C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Verwarming

Bericht door willy4 »

Afbeelding
hier een foto ervan
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Re: Verwarming

Bericht door chathanky »

Waarom staat er bij Wackoh dan geen extra verwarming en geeft cit doc een schema weer van een standkachel bij "extra verwarming"?

Deze wordt in cit doc aangegeven als extra verwarming:
Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Verwarming

Bericht door BJG »

Dit is geen standkachel, maar werkt zoals ik al omschreef. Zoals overigens bij de meeste auto's die zo'n extra verwarming hebben. Deze zagen we al op de xantia en evasion. Ook een aantal vag auto's hebben zo'n ding.

Dit omdat het principe van directe inspuiting met zich mee brengt dat er weinig warmte aan het koelsysteem wordt afgestaan. Vanwege de verbranding in de zuigerbodem en het ontbreken van de voorkamer. Daardoor krijg je ze bij koud weer nauwelijks ik temperatuur.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Re: Verwarming

Bericht door chathanky »

Ze komen ook op niet direct ingespoten benzineversies voor.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Verwarming

Bericht door BJG »

Nooit gezien, maar kan me voorstellen dat dat zo is bij koude landen zoals in scandinavië.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Re: Verwarming

Bericht door chathanky »

Je kunt hier schematisch zien hoe de elektrische bijverwarming loopt.
8098 is de elektrischekachelweerstand.
8099 de standkachel die dezelfde aansturing krijgt.
8091 het relais
1320 is het motormanagement.
hoe wil je dik 70 ampere (1kw) door een een der computers sturen zonder dat de boel verbrand? Dergelijke vermogenselekronica is er wel maar dan wel zwaar gekoeld.
De standkachel is voor zeer koude landen toegepast en is er niet voor warm instappen.
d4ep0dld.gif
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Verwarming

Bericht door JW-C5 »

Ik weet niet waar je dit schema vandaan hebt, maar in WackoH's C5 zit dat niet zo, daarin zit ook niet dat relais 8091.

Daar worden de drie weerstanden aangestuurd door het multirelais BCP3, dat op zijn beurt aangestuurd wordt vanuit de BSI en de BM34.
Uiteraard is er ook een link met de A/C klimaatregeling.

Groet,
JW

PS Een standkachel is toch juist wél bedoeld om warm in te kunnen stappen?
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Re: Verwarming

Bericht door chathanky »

Het schema komt uit de cit doc zoals jij die ook bezit.
En daarin wordt ook gesproken over standkachel want dat is het, dat deze anders gebruikt wordt kan best zo zijn en is ook terug te zien in het schema.
Dat het gaat om een multyrelais is in dit schema niet te zien, daar is dit schema ook niet voor bedoeld.
Onderaan staat het document nr zoals die is gegeven door Citroen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Verwarming

Bericht door JW-C5 »

Op welke auto heeft dat "schema" betrekking?
Welk documentnummer is er aan gekoppeld?

Het hoort in elk geval niet bij WackoH's C5, daarvan heb ik de specifieke schema's (principe, draadbundel, plaatsing), en die zijn duidelijk anders.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Re: Verwarming

Bericht door chathanky »

D4EB3VP0 Presentatie : Ventilatie/verwarming
EENVOUDIGE AIRCO SINDS ORG 9618 OF AUTOMATISCHE AIRCO SINDS ORG 9618

Dit type airconditioning is standaard op auto’s met één van de volgende motoren: EW7J4, EW10J4, EW10D, ES9J4S, DW10TD, DW10ATED, DW12TED4.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Re: Verwarming

Bericht door chathanky »

Ik heb Sedre nog eens open geslagen maar ik denk dat je het echt verkeerd gezien hebt of een andere tekening of zo.

Van BCP3 (het relais) op klem B2 komt de stuurdraad binnen van 1320 klem 58. en van A2 naar 85.
De BM34 verzorgd enkel de voeding voor de relaisspoelen en wordt geschakeld door de 1320.
Tekeningnr. 80.1
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: Verwarming

Bericht door WackoH »

Nou, laat ik ook eens kijken of ik uit die rare schema's wijs wordt.
Volgens mij zijn BCP3 en 8091 aanduidingen voor dezelfde unit. Vandaar de verwarring. De aansturing lijkt via de motor management computer te verlopen. Misschien omdat daar gewoon nog wat vrije geschakelde contacten waren. Alles is tenslotte via een netwerk met elkaar verbonden.

- De unit BCP3 bevat drie relais.
- De voeding voor de drie relais die de drie elementen aansturen komt direct uit de accu binnen op BB03 en gaat dan naar via drie zekeringen (?) MF1..3 naar drie relais (R1A, R2B en R3C).
- Interessant is hoe de relais worden bekrachtigd. Een zijde van twee spoelen gaat naar de 1320 (Calculateur controle moteur) via 8096 en 8095, de andere zijde gaat naar via C8095 naar de BM34 (BSM= Boitier de Servitude Moteur 34 fusibles).
- De spoel van het derde relais zit enerzijds aan de bekrachtigde zijde van het tweede element, anderszijds aan de BM34. Dus tweede en derde element worden tegelijk aangeschakeld.

Volgens het schema heeft BCP3 plek voor een vierde zekering. Het zou heel goed kunnen dat Willi deze unit al een keer op deze foto heeft vastgelegd (zie dit draadje). Hij heeft het over relais van 35A wat goed past bij de verwachte stroom van ~25A. Op het schema dat ik van JW kreeg is ook te zien dat deze unit onder de accu zit.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Re: Verwarming

Bericht door chathanky »

Wel grappig om te zien als je met een officieel schema komt alsnog niet geloofd wordt.
Belangrijkste is dat het werkt.

Met de opbouw van het relais kun je de 3 elementen schakelen. Je kan zo 1,2 of 3 elementen schakelen.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: Verwarming

Bericht door WackoH »

@chathanky over je laatste opmerking. Als ik de schema's goed lees, kunnen element 1 en 2 afzonderlijk worden geschakeld. Element 3 is in een soort cascade met element 2 geschakeld. Het relais wordt bekrachtigd als er spanning op element 2 komt.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Re: Verwarming

Bericht door chathanky »

Ja klopt maar zo blijft de keuze open voor 1,2 of 3 elementen afzonderlijk te schakelen.
Keuze om 333, 666 of 1kw extra verwarmingsvermogen in te zetten.

Keuze welk element heb je niet maar dat is niet nodig om het verwarminsvermogen in 3 stappen te kunnen schakelen.
Plaats reactie