Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

V.I.P.


Berichten: 84
Lid geworden op: 23 jun 2009 00:14
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Amsterdam
Hallo,
Ik kwam in een aantal topics wat info tegen over het oplossen van een soms schokkende AL4 automaat.
In mijn geval merk ik dat de bak vooral als deze koud is wat moeizamer van 1 naar 2 schakelt.
Wat ik afgelopen zomer een paar keer heb ervaren is dat als auto zeer warm was (zon + file) de automaat dan soms van N naar 1 schakelt alsof ik wordt aangereden. De eerste keer dat het gebeurde was ik ook echt in de veronderstelling dat er iemand achterop zat! De bak koppelt simpelweg te laat terwijl ik dus wel al toeren aan het maken ben.
Nu heb ik ook wat prijzen voorbij zien komen en die vind ik nog aardig aan de hoge kant. Dus ik wil proberen dit zelf te doen. (Heb een vriend met brug, etc.)
Ik heb de volgende vragen:
- Moet ik bij het vervangen van de kleppen voor een nieuwer (ander) type de software van de bak (eerst) laten updaten? (Auto is van 2003)
- Kan ik de kleppen vervangen zonder de bak opnieuw te moeten vullen? (Moet de bak leeg?)
- Welke kleppen zijn de probleemgevallen? (Zie afbeelding)
Alvast dank!
Ik kwam in een aantal topics wat info tegen over het oplossen van een soms schokkende AL4 automaat.
In mijn geval merk ik dat de bak vooral als deze koud is wat moeizamer van 1 naar 2 schakelt.
Wat ik afgelopen zomer een paar keer heb ervaren is dat als auto zeer warm was (zon + file) de automaat dan soms van N naar 1 schakelt alsof ik wordt aangereden. De eerste keer dat het gebeurde was ik ook echt in de veronderstelling dat er iemand achterop zat! De bak koppelt simpelweg te laat terwijl ik dus wel al toeren aan het maken ben.
Nu heb ik ook wat prijzen voorbij zien komen en die vind ik nog aardig aan de hoge kant. Dus ik wil proberen dit zelf te doen. (Heb een vriend met brug, etc.)
Ik heb de volgende vragen:
- Moet ik bij het vervangen van de kleppen voor een nieuwer (ander) type de software van de bak (eerst) laten updaten? (Auto is van 2003)
- Kan ik de kleppen vervangen zonder de bak opnieuw te moeten vullen? (Moet de bak leeg?)
- Welke kleppen zijn de probleemgevallen? (Zie afbeelding)
Alvast dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Bij het vervangen naar Borg Warner kleppen is een update nodig.
De kleppen kun je vervangen en dien je de bak af te tappen en te verversen.
Nr 2 zijn de beruchte kleppen.
Bij het vervangen gebruikt men normaal ook speciaal gereedschap om de selecteur af te stellen.
Zonder is onder voorwaarde wel mogelijk. Er is een topic van Gwtje die dit zonder heeft uitgevoerd.
Aangezien je op lpg rijdt en waarschijnlijk wat kilometers mee gemaakt is kan de olie ook dit ruwe schakelen veroorzaken. Meestal worden ze vervangen als de bak meermaals in storing valt. Enkel ruw schakelen kan een verversing van de bakolie soelaas bieden.
Of de kleppen de oorzaak zijn van jou probleem is niet geheel zeker.
De kleppen kun je vervangen en dien je de bak af te tappen en te verversen.
Nr 2 zijn de beruchte kleppen.
Bij het vervangen gebruikt men normaal ook speciaal gereedschap om de selecteur af te stellen.
Zonder is onder voorwaarde wel mogelijk. Er is een topic van Gwtje die dit zonder heeft uitgevoerd.
Aangezien je op lpg rijdt en waarschijnlijk wat kilometers mee gemaakt is kan de olie ook dit ruwe schakelen veroorzaken. Meestal worden ze vervangen als de bak meermaals in storing valt. Enkel ruw schakelen kan een verversing van de bakolie soelaas bieden.
Of de kleppen de oorzaak zijn van jou probleem is niet geheel zeker.

V.I.P.


Berichten: 84
Lid geworden op: 23 jun 2009 00:14
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Amsterdam
Misschien is het dan een goed plan eerst de bak een keer te laten spoelen/verversen bij Johan Oldenhage (bij mij in de buurt) en meteen de software update te laten doen.
Als dan later blijkt dat het nog steeds niet lekker gaat kan ik altijd nog met de kleppen aan de slag.
Toch?
225k op de teller trouwens.
Als dan later blijkt dat het nog steeds niet lekker gaat kan ik altijd nog met de kleppen aan de slag.
Toch?
225k op de teller trouwens.

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Olie verversen kan maar alvast een update doen naar de vervangende kleppen kan niet. Dit heeft met de aansturing van de type kleppen te maken.
Jo kan bij aanvang een diagnose stellen of de kleppen nog correct werken.
Jo kan bij aanvang een diagnose stellen of de kleppen nog correct werken.

V.I.P.


Berichten: 84
Lid geworden op: 23 jun 2009 00:14
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Amsterdam
Oke, dus die update en die kleppen moeten op hetzelfde moment. In dat geval kan ik het dus niet zelf doen (of proberen) aangezien ik geen apparatuur heb voor die update... Handig 
Ik ga eerst maar eens voor die diagnose + verversen dan.

Ik ga eerst maar eens voor die diagnose + verversen dan.

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ik denk dat Johan Je best wilt helpen met het vaststellen van je probleem en daar een oplossing in wilt bieden.
Updaten bij vervangen is idd nodig zodra je de kleppen vervangt.
Updaten bij vervangen is idd nodig zodra je de kleppen vervangt.
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Was er ook niet een winter loop waarbij de bak later schakelt? Dat om de motor iets sneller op temperatuur te krijgen...
Sent from my XT910
Sent from my XT910

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dat van N naar 1 is wel een vreemde actie en heeft mijn inziens niet zoveel te maken met de kleppen.
In de zomer schakelt de bak met een koude motor ook wat later over toch?
Een diagnose laten stellen kan zeker geen kwaad.
In de zomer schakelt de bak met een koude motor ook wat later over toch?
Een diagnose laten stellen kan zeker geen kwaad.

V.I.P.


Berichten: 84
Lid geworden op: 23 jun 2009 00:14
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Amsterdam
Als de bak later zou schakelen om de motor sneller warm te krijgen wil dat volgens mij niet zeggen dat het schokkerig gaat. Met sport aan schakelt hij toch ook later?NTwoO schreef:Was er ook niet een winter loop waarbij de bak later schakelt? Dat om de motor iets sneller op temperatuur te krijgen...
Sent from my XT910
Ja misschien zeg ik het niet goed bedenk ik me ineens: Ik bedoel vanuit stilstand (met de rem ingedrukt) wegrijden. Pook staat dus al in D. Ik ga dus met m'n voet naar het gas en als ik bij +/- 3000 toeren ben bedenkt de bak ineens dat er gekoppeld moet worden. Dat geeft dus de klap. Dit probleem heb ik alleen op een paar zeer warme dagen gehad.chathanky schreef:Dat van N naar 1 is wel een vreemde actie en heeft mijn inziens niet zoveel te maken met de kleppen.
In de zomer schakelt de bak met een koude motor ook wat later over toch?
Een diagnose laten stellen kan zeker geen kwaad.
In de winter schakelt de bak misschien wat later (bij een hoger toerental), maar het probleem is meer de manier waarop. Het lijkt een beetje traag. Alsof hij te lang te koppeling indrukt. Daardoor wordt het een beetje houterig. In de zomer heb ik er minder last van omdat de bak dan al +/- 15 graden is. Hoe kouder het is, hoe heviger de klacht.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Je hebt tot nu toe geen storingsmelding gehad?
Ik had bij mijn Xant ook zoiets, toen kwam het door een verkeerde afstelling van de multischakelaar op de AL4. Die is bijgesteld en het probleem was verholpen.
Maar dat leverde toen wél een storingsmelding op, de lampjes van sneeuw en sport gingen samen knipperen.
Groet,
JW
Ik had bij mijn Xant ook zoiets, toen kwam het door een verkeerde afstelling van de multischakelaar op de AL4. Die is bijgesteld en het probleem was verholpen.
Maar dat leverde toen wél een storingsmelding op, de lampjes van sneeuw en sport gingen samen knipperen.
Groet,
JW

V.I.P.


Berichten: 84
Lid geworden op: 23 jun 2009 00:14
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Amsterdam
Nee vooralsnog geen storing op dashboard. Maar zoals ik eerder al concludeerde is het geen overbodige luxe de bak eens na te laten kijken/testen. Wellicht komt daar al een duidelijke aanwijzing uit.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Niet waar! Je kunt de update van de software VOOR of NA de tijd doen. De nieuwe software kan beide typen kleppen bedienen.demasterbaas schreef:Oke, dus die update en die kleppen moeten op hetzelfde moment.
Olie verversen is iets waar je mee moet beginnen. Bij mijn auto heb ik ook de kleppen verwisseld voor de nieuwe, en achteraf bleken bij mij de problemen louter en alleen door een te laag oliepeil in de bak veroorzaakt te zijn. Er was een keerring lek van de linker aandrijfas.....
Olie aftappen en vullen geeft een verversing van een 2 liter, hooguit. De rest blijft in de koppelomvormer hangen. Ik heb dit 2 keer gedaan met een interval van een 1000 kilometer en steeds een liter teveel afgevuld en daarna de bak volgens de procedure met draaiende motor op peil gebracht. Ik denk dat ik al met al nu een 80 - 90% verse olie in de bak heb zitten en dat is merkbaar!
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Waar staat aangegeven dat je de update met de oude kleppen al kan laten uitvoeren?
De update is gemaakt omdat de modificatie kleppen een heel ander karakter hebben en anders aangestuurd worden.
Dit is niet te combineren met de aansturing van de oude kleppen.
Met na de tijd updaten weten we de gevolgen inmiddels van jou ervaring en dat de waarschuwing er niet voor niets is die door Citroen gegeven wordt.
De update is gemaakt omdat de modificatie kleppen een heel ander karakter hebben en anders aangestuurd worden.
Dit is niet te combineren met de aansturing van de oude kleppen.
Met na de tijd updaten weten we de gevolgen inmiddels van jou ervaring en dat de waarschuwing er niet voor niets is die door Citroen gegeven wordt.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Ik heb na de flush ook de software laten updaten.
En de kleppen zijn niet vervangen.
Als de update niet had gekund ivm de kleppen had Johan hem vast niet geüpdatet.
Het schakel gedrag is duidelijk veranderd, ten eerste omdat de olie is ververst en ten tweede omdat er nieuwe software op zit.
Dit in combinatie zorgt voor een fijn schakelende bak.
Greetz Iceman
En de kleppen zijn niet vervangen.
Als de update niet had gekund ivm de kleppen had Johan hem vast niet geüpdatet.
Het schakel gedrag is duidelijk veranderd, ten eerste omdat de olie is ververst en ten tweede omdat er nieuwe software op zit.
Dit in combinatie zorgt voor een fijn schakelende bak.
Greetz Iceman

Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De vraag is dan welke update er in gezet is.
Op de 4hp20 zijn er ook updates zonder dat er een klep vervangen wordt.
Op de 4hp20 zijn er ook updates zonder dat er een klep vervangen wordt.