Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Peterdb
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48 Berichten: 436 Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Naar boven
|
 C5 tuning
Wil mijn C5 tunen met een motorkit. Is er iemand die ervaring daarmee heeft? Nog steeds wachtend op mijn Lexia, hier heb ik hem er nog niet door bij de douane, geen idee waarom niet. De andere is onderweg naar Holland, ga als ik niet in Jemen ben daar met de kerst naartoe om het te halen en gelijk familie bezoeken afleggen enzo. Goed, ben benieuwd of iemand zijn tuut getuned heeft. http://www.chipexpress.com/products/320/
_________________ gegroet allen, Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
04 dec 2012 22:13 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
Hoi,
een vergelijkbare box koop je op ebay voor 8 tientjes (via buitenlandse aanbieders). Geloof al die crap niet over specifiek voor je auto geprogrammeerd. Als je goed zoekt kun je sites vinden waar dit soort boxen aangeboden worden op sites tbv de handelaren, en dan zie je dat er maar een stuk of wat varianten zijn afhankelijk van de moedermaker van je motormangement (siemens, magneti marelli etc).
Je ziet nl. maar 1 stekker en dat is gegarandeerd de common rail aansluiting. Deze box verhoogt de inspuitdruk door de gemeten waarde wat lager weer te geven. De specifieke programmering bestaat uit de juiste reactie op het werkingsbereik van deze sensor. Afstemming op je auto en jou betekent ietsje meer of minder. Zo te zien kun je deze box ook nog achteraf bijregelen met dipswitches
Gevolg is dat je inspuitdruk stijgt van bv max 1600 tot bv max 1700 bar (maar daaronder de hele curve vanaf 0 dus ook). Daardoor zul je iets meer inspuiten bij een bepaalde gaspedaalstand (dus is de auto sneller weg) en bij dezelfde hoeveelheid inspuiting zal door betere verneveling je rendement iets toenemen (in deellast). In vollast krijg je uiteindelijk ook extra vermogen door meer inspuiting. Zo ga je echter nooit zoveel extra vermogen halen, daarvoor moet de turbodruk ook omhoog en mogelijk de inspuitduur ook.
Maar dan heb je dus een multi sensor box nodig. Die draaien wel echte een programma om de snesoren consistent te beinvloeden. Zoals gezegd, tenminste 3: turbodruk, commonraildruk en inspuiting. Deze zijn wel een euro of 300-400
Wat een goedkope box verder als nadeel heeft is dat de inspuitdruk relatief veel opgevoerd wordt (het is immers de enige maatregel) wat tot extra slijtage kan leiden aan je HD pomp.
Dus zoek een box die meer dan 1 signaal manipuleert. Of ga cheap en neem genoegen met een beperkte vermogenswinst.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
04 dec 2012 23:44 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
Losse box : http://www.racechip.de/nl/chiptuning/ci ... /index.php_____ Ik prefereer zelf gewoon chiptuning op maat ... ( dus naar wens aangepast op de auto ) Mijn HDi heeft een kuurtje bij http://www.bullpower.nl/ gehad.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
04 dec 2012 23:47 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48 Berichten: 436 Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
het gaat me niet om te racen met mijn C5 maar om meer soeplese in de motor te krijgen en dan special hier in Roemenie waar prakties allen single roads zijn, de snelwegen zijn nog te zoeken en niet gemaakt. Goed ik kan kickdown geven en dan er voorbij schieten maar toch denk ik zo dat met een tuning het sneller gaat en ook als ik lange afstand rijdt zoals de link van Menno aangeeft het me meer als 3 % brandstof bespaart en dat vindt ik toch heel wat. @exroosje, ja je hebt gelijk, het zou niet alleen de inspuitdruk moeten verhogen maar ook andere waarden zoals je zegt de TC druk. Als ik uitga van een hogere brandstof inspuitings druk zal toch ook de snelheid van het verbrande gas uit de motor de TC een beetje vlugger doen draaien zodat in relatie met de ietwat hogere inspuitdruk de TC druk toch ook verhoogd wordt, misschien niet in de gewenste hoeveelheid maar kan me nog niet indenken hoe een hogere TC druk zou werken, die komt alleen door de uitlaat gassen, er zit geen electromotortje aan die sneller draait om een hogere druk te creeren, het is alleen mechanish. Nou ben ik wel geen TC specialist maar logish denken en weten hoe een TC werkt heb ik geen ander alternatief dan door de inspuitdruk te verhogen een snellere luchtsnelheid opgebouwd wordt daar de motor door de verhoogde inspuitdruk ook sneller draait. Buitendat, de prijs van dit tuning clip is ook rond de 400 euro dus goedkoop is het niet. Het linkje van Menno is misschien wat anders, als hij het er al in heeft moet het toch ook resultaat geven en als het zo is, welke zal dan de beste oplossing zijn? Werkt die van Menno ook alleen maar op verhoging van de inspuitdruk of zijn er meer sensoren die beinvloed worden? Dat kon ik niet uit het linkje opmaken
_________________ gegroet allen, Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
05 dec 2012 00:16 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
De aanpassing die oa bij Menno werd toegepast is daadwerkelijk ingrijpen in het motormanagement met nieuwe kenvelden, bijbehorende instrukties en niet door het voor de gek houden van een beperkte set sensorwaarden. Deze tuning kan op maat worden aangepast en gaat vaak in combinatie met een testrun voor en na de behandeling.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
05 dec 2012 00:30 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
Inderdaad, motormanagement wordt herschreven ipv een kastje wat de boel in de maling neemt ... Dit alles wordt getest met voor en na, en eventueel aangepast naar wat je zelf wil ( ik wil zelf b.v. niet tot het maximum gaan) , je kan b.v. ook voor eco tuning kiezen waarbij vooral gelet wordt op brandstof besparing ipv performance. Rollenbank test na het chippen werd enkel door mijn auto niet geaccepteerd --> viewtopic.php?p=413274#p413274Ik ben er zelf erg blij mee, de C5 is natuurlijk niet gemaakt om mee te racen, maar de slome response bij vooral wegrijden is verdwenen, en bovendien is de auto iets zuiniger ( hoewel het mij daar zeker niet om ging ) Het koppel wordt over de gehele linie wat beter gebruikt, en dat is erg prettig !
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
05 dec 2012 10:13 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
Ik zeg niet dat een eenvoudige box niet werkt . In de autoweek no 41 haalden ze heel aardige resultaten met een honda diesel met ook zo'n box op de commonrail sensor. Betaal er alleen geen honderden euros voor.
Aangenomen dat je met TC turbocompressor bedoelt, zolang je de turbo pressure sensor niet beinvloed, zal de waste gate door het MM geopend worden bij de vooraf gestelde max druk. Hooguit zal deze max druk net iets sneller bereikt worden.
Dus als je voor weinig een beetje meer wilt is een box een heel aardige keuze. Wil je te veel, dan kan een eenvoudige box desastreus uitpakken. Een echte chiptuning pakt veel dingen tegelijk aan waardoor niet 1 component specifiek voor alle verbetering moet zorgen (en dus relatief veel extra belast wordt). Bovendien zijn bepaalde dingen onmogelijk met een box, zoals vervroegen van timing (immers altijd reageren op). Nu heeft een diesel geen ontsteking zoals benzine (waar dit vooral speelt).
Groot voordeel van een box is dat je hem eruit kunt halen en kunt hergebruiken of doorverkopen. Zeker de duurdere digitale multi sensor modellen kun je van een nieuwe voertuigspecifieke kabelboom en programma laten voorzien voor een fractie van de kosten. Mits natuurlijk de leverancier eea na een aantal jaar nog steeds ondersteunt.....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
05 dec 2012 12:01 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48 Berichten: 436 Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
Denk toch dat ik voor de chipexpress ga omdat die van Menno en ook KLaverblaadje (kwam met een voorstel) een opgradering is van de software en niet zoals bij chipexpress via a zg. module. Voor het moment is dit een oplossing daar ik niet naar Nederland kom om speciaal daarvoor een reis te ondernemen, het is dan weer 6000 km erbij en misschien dat ik het combineer met familie bezoek anders een externe chip voor het moment en de andere misschien op een later tijdstip. Bedankt een ieder voor zijn visie en hopende op een gezellige sinterklaas avond,
_________________ gegroet allen, Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
05 dec 2012 16:26 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
Mag ik vragen waarom je voor die extreem dure variant kiest ( omgerekend dik 500 euro ) en niet gewoon die van 129,- uit het linkje wat ik heb geplaatst ?  Of zoals Frank al aangeeft via ebay, want die dingen doen eigenlijk allemaal hetzelfde ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
05 dec 2012 16:30 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
Hier 57 paginas over allerei boxen en hier en daar ook een paar daadwerkelijke resultaat testen. (gaat zeker niet alleen over kias) http://www.kia-forums.com/kia-ceed-foru ... ox-47.htmlDe boxen van dtuk komen er daar goed af en deze zou je moeten hebben: http://www.diesel-performance.co.uk/veh ... 136-ps-fapDit zijn daadwerkelijk multi kanaals digitale boxen die (binnen de mogelijkheden) het beste eruithalen. Speedbuster is ook multi kanaals. Ik zou zeggen contact de leverancier en vraag eerst de installatie instructies op. Zo weet je van te voren wat je krijgt.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
05 dec 2012 17:31 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48 Berichten: 436 Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
@Menno, ik denk dat goedkoop niet altijd de beste keus is. Ik zie het zo, vroeger had je dit al, met een Miele doe je jaren en met een Indesit kost het elk jaar een nieuwe. Het is niet zo dat ik een geldboom heb die hier groeit maar gesproken hebbende met diverse leverandeurs en ook de after service ben ik niet voor een directe software upgrading maar meer voor een extern unit ertussen. Ook omdat ik die tenalle tijden eruit nemen kan en dan weer terug bij orginaal ivm een verdere aankoop van een andere C5. Daarom ga ik voor een versie die misschien duur is maar reken erop dat ik nog jaren plezier ervan heb. Heb ook met Bullpower gesproken en een mail gekregen zoals hieronder:
Quote: Namens het Bullpower Team danken wij u voor de interesse in onze tunings producten. Als uzelf in gelegenheid bent om de ECU ( motormanagement) uit te lezen. En U de originele software naar ons kunt mailen. Kunnen wij U de getunde software weer per mail terug sturen. Deze kunt U dan zelf weer terug programmeren in uw auto. De kosten hiervan zijn Euro 125.00. Als U niet het apparatuur hebt om de ECU uit te lezen, kunnen wij uw auto alleen voorzien van een chiptuning in onze werkplaats. Unquote.
Dit is ook weer software die er permanent inzit en blijft en dat is nu juist niet wat ik zoek. Nogmaals mijn dank voor de gegeven informatie
_________________ gegroet allen, Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
05 dec 2012 18:54 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
Als je de oude software opslaat en bewaart kun je die natuurlijk net zo makkelijk wisselen als die box  Misschien zelfs makkelijker ... Verder , prima hoor !! Ben benieuwd naar je ervaring , suc6 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
05 dec 2012 19:06 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
We hadden het alleen over boxen die 1 sensor manipuleren van 100 en 500 euro. Heeft mi niets met miele vs indesit te maken, maar puur een zwetsverhaal. Een box van 500 euro kan wel degelijk, maar dat is dan eentje die meerdere sensoren dient te manipuleren.
PS kijk eens goed naar die box zijn connector, dat zijn PC connectoren en geen automotive. Die zijn dus niet waterdicht en moet je zelf nog afschermen. En dan een verhaal over topkwaliteit durven houden.
Dus praat pas over miele bij 3 senoren of meer en automotive connectoren. Al het andere is indesit en daar hoort een dito prijspijl bij.
<zegt een trots indesit bezitter die blij is dat ie niet met een nog werkende miele van 20 jaar oud zit, maar zo na een jaar of 10 weer een nieuwe mag uitzoeken>
PS Dat bullpower voor 129 euro wil tunen op afstand vind ik dan ook wel weer grappig. Moet je alleen nog zo'n flashprogramma ergens scoren + een OBD interface. En wat moed natuurlijk....
Menno, niets is gemakkelijk te verwijderen als een box. Dat kun je bij wijze van spreken aan de kant van de weg doen als je bent gestrand en de auot wilt laten afslepen via citroen assistence onder garantie.... Bovendien zijn niet alle autos via OBD te tunen, de nieuwsten schijnen extra beveiligd te zijn, waardoor men weer moet solderen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
06 dec 2012 01:01 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48 Berichten: 436 Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
right, met al de input van diversen en ook van de verschillende leverandeuren het besluit genomen om toch te gaan voor de chipexpress unit. Als je de facts leest en ook de voordelen van deze unit en vergelijkt dit met andere tuning aanbieders moet ik er toch van uit gaan dat dit de beste oplossing is voor mijn doel en dat is, goedkoper op lange afstanden, sneller in acceleratie bij inhalen en een meer soepel lopen van de motor bij gelijkblijvende rijstijl en eventueel verwijderen bij verkoop en in een andere C5 plaatsen met eventueel aanpassingen die niet zo duur zijn. Heb dan natuurlijk mijn ervaring met deze unit gehad en kan daar op voortborduren. http://www.chipexpress.com/faq/Ik moet ervan uitgaan dat dit geen uit de lucht gegrepen praatjes zijn die hier vermeld staan maar facts en nou ja, dat moet ik dan zelf ondervinden. Nogmaals, zodra ik deze unit heb laat ik het hier weten wat de uitkomst is en zoals exroosje al zei, zal het "waterdicht" maken op de connectors, zodat geen vocht daarin komen kan.
_________________ gegroet allen, Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
06 dec 2012 11:56 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: C5 tuning
Ik ben benieuwd. Laat maar weten.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
06 dec 2012 18:05 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|