Misschien weer een nieuwe C5 rijder erbij?
Eindelijk heb ik de knoop doorgehakt en me een paar weken terug aangemeld op het C5 forum. Als gast lees ik al een jaartje of 2 mee. Waarom? Met het idee om ooit weer een Citroën aan te schaffen en omdat ik, ondanks dat ik nu een vreemd merk rijd (Honda), toch altijd erg geïnteresseerd ben gebleven in de Citroën wereld.
Vroeger als kind was ik al een groot Citroën liefhebber. Ik herinner me nog hoe vaak ik met mijn vader in de Citroën showroom heb gestaan en folders heb gespaard van mijn favoriete merk.
Toen ik mijn rijbewijs had was het eerste wat ik deed een proefritje maken in een Citroën BX. Tjonge, wat een openbaring voor mij! Ik was BMW en Ford gewend maar dit! Die heerlijke vering, die zachte stoelen en de rust in het interieur tezamen met het aparte design deden mij helemaal zwichten voor dit merk.
Mijn eerste aanschaf was dan ook een BX 1.4. Maar met deze auto kreeg ik een haat liefde verhouding. Aan de ene kant stonden de zeer magere prestaties en de hakerige schakeling aan de andere (positieve) kant de zeer soepele vering en de heerlijke stoelen. Toen ik een keer een BX 1.6 als leenauto meekreeg wist ik dat ik eigenlijk de verkeerde keuze had gemaakt. Deze auto was een totaal andere. Soepele felle motor, heerlijke schakeling en de auto leek ook veel soepeler te veren ondanks dat de hydrauliek van mijn eigen BX tiptop in orde was.
Daarna een paar andere merken gereden waarvan de laatste 10 jaar dus Honda. Sinds 2005 de Accord Sport 2.0.
De nummer 1 in verschillende tevredenheidsonderzoeken! En inderdaad, na 277000 km kan ik niets anders zeggen dan, deze auto is de koning der betrouwbaarheid. Nog nooit heb ik een reparatie gehad. Allemaal mooi en aardig maar toch kan ik niet zeggen dat ik zo tevreden was met deze auto. Een heleboel staat me namelijk wel tegen. De keiharde vering, het zware schakelen, de slechte stoelen, de krasgevoeligheid van de lak en het vreemde stuurgedrag waarbij de wielen ieder richeltje op het wegdijk lijken te volgen. Betrouwbaarheid ja, maar tevredenheid, nou nee dus. Ik heb konstant het gevoel de auto niet onder kontrole te hebben en voelde me er eigenlijk nooit echt lekker in.
Tijd dus om weer over te stappen naar Citroen. Ik ben al heel lang aan het inlezen over de Citroen C5 en weet ook ondertussen de sterke en zwakke punten wel. Heb ondertussen proefgereden in een destijds nieuwe C5 phase 2. Een 2 liter die erg fijn reed alleen vond ik de trekkracht bij lage toerentallen erg tegenvallen. Hij leek in z’n 2 op rotondes soms wel stil te vallen en af te willen slaan. Mijn kameraad heeft eenzelfde C5 VTR 2 liter uit bouwjaar 2006 en deze auto heeft daar absoluut geen last van. Raar dus. Misschien een softwareprobleempje bij die nieuwe auto?
Recenter heb ik een C5 comfort 2 liter gereden met Hydractief bj.2008. Mijn god, wat een heerlijke auto en wat was ik weer onder de indruk! Deze auto echter niet gekocht ivm de vele beschadigingen die erop zaten. Vandaag een erg uitgebreide proefrit mogen maken in een C5 1.6 Hdi bj.2008. Ondanks dat er geen hydractief op zit heeft deze auto een nog veel grotere indruk op me achtergelaten. Een erg soepele vering, voor het gevoel even soepel en fijn als de hydractief variant en een super fijne dieselmotor. Wat een smeuigheid! Heerlijke versnellingsbak, heerlijk stil en trillingsvrije loop en behoorlijk veel trekkracht. Deze motor is gewoon fijner als de 2 liter benzine!
Voor mij moet het deze combinatie worden.
Maar nu. Ik hoor veel over de slechte reputatie van de 1.6 Hdi. Allemaal ellende. Kapotte turbo’s als gevolg van verstopte oliekanalen en daaruitvoorvloeiende dure reparaties.
Nu is mijn vraag aan jullie, vanaf welke produktiedatum zijn deze problemen min of meer opgelost en is het werkelijk zo erg als dat op sommige fora beschreven staat?

De auto waarmee ik proef heb gereden had 170tkm gereden maar leek wel een nieuwe! Perfecte trekkracht, heerlijke soepele versnellingsbak. Kortom als nieuw!
Ik concentreerde me eerst op C5 ’s met hydractief maar na vandaag maakt het me niet meer veel uit.
Wat is jullie ervaring met de staalvering (wokkels). Ik vind het absoluut niet onderdoen voor het hydractieve systeem. Zoals de verkoper zei, wokkels van Phase 3 zijn te vergelijken met het komfort van het hydractief van de phase 2. Daarin kan ik hem niets anders dan gelijk geven!
Maar voor mij staat vast, de C5 moet er komen. Een dag niet Citroën gereden is voor mij een dag niet geleefd.