichtslibt dan lost het "probleem" zich bovendien vanzelf op.
PS Bij een Carisma GDI de EGR afdoppen is haast misdadig te noemen. Juist dit beestje braakt met EGR al enorm veel NOx uit, door veel EGR kan ie nog net binnen de normen blijven tijdens lean burn mode. Zelfde geldt voor de HPI van citroen. En ja, door die grote hoeveelheid EG komt ook een grote hoeveelheid roet naar binnen, dus moet je het spruitstuk af en toe reinigen. Weet elke goede garage te vertellen.
26 feb 2013 13:57 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Zo van die praatjes bij de wasstraat van:"Hé, jij van de week je inlaatspruitstuk nog schoongemaakt?". Schei toch uit met die flauwekul. Als het terugdringen van de NOx zo'n belangrijke was op de agenda van de heren autoconstructeurs kwam men onderhand toch wel met betere oplossingen dan die smerige vervuilende rottige EGR-klep. Eruit met die krengen. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 feb 2013 14:14 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
En bij heel wat auto's zijn er inmiddels ook andere oplossingen. Daar wordt de "EGR" geregeld mbv kleptiming-overlap. De THP is daar een voorbeeld van. Of je daar zo blij mee moet zijn is een andere verhaal, kan kun je maar beter een EGR klep hebben die je af en toe moet schoonmaken Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 feb 2013 15:12 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Met een pijpen ragger is het een klusje van een half uurtje om deze schoon te maken. Zelf met de HPI gedaan.
Als het echter te lang heeft geduurd dan moet ie in de bak met cacaodoppen gestraald worden. Dat betekent demonteren en monteren.
Ik snap het ageren niet tegen de EGR, het is serieus om de NOx terug te brengen dus is de EGR ontwikkeld. Het werkt toch en ja het gaat ook nog eens soms kapot (ruim na de garantie periode,dus perfect dus voor de autofabrikant.) En voor de consument ook weer niet zo prijzig, aan banden en remmen verspijker je veel meer in een autoleven. Of bv een roetfilter.
En dat iemand anders misschien ook vervuilt is NOOIT een reden om dan zelf ook maar de pijp open te zetten.
26 feb 2013 16:15 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Naar boven
|
De meeste diesels die ik heb gezien met vervuilde EGR-kleppen en de bijbehorende inlaatspruitstukken kon je echt niet zonder 3dubbele handschoenen aanpakken. Echt héle vieze bende, laat maar mooi verbranden. 
|
26 feb 2013 17:49 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Komt zeker alleen bij de vieze diesels voor? Nooit gehoord bij benzine moteren. 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
26 feb 2013 17:59 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
Nee hoor ook bij benzine modellen ...
26 feb 2013 19:56 |
|
 |
BB-Kinkie
C5club Rookie
Naar boven
|
Denk dat deze discussie eindeloos begint te worden!! Ik blaf lekker wat extra Nox de lucht in maar behoud een schoon inlaatspruitstuk en cilinderkop!! Wat ieder ander doet moet ie lekker zelf weten Ik wil alleen even melden dat het afdoppen van de EGR straffeloos kan en een klusje van 5 minuten is!! De pakkingen worden verkocht op E-bay. Heb inmiddels al weer 500 km gereden en hij loopt als een trein zonder foutmeldingen Hij trekt iets beter, en loopt iets vloeiender in de lage regionen! Wat dit voor de toekomst gaat brengen weet ik nog niet. Ga in ieder geval het inlaattraject ook nog een keer cleanen, omdat ik de auto met 140.000 heb gekocht! Tegen die tijd maak ik wel even een how to Dus voor een ieder die ook een schoon inlaatttraject wilt behouden!! http://www.ebay.nl/itm/EGR-VALVE-BLANKI ... 20ca326f2fDe kosten en het werk zijn het niet 
|
26 feb 2013 20:42 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Bouwjaar: 2019
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
BB_kinkie: Waar heb je dat blindplaatje precies gezet? Vlak voor de EGR aan uitlaatzijde of op de pijp vlak voor het inlaatspruitstuk? Ik zit namelijk te dubben of ik dit ook (tijdelijk) ga doen om te kijken of een vage storing oplost. Ik heb dit al een gedaan bij een 1.6 met een stukje huisvlijt. Daar kan je de pakking van de EGR aan uitlaatzijde vervangen voor een blindplaatje maar geeft het wel een DTC. (of je moet er weer een gaatje in boren!) Ik hoor het graag alvast bedankt. Groeten Boes
|
25 sep 2013 20:52 |
|
 |
|