Van benzine naar LPG, goed idee?
Auteur |
Bericht |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
In mijn C5 heb ik geen lpg, dus ik kan niet oordelen over deze combinatie. In 11 andere Citroëns en 1 Renault 20 heb ik sinds 1974 zo'n slordige 1.500.000 km gereden op lpg en ik ben er een groot voorstander van. Naast het plezier bij het tanken (=betalen na tanken  ) heb ik het idee dat de motor soepeler draait op lpg, gemakkelijker oppakt bij gasgeven. Niet persé sneller, maar soepeler, je hoeft gewoon minder te schakelen. Bij de motoren met carburateur had je wat vermogensverlies in vergelijking met benzine, maar met de moderne lpg-inspuittechnieken heb je daar geen last meer van.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
20 jan 2013 14:58 |
|
 |
slingshot
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
Make my day 
|
20 jan 2013 19:00 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
Gas inbouwen, uitstekend idee, maar:
- Startvoorwaarde is dat hij op dit moment uitstekend loopt/afstelbaar is op benzine - Als je voor Vialle LPi kiest, reken dan op een nieuwe gaspomp per 80dkm-120dkm (Vialle kwaaltje). Kost tussen €400-800
Geluk !
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
21 jan 2013 12:22 |
|
 |
fred
C5club Fan
Geregistreerd: 24 dec 2010 11:01 Berichten: 89 Woonplaats: Bussum
Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10222CJ
Productienummer: 10295
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
Hier nog een zeer tevreden gasrijder, het nadeel van achteraf inbouw is al uitgelegd (geen meerwaarde voor de auto), het voordeel is dat je voorlopig geen omkijken hebt naar de gasinstallatie, mijn ervaring (na 2 tweedehands LPG auto's) is dat je in het begin nog wel eens tegen wat onderhoud aan wil lopen. Verder is het een nadeel dat het toch wel moeilijk is om een gasauto met een niet al te hoge kilometerstand te vinden. Met de laatste een beetje mazzel gehad, kon deze kopen met stand van 122.000 op de teller en een volledige onderhoudsbeurt inclusief distributieriem.
Fred Die ook glimlacht bij het tankstation.
|
21 jan 2013 13:19 |
|
 |
Rvs63486
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 nov 2011 13:59 Berichten: 400 Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
Ik rij al jaren probleemloos op LPG. Dat de 2.0 16V daar uitermate geschikt voor is bewijst mijn kilometerstand wel.
Ik zou er dus een installatie in laten bouwen. En die 1.500,- klinkt niet duur!
_________________ Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF
|
21 jan 2013 14:55 |
|
 |
maran
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10 Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
100 km per dag, dan zou ik daar geen minuut over twijfelen. gas erin. Eurogas (landi renzo) heeft daar een uitermate geschikte installatie voor de c5 2.0 16v
Break zal je afhankelijk van je tankgroote 100 euro per maand betalen aan wegenbelasting. verbruik zal rond 1 op 10 komen te liggen op gas. Dus je installatie rijd je het eerste jaar er al uit.
Ik heb in mijn break een 63 liter tank liggen en in mijn vorige c5 een 55 liter. Kijk even wat het uitmaakt in wegenbelasting want een grotere tank kan je net een een hogere klasse zetten en dan betaal dje ongeveer 100 euro per maand.
onderhoud aan gas is minimaal. lpg-filter op 30dkm en daarna op 60dkm en dat zijn de kosten ook niet.
En op lpg loopt die auto prima en je kan zo naar de 300dkm toe rijden
Succes met het nemen van je beslissing.
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
22 jan 2013 17:34 |
|
 |
C5Berto
V.I.P.
Geregistreerd: 26 dec 2012 14:06 Berichten: 14 Woonplaats: Warnsveld
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 108943
Naar boven
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
Heb zelf altijd goede ervaring met Citroën op LPG gehad. Heb bij mijn C5 2.0 Break uit 11-2005 Vialle LPi in laten bouwen bij aanschaf (november 2011, bij 129dKm) en sindsdien 37dKm gereden. Vialle is wat duurder in aanschaf maar bevalt mij iets beter. Echt geen vermogensverschil merkbaar. Heb recent wel last gehad van de LPG-pomp. Dit is netjes onder garantie vervangen (revisiepomp €450, nieuw €550 en 2 uurtjes werk aan kosten). Volgens de LPG-boer is voor die pomp een 200dKm een normaal gemiddelde voordat die vervangen moet worden.
Ik bleef net op 1449 kg steken met een 55 liter tank, of wel €91 aan belasting. Ik rij 1 op 9,7 en tank meestal rond de 400km.
_________________ 14 C5 2.0 BlueHDI 150 Tourer 13 C4 Picasso 1.6 16V LPG-G3 12 C5 2.0 16V Break Ligne Prestige LPG-G3 11 Peugeot Partner 1.6 16V LPG-G3 10 Berlingo 2.0 HDI 600 Commercial 09 Berlingo 1.9D 600 Commercial 08 BX 1.9 TRS LPG 07 BX 1.4 RE LPG 06 DS21 Pallas LPG 05 Xantia 1.8 LPG 04 BX 1.4 RE 03 BX 1.6 TRS LPG 02 GSA Pallas X3 LPG (bijna net zo fijn als de DS geveerd) 01 2CV Charleston
|
22 jan 2013 18:33 |
|
 |
Maartenr
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23 Berichten: 596 Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
Ik betaal 88 euro per maand wegenbelasting met m'n 76 litertank ( bruto)
_________________ Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003 Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's: Peugeot 107 XS 2007 Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999 Ford Fiesta 1.1 1986 Renault 5 GTS 1.4 1989 Citroen 2CV6 Club 1983
|
22 jan 2013 20:44 |
|
 |
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
Ik betaal 89 euro per maand en heb een 60 liter tank. Ik denk dat de ph1 en ph2 iets van gewicht schelen (rijklaar) , zo kan er een verschil zijn van de inhoud van de tank om onder de 1450 kg te blijven , en zo wat belasting centjes te besparen.
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
22 jan 2013 22:07 |
|
 |
GuidoC5
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 jan 2013 20:53 Berichten: 42 Woonplaats: Kloetinge (Zeeland)
Auto: Ford Focus
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
Met de Ph.1 berline 2.0 LPG-G3 zit ik exact op 1350 kg, en dus 78 euro p/m.
_________________ Was: Citroën C5 berline 2.0-16v aut. LPG 2003, nu Ford Focus wagon 1.8 TDCi 115 pk 2002 Hyundai Atos 2000
|
22 jan 2013 23:34 |
|
 |
slingshot
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
Van af vandaag over gestapt op lpg. Ik ben benieuwd. De verwachtingen zijn hoog gespannen 
|
30 jan 2013 22:04 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
En nu een bige smile bij de pomp 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
30 jan 2013 22:22 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Van benzine naar LPG, goed idee?
Nu nog een reactie van de OP.....
gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
30 jan 2013 23:45 |
|
 |
|