Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
de EGR klep is een verbinding tussen het inlaat en uitlaat spruitstuk op de motor
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Ik heb hier een linkje naar VW met foto's over de EGR, misschien handig.?
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat verschilt per motortype, welke bedoel je?GW-tje schreef:Kan iemand mij vertellen of laten zien waar die EGR-klep zich precies bevindt?
Er zijn ook benzine-uitvoeringen zonder egr
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn

Ik heb trouwens de Citroen database nu ook in huis, kan nu ook lekker alles nazoeken. Héérlijk al die informatie......
Is nummer 6 nu de klep die dan vervuilt en voor problemen zorgt?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Nee, nr1,
6 is de beluchtingsklep tbv de luchtinjectie. Die zorgt ook wel eens voor problemen, maar dan bij de luchtpomp.
6 is de beluchtingsklep tbv de luchtinjectie. Die zorgt ook wel eens voor problemen, maar dan bij de luchtpomp.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

V.I.P.


Berichten: 84
Lid geworden op: 23 jun 2009 00:14
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Amsterdam
Weet dat dit een oud topic is maar wil toch graag even mijn ervaring delen over dit onderwerp:
Een paar keer per jaar had ik de "storing uitlaatgas" in beeld maar had nooit de moeite gedaan om het uit te laten lezen. Storing was na een paar ritjes ook weer weg. Mijn auto begon echter wel steeds slechter te lopen en dat ging je ook steeds meer voelen tijdens het rijden met lage toeren.
Ik heb de stekker van de EGR klep ook een weekje los gehad en het leek inderdaad alsof ik een nieuwe auto (of motor...) had!
Vervolgens de klep gedemonteerd en schoongemaakt (was niet erg vies moet ik zeggen) en nog een leuke ontdekking gedaan: Aan de kant van de stekker zit een vierkant zwart plastic klepje wat je er uit kan "klikken" met een kleine platte schroevendraaier. Daaronder zitten de pennen van de stekker verbonden met de rest van de elektronica. Deze verbindingen heb ik eens even opnieuw gesoldeerd aangezien ze er niet heel knap uitzagen.
Vooralsnog rij ik weer perfect met de stekker aangesloten! (en zonder storing in display)
Voor de duidelijkheid: Het gaat hier om de benzine variant.
Een paar keer per jaar had ik de "storing uitlaatgas" in beeld maar had nooit de moeite gedaan om het uit te laten lezen. Storing was na een paar ritjes ook weer weg. Mijn auto begon echter wel steeds slechter te lopen en dat ging je ook steeds meer voelen tijdens het rijden met lage toeren.
Ik heb de stekker van de EGR klep ook een weekje los gehad en het leek inderdaad alsof ik een nieuwe auto (of motor...) had!
Vervolgens de klep gedemonteerd en schoongemaakt (was niet erg vies moet ik zeggen) en nog een leuke ontdekking gedaan: Aan de kant van de stekker zit een vierkant zwart plastic klepje wat je er uit kan "klikken" met een kleine platte schroevendraaier. Daaronder zitten de pennen van de stekker verbonden met de rest van de elektronica. Deze verbindingen heb ik eens even opnieuw gesoldeerd aangezien ze er niet heel knap uitzagen.
Vooralsnog rij ik weer perfect met de stekker aangesloten! (en zonder storing in display)
Voor de duidelijkheid: Het gaat hier om de benzine variant.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Rookie


Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mar 2010 19:44
Auto: C5 Break Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 167000
Kleur: Donkergrijs metallic
Locatie: Dordrecht
Hee gasten,
Ik heb vandaag besloten om de stekker van de EGRklep lost te maken. De motor heeft vervolgens niet meer getrild, en ook het hakkerige "gas-geven-of-niet' symptoom is verdwenen.
De dealer zei dat de motor een storing zou geven en in de noodloop ging lopen, maar dat is dan misschien op de nieuwere modellen?
Nu is de volgende stap de EGR klep dingest een beurt geven/ reinigen, of kan ik de dealer iets anders laten doen?
Nodig voor de APK, maar gaat er nou wel of niet iets naar de klote?
Wie rijdt er al geruime tijd zonder EGR klep?
Al met al zeer blij dat dit draadje bestaat

Ik heb vandaag besloten om de stekker van de EGRklep lost te maken. De motor heeft vervolgens niet meer getrild, en ook het hakkerige "gas-geven-of-niet' symptoom is verdwenen.
De dealer zei dat de motor een storing zou geven en in de noodloop ging lopen, maar dat is dan misschien op de nieuwere modellen?
Nu is de volgende stap de EGR klep dingest een beurt geven/ reinigen, of kan ik de dealer iets anders laten doen?
Nodig voor de APK, maar gaat er nou wel of niet iets naar de klote?
Wie rijdt er al geruime tijd zonder EGR klep?
Al met al zeer blij dat dit draadje bestaat


Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik begrijp het ook niet, want als ik bij mij de stekker van de EGR losneem krijg ik daarna ook alleen maar storingen.
Wie weet nu hoe het zit, dat het bij de één wel lukt en bij de ander niet?
Wie weet nu hoe het zit, dat het bij de één wel lukt en bij de ander niet?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat ligt aan de software van het mptormanagement. Daar zit een stukje zelfdiagnose in, dat verschilt per versie.
De software heeft een referentienummer. Per referentienummer verschillen soms de diagnose mogelijkheden.
Sosm zorgt ook een update voor 'vreemde' dingen.
Bijvoorbeeld een foutcode die via een te scherp afgestelde zelfdiagnose ten onrechte gegenereerd kan worden die compleet genegeerd wordt na een update.
Concreet de egre klep: er zijn versies die deze niet hebben. Mogelijk ontbreekt hij daarom compleet aan de zelfdiagnose bij eem enkele softwarereferentie. Er ontstaat meestal wel een foutcode, maar soms gaat het lampje pas na enige starts aan. Dat heeft ook een beetje te maken met de readiness strategie. Maar ook weer met de software.
Sommige software geeft meteen groot alarm. Andere weer alleen op plus en massasluiting, en niet op positie. De meeste pas na verloop van tijd op de werking (en dan gaat het lampje wel branden!) gezien aan de coherentoie tussen aansturing van de klep, en gemeten luchtdoortroming in de LMM.
Zelfs voor ingewijden is de diagnosestrategie van de mm computer soms een raadsel, en niet alleen bij egr. Ook de parameterschermen zijn af en toe dubieus op bepaalde punten bij bepaalde softwarereferenties.
De software heeft een referentienummer. Per referentienummer verschillen soms de diagnose mogelijkheden.
Sosm zorgt ook een update voor 'vreemde' dingen.
Bijvoorbeeld een foutcode die via een te scherp afgestelde zelfdiagnose ten onrechte gegenereerd kan worden die compleet genegeerd wordt na een update.
Concreet de egre klep: er zijn versies die deze niet hebben. Mogelijk ontbreekt hij daarom compleet aan de zelfdiagnose bij eem enkele softwarereferentie. Er ontstaat meestal wel een foutcode, maar soms gaat het lampje pas na enige starts aan. Dat heeft ook een beetje te maken met de readiness strategie. Maar ook weer met de software.
Sommige software geeft meteen groot alarm. Andere weer alleen op plus en massasluiting, en niet op positie. De meeste pas na verloop van tijd op de werking (en dan gaat het lampje wel branden!) gezien aan de coherentoie tussen aansturing van de klep, en gemeten luchtdoortroming in de LMM.
Zelfs voor ingewijden is de diagnosestrategie van de mm computer soms een raadsel, en niet alleen bij egr. Ook de parameterschermen zijn af en toe dubieus op bepaalde punten bij bepaalde softwarereferenties.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

V.I.P.


Berichten: 84
Lid geworden op: 23 jun 2009 00:14
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Amsterdam
Wat betreft de storingen: Zodra ik de klep los heb en start heb ik direct in beeld staan "storing uitlaatgas" + service + motor lampje. Volgens mij zelfs al bij het aanzetten van het contact (dus voor het starten) maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Wat betreft mijn te vroeg juichen: Vandaag ca. 40 km gereden, ging helemaal perfect. Toen ik aan mijn terugweg was begonnen voelde het al niet helemaal lekker. Na een beetje spelen (optrekken naar 70/80 en gas loslaten; terug laten zakken) plotseling weer in beeld: "storing uitlaatgas"
Even gestopt, stekker los, en weer op pad: Alles weer zoals het hoort.
Mijn soldeerwerkje was dus niet de gouden tip!!
Ik denk dat ik deze klep afschrijf en een nieuwe aanschaf (weer 150 piek...
)
Edit: Heb er een via onderdelenlijn uit auto met 90dkm. € 35 met 3 maanden garantie. We zullen zien.
Wat betreft mijn te vroeg juichen: Vandaag ca. 40 km gereden, ging helemaal perfect. Toen ik aan mijn terugweg was begonnen voelde het al niet helemaal lekker. Na een beetje spelen (optrekken naar 70/80 en gas loslaten; terug laten zakken) plotseling weer in beeld: "storing uitlaatgas"

Mijn soldeerwerkje was dus niet de gouden tip!!
Ik denk dat ik deze klep afschrijf en een nieuwe aanschaf (weer 150 piek...

Edit: Heb er een via onderdelenlijn uit auto met 90dkm. € 35 met 3 maanden garantie. We zullen zien.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Hou ons op de hoogte, ik ben erg benieuwd.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

V.I.P.


Berichten: 84
Lid geworden op: 23 jun 2009 00:14
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Amsterdam
Nou het laatste nieuws is dat ik klep nummer 6 uit bovenstaande afbeelding (JW-NHS) heb ontvangen. Dat is dus niet de EGR klep. Zitten lekker op te letten daar, ik had kenteken, chassisnummer én Citroen onderdeelnummer opgegeven... Ze gaan opzoek naar een andere.
(onderdeelnummers lijken wel erg op elkaar moet ik zeggen)
(onderdeelnummers lijken wel erg op elkaar moet ik zeggen)
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
JF lijkt op FN? 

CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km