Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
rondegraaff
C5club Rookie
Geregistreerd: 08 sep 2011 10:26 Berichten: 19 Woonplaats: Bourtange
Auto: C5 1.8 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 166000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Olie uit peilstok
Na een paar nachten vorst, spoot bij het starten van de motor de carterolie uit het pijlstok. Je denkt dan meteen aan een koppakking of onderdruk in het carter. Maar nee het was de slang van de carterontluchting, die was bevroren. Er zat wat vocht in en was daardoor dichtgevroren. In een mum was er een halve liter olie uit en een grote plas onder de auto. Maar gelukkig niets bijzonders. Alleen de motor 's-nachts maar even toedekken bij vorst en geen last. Doe je voordeel ermee, als je ooit zoiets meemaakt.
|
24 jan 2013 21:49 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Olie uit pijlstok
Hé bij GJO is er vorige week een C5 binnengesleept met hetzelfde euvel. Toch dit probleem nooit eerder gezien op het forum zover ik weet.
gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
24 jan 2013 23:19 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olie uit pijlstok
Komt idd soms voor. Toedekken van de motor helpt meestal onvoldoende. je vertraagt alleen de afkoeling iets.
In Scandinavie gebruikt men daarom verwarmde carterslangen. Oorzaak is witte sludge die condens bevat. Die ontstaat in de opwarmfase wanneer waterdamp condenseert in het koude klepdeksel. Dit water verdwijnt wanneer de motor goed heet wordt. Maar bij relatief veel stukjes korter dan 25 km ontstaan er in de winter soms problemen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 jan 2013 23:53 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Olie uit pijlstok
Wat direct het nut aangeeft om af en toe lange afstanden te doen en korte stukjes (toch zeker met zo'n auto) te vermijden. Voordat dat water uit die olie is verdampt is ze toch al ettelijke keren de motor rond geweest?
_________________ Free beats!
|
25 jan 2013 11:32 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olie uit pijlstok
De condens blijft boven in de motor, omdat het daar het koudst is. Het probleem is niet direct de waterdamp, die ontstaat altijd, ook bij warme motor. Alleen de condensatie is nadelig, heb kan bevriezen en veroudert de olie. Condensatie ontstaat wanneer de motor niet warm genoeg is. Dus in feite is korte stukjes rijden afgezien van extra motorslijtage ook in dat opzicht slecht.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 jan 2013 21:44 |
|
 |
robb
Model geleerde
Geregistreerd: 09 nov 2006 01:35 Berichten: 238
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 51000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Olie uit pijlstok
|
26 jan 2013 02:13 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olie uit pijlstok
 idd rob het viel mij ook al op.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 jan 2013 22:32 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|