Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 LDS kwaliteit 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2007 20:43
Berichten: 52
Woonplaats: Lisse
Auto: Citroen C5 sedan V6 Automaat Exclusive
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11515
Productienummer: 0211
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 133200
Kleur: Zwart (KTVD)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht LDS kwaliteit
Tijdens het bijvullen van de LDS viel het me op dat LDS van MPM dunner was dan die uit de nieuwe fles LDS van Total. Is er verschil in kwaliteit en viscositeiten van verschillende merken LDS? Moet je net als bij motorolie nog op bepaalde specificaties letten zoals SAE of 0W30?

_________________
Groet,
Melchior


21 dec 2012 15:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS kwaliteit
Er is maar één grade, met vrij nauwe specs, bruikbaar over een heel breed bereik (-40, +80), maar de viscositeit is dus wel temperatuurafhankelijk, dus daarin zie je mogelijk een verschil.

Overigens, als een viscositeitsmeting zo simpel was als visuele inpectie hoefde men geen moeijke proeven te doen. ;)

Dunner betekent in het algemeen, kortere ketens met lagere levensduur (afbraak), minder demping, maar ook minder warmteopbouw (wat weer gunstig is voor de levensduur), minder smering (slijtage bepaalde delen), maar wel minder zwaar voor de pomp.

Dunner veert voor sommige mensen wat lekkerder, maar het haalt waarschijnlijk niet Citroëns 200dkm vervangingsinterval.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


22 dec 2012 13:25
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3632
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS kwaliteit
Dit is best een interressant gegeven!

Ik ging er altijd vanuit dat de specs van LDS hetzelfde MOESTEN zijn.
Maar als je dan de specificatie bladen erbij haalt ,....zijn er inderdaad verschillen in soortelijke massa, vlampunt, viscositeit enz.

Als zelfs de soortelijke massa verschilt,...kan je het toch niet door elkaar gebruiken?? :smt017
groet
Boes


22 dec 2012 18:51
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS kwaliteit
Specificaties hebben altijd wel een marge en zolang ze daarbinnen vallen......


22 dec 2012 19:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS kwaliteit
Je loopt wel het risico van ontmenging, bij te grote verschillen.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


22 dec 2012 21:27
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05
Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS kwaliteit
'k Heb mij laten wijsmaken (door een laborant van Chevron) dat de LDS olie dezelfde specificaties zou hebben als de ATF olie voor automatische bakken.


22 dec 2012 21:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS kwaliteit
absoluut niet :!:
domme laborant :roll:

niet alleen stemmen de viscositeiten en dichtheden niet overeen, de kleur, of de additieven en de chemische compatibiliteit, maar het belangrijkste, de viscositeitsindex, is veel groter voor LDS dan voor ATF, dit gold ook al voor LHM.

De hogere viscositeitsindex betekent een veel stabielere viscositeit, over het temperatuurbereik. In de praktijk betekent dit dat de ATF bij 100C wel in de buurt komt van LDS, qua viscositeit (ATF=8 om LDS=6), maar dat het bij 40C veel dikker is (ATF=38, LDS=18) en bij -40C onmogelijk dik (ATF=10000, LDS=1000).

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


23 dec 2012 12:38
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS kwaliteit
We zijn zo lekker bezig met oliemonsters, ga toch maar eens een onderzoekje er aan wagen naar de kwaliteit van LDS.
Bij de introductie van de C5 werd verteld dat het systeem pas na 200.000 km onderhoud nodig had. Dat gaan we dus maar eens bekijken.

(nu komt het verversen van de LDS op geen enkele onderhoudslijst meer voor..)

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


05 jan 2013 23:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.