Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Katalysatorfout / storing uitlaatgas (warme motor) 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 26 jul 2011 17:04
Berichten: 1
Auto: c5 break 2.0 16v
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200.000
Kleur: donkerblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Katalysatorfout / storing uitlaatgas (warme motor)
beste forum-leden,

De afgelopen 2 jaar heb ook ik te maken gekregen met de “katalysatorfout” waar op dit forum al zoveel over geschreven is.
Na 160.000 km trad de eerste storing op op de Franse snelweg, rijdend op benzine. Uitlezing bracht een ‘misfire’ aan het licht en slechte benzine zou de oorzaak kunnen zijn: door stakingen bij de raffinaderijen werd op dat moment (okt 2010) overal de laatste druppel uit de opslagtanks geperst (en LPG was niet meer te krijgen).
Tijdens de volgende tochten naar mijn huisje in Frankrijk, kwam de storing telkens weer terug en steeds frequenter. Geen garagist of garagehouder die het probleem herkende. In twee jaar tijd heb ik wel een aantal oorzaken kunnen uitsluiten:
• niet het brandstofsysteem: storing komt zowel op LPG als op benzine (en volgens de fora: ook diesel).
• niet de ontsteking: bij dezelfde motorcondities in een lagere versnelling is er niets aan de hand.
• niet de omgeving: zomer, winter, nat, droog: geen verschil.
• wel meer problemen bij een relatief laag oliepeil.
De storing treedt op zodra het op de snelweg heuvelachtig wordt. Met vol vermogen (beladen auto, snelheid boven 120 km/h, hellingen tot 6%) was het steeds vaker prijs. Aanpassen van de rijstijl (langzaam de hellingen op) bood een oplossing, totdat de storing enkele maanden terug zelfs tijdens een afdaling optrad.
Tijdens de afdaling krijgt de motor geen brandstof, maar wel zaken als carterventilatie en utlaatgasrecirculatie.
Twee maanden geleden heb ik daarom de buisjes van de carterventilatie en het gasklephuis gereinigd. Ik heb de recirculatieklep en de luchtpomp laten controleren. En – nog belangrijker – ik heb de motor laten ‘flushen’ om alle verouderde olie-afzettingen weg te werken (Forté).
Inmiddels heb ik weer twee retourritten Frankrijk achter de rug. Zonder de motor te ontzien door langzamer te rijden, waren de laatste drie ritten geheel probleemloos.
Hierboven staan mijn feiten.
Mijn conclusie is dat verouderde olieafzettingen en de recirculatie de belangrijke factoren zijn, die ook niet eenvoudig door een mechanicien (cq zijn computer) te vinden zijn.
Alle experts op dit forum nodig ik uit hun mening te geven.

frits


11 jan 2013 14:18
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 mei 2010 23:11
Berichten: 425
Woonplaats: Ridderkerk
Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Opties: veel moois; umweltplakette, HangUp
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 204000
Kleur: paars


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Katalysatorfout / storing uitlaatgas (warme motor)
Afgelopen zomer had ik hetzelfde storing te pakken op de snelweg in Kroatie. Uitlezen liet weten dat het om een lambdasonde ging (ontregeld, verward?) maar dat de storing inmiddels weer vanzelf opgelost is. Sindsdien geen storingen meer.

_________________
Smart Forfour voor de betere helft :)


12 jan 2013 16:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Katalysatorfout / storing uitlaatgas (warme motor)
Het betreft hiet waarschijnlijk eenvoudig de klepstoters die (door vervuiling) niet goeds werken en zorgen voor slecht sluitende kleppen waardoor misfire wordt gedetecteerd.

Dit is niet nieuw voor de C5. Inderdaad is dit vaak te verbeteren door flushen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


12 jan 2013 23:15
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 dec 2007 16:39
Berichten: 204
Woonplaats: Hilvarenbeek
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Katalysatorfout / storing uitlaatgas (warme motor)
Ik heb ook last van de storing uitlaatgas en de conclusie van de dealer dat eht de klepstoters zijn.
Ik wil de bougies vervangen door NGK zoals al vaker op het forum aanbevolen en ik wil ook gasklephuis en/of egr klep reinigen maar het flushen was nieuw voor mij, is dat iets wat je zelf kunt of wilt doen of moet je dit echt laten doen en zo ja waar en tegen welke prijs?

_________________
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding


02 feb 2013 23:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Katalysatorfout / storing uitlaatgas (warme motor)
Je zou het zelf kunnen doen:
Je moet dan wel de mogelijkheid hebben op zelf je motorolie te (laten) aftappen omdat dit onderdeel is van het flushen.

Een blikje motorreiniger kun je kopen bij de automatererialenzaak, bij voorkeur een product van Wynn's of van WEPP.
Volg de aanwijzingen op de verpakking.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


03 feb 2013 01:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Katalysatorfout / storing uitlaatgas (warme motor)
Ik zou voor de Forté Motorflush gaan. Te koop voor 18 euro.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


03 feb 2013 12:04
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Katalysatorfout / storing uitlaatgas (warme motor)
voor errstige vervuiling 2 x 18. :D


03 feb 2013 12:20
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 dec 2007 16:39
Berichten: 204
Woonplaats: Hilvarenbeek
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Katalysatorfout / storing uitlaatgas (warme motor)
Maar bij de laatste beurt is er al een additief toegevoegd aan de olie voor reiniging vanwege de klachten over het schokken van de motor, evenals de laatst beschikbare software voor de auto.

Ik denk dat ik dan het flushen dan maar oversla en me in eerste instantie beperk tot bougies vervangen en stappenmotor reinigen.

_________________
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding


03 feb 2013 18:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.