Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 probleem met de aut bak 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: probleem met de aut bak
de dag is voorbij, hebben alles gecontroleerd, kabels bewogen, gecontroleerd of er geen "kale" draden waren, de slang van de intercooler afgehaald en de motor laten draaien zonder de aansluiting, was even goed en dan kwam weer het signaal en de motor ging in "nood"bedrijf.
We zijn zo ongeveer aan het eind van ons denken, kennis en weten op het moment niet waar verder te zoeken.
Kan natuurlijk ergens een defecte sensor zijn die niet optimaal funktioneerd, kan duiden op een los contact of toch ergens een lek maar dan niet van de slagen/rubbers/aansluitingen want die zijn er allemaal afgeweest en gecontroleerd.
BJG @ Vacuum hebben we ook, dat is ook gecontroleerd, als we eraan zuigen houd het vacuum ook dus dat is het ook niet.
Wachten op een meedelezer die ons een foto stuurd voor de ERG aansluiting.
Hij blijft open staan en zit vermoedelijk met een veertje vast zodat hij direct weer open gaat als ik hem met de vinger sluit.
Graag een verdere visie, wachtend op antwoord.

vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.

12 nov 2012 20:24
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
ff vergeten erbij te zeggen.
De intercooler die naast de radiator zit was wel erg vervuilt, olie erin, weet niet of dit een oorzaak kan zijn maar denken erover deze eraf te halen, een "bad" te geven en hem weer schoon monteren.
Het sensortje wat bovenop de intercooling slang zit hebben we ook gecontroleerd, het gaatje is open dus druk wordt opgebouwd ook als de motor loopt (tot 3Krpm.)

2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.

12 nov 2012 20:29
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Nog maar eens een mailtje die ik vanavond naar JW gestuurt heb en na nog maar eens nagedacht en gezocht hebbende hier op het forum tot de volgende conclusie gekomen:
quote:
Ik heb nog maar eens nagedacht hoe die dunne vacuum leidingen lopen en is me nu duidelijk wat er ontbreekt / lekt.
Ik heb op het forum een pdf file gevonden met daarin de technische beschrijving van de C5 motor die er bij Ciprian inligt.
Het is een DW10ATED motor met interkoeling voor de turbo.
Volgens de bijgevoegde schematische voorstelling is het vacuum van de turbo verbonden met de elektroklep voor de EGR klep, die op zijn beurt dmv een T stuk aan de ene kant met de EGR klep en aan de andere kant met de elektroklep voor de turbo drukregeling en daarna de "waste" klep. Dit is te zien op pag 102 en 103 met de complete beschrijving hoe het te controleren is.
We hadden al de dunne vacuum leidingen gecontroleerd maar niets gevonden en ook niet het T stuk waarover in het schema gepraat is.
Nu kan het zijn dat de vorige eigenaar bij een "garage om de hoek" hier een en ander geflixst heeft wat misschien electrisch via een Lexia te doen is om toch te rijden.
Sinds wij het probleem hadden met de multischakelaar kwam dit probleem anti-polution en "nood"bedrijf van de motor ter sprake en hebben het nog steds.
Zal je de desbetreffende paginas wel mmesturen zodat je zelf ook kunt kijken.
Nu kan ik me niet herrineren of dat T stuk eruit genomen is of dat de bevestiging naar de EGR klep gewoon niet gemonteert geworden is want het ontbreekt bij Ciprian's motor.(foto in forum)
Om nu helemaal zeker te gaan, denk ik erover na om een T stuk te plaatsen daar waar hij zou moeten zitten en verbonden zoals het schema het aanwijst in de luchttoevoercircuit.
Volgens BJG hoeft de klep niet aangesloten te zijn, hij zorgt alleen maar voor een betere aanzuiging naar de turbo.
Toch wil ik het weer orginaal maken zoals het behoort en misschien hebben we wel een vacuum leiding over het hoofd gezien want onder de auto liggend kan je niet alles zo precies bekijken, alleen op een brug gaat dat uitstekend en kan je ook met een zaklamp en beide handen wat doen wat op straat liggend natuurlijk beperkt blijft.
Ik heb een vermoeden dat dit T stuk nog ergens zit, misschien met een tape afgeblind maar niet goed, ik kon de lijn van de turbo naar boven niet helemaal zien en losnemen, denk dat ik daar moet zoeken en het euvel hoogst waarschijnlijk behelpen.
Laat je dit nog weten en daarna met fotos zet ik het wel op het forum.
Ik had al zo gedacht dat het een T stuk moest zijn , dat ook geschreven in het forum maar ook van BJG geen antwoord daarop gekregen.
Zo, nu even scannen en de beide paginas naar je toesturen met dit mailtje.
Nogmaals bedankt voor de hulp gegeven met de multischakelaar en tot horens
unquote.
De beide paginas kan men terug vinden in het forum onder de info "vraagbaakC5phase 1a" desbetreffende paginas.

13 nov 2012 22:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Beste Peter,
heb je een mogelijkheid om ergens de auto uit te laten lezen?
Als je een storingscode hebt kun je wat gerichter bezig gaan. dat voorkomt dat je veel werk steekt in iets wat achteraf niet nodig was.

Wat betreft het vacuumcircuit:
Als het complete vacuumcircuit 100% lekdicht is en het de volgende onderdelen zijn aangesloten op het vacuumcircuit:
:arrow: Variabele waste gate turbo via de electroklep
:arrow: EGR-klep via de electroklep

dan moet wat dat betreft de motor gewoon goed functioneren.

Met een vacuumpompje controleer je de verschillende onderdelen op lekkage.

Hobbyauto: Burton Classic zie website

13 nov 2012 23:06
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
BJG, bedankt voor je snelle antwoord.
Nee, we kunnen niet uitlezen hier, we hebben het de laatste keer gedaan bij Renault die een eensgelijke computor heeft en het resultaat was dat een storing in het uitlaatgas systeem was, het werd vertaald door de monteur lucht circulatie turbo.
Dit zegt mij niet veel meer dan wat we nu veronderstellen.
De Citroen dealer hier kan je vergeten, die monteuren die daar werken (na het gezien te hebben) nee hoo maar, die zetten geen sleutel in mijn wagen!
Konden nog niet eens de multischakelaar vervangen en gaven het advies een nieuwe bak te nemen.
Zo, terug naar AF om het zo maar eens te zeggen.
Ik begrijp je relaas en uitleg BJG maar met alle respect, de visie die ik beschreven heb is dat de juiste of niet??
Daar gaat het nu om en of dit nu veel werk is of niet dat ligt aan ons, ik wil graag dat Ciprian ook een net zo goeie C5 heeft als ik zonder problemen en of dit nu een dag kost of 2 is relevant.
Door al dit gedoe leert men wel zijn auto kennen en heb er ook nog plezier bij, ben een techneut in hard en nieren alleen met scheepsdiesels en niet met deze kleine naaimachientjes maar is leuk om eraan te sleutelen.
Dus mijn vraag blijft: is mijn interpretatie volgens het schema genoemd juist of niet?
Dan ga ik morgen een brug zoeken en aan de slag, een vacuum pompje hebben we al en ook de vacuum meters.

13 nov 2012 23:23
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Vacuum circuits moeten gewoon door aan een pijpje te zuigen en met je tong dicht te houden getest kunnen worden. Indien ze niet vacuum houden, kunnen ze ook niet iets aandrijven/trekken.

13 nov 2012 23:29
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
gelijk heb je en dat ook gedaan maar konden 1 lijntje niet bij en dat is vermoedelijk juist degene die het euvel veroorzaakt, maar toch bedankt, mijn tong doet nog zeer van gisteren.

13 nov 2012 23:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
De PDF met het schema van het vacuumcircuit heb ik nog niet gevonden, dus of je conclusie juist is kan ik nu niet zeggen. wellicht kun je mij deze pdf sturen?

Maar ik ben er eigenlijk wel van overtuid dat deze klep in de inlaat door een eigen electroklep van vacuum wordt voorzien, en niet dmv een T-stuk is gekoppeld op de egr klep.

13 nov 2012 23:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Als ik me goed herinner had je al eens het voornemen uitgesproken een Chineesje aan te schaffen, een Lexia dus.
Het lijkt me verstandig de daad bij dat woord te voegen, in jouw omgeving is er kennelijk niemand die daar al over beschikt.

En het is zoals BJG schrijft, uitlezen met een Lexia maakt dat je veel beter kunt trechteren naar de bron van de storing en die dan kunt vaststellen en verhelpen.

Ik voeg me op dit moment niet in de discussie, BJG is op dit punt gepokt en gemazeld en kan je dus veeeeel beter helpen :smt203

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

14 nov 2012 00:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
@peter:
Ik heb inmiddels de pdfjes via JW opgestuurd gekregen. (bedankt JW!)

Ik heb het schema even bestudeerd, en er vallen mij een paar dingen op:

De gasklep in de inlaat die in jullie geval is afgekoppeld staat niet in het schema. dat kan ook goed, er zijn ook modelen met deze motor die deze klep niet hebben.

Naar mijn mening zijn ook jouw conclusies niet geheel juist.
De egr en de turbo worden ieder afzonderlijk van vacuum voorzien dmv de respectievelike elektrokleppen.

Deze kleppen worden voorzien van vacuum vanaf de vacuumpomp, de aanvoerleidingen voor de kleppen zijn slechts gekoppeld. Inderdaad dmv een T-stuk op het schema.

De klep die bij jullie niet is aangesloten heeft een eigen electroklep, die ook weer is aangesloten op de aanvoer-vacuumleiding. (nog een T stuk :lol: )

Jij schrijft dat er geen derde electroklep aanwezig is tegen het schutbord
Mogelijk heb jij een auto zoals ook in het schema, eentje waarbij de luchtklep er gewoon niet in hoort.
Het kan zijn dat er op een of andere wijze een inlaatbuis in is gekomen met klep die dus niet kan (en hoeft) te worden aangesloten.

Overtuig je er wel van dat de klep niet kan bewegen of sluiten, soms gebeurt dit als er turbodruk via een lek langs het asje in het vacuumpotje terecht komt, zodat de klep sluit als je gas geeft.

14 nov 2012 23:32
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
BJG, sorry mijn late antwoord en op het moment niet aan land maar moest voor een emergency aan boord van een schip vandaar nu even dit.
Heb een paar files gekregen van JW en met aandacht daarna gekeken en de lijntjes van het vacuum systeem nog maar eens doorgenomen, daar uit volgend heb ik een paar vragen betreffende dit.

gestuurd vanmorgen naar JW< quote:
@JW,zoals we hier en in het noorden zeggen, . .
bedankt voor je antwoord en bijlagen, zeeeeeeeer interessant, nu nog uitvinden of we alles terug kunnen vinden en dan maar hopen dat het werkt.
Zit sinds 2 dagen op een schip, emergency case zoals gezegd, kunnen hier de hoofdmotor niet starten op low sulfer diesel.
Is natuurlijk heel wat anders dan in onze C5, enkel al de pk's, hier heb ik een sulzer met 6 cylinders in lijn uiteraard, 2 tacter en maakt zo'n 6000 IPK.
Daardoor niet in de gelegenheid om Ciprian's auto te maken, alleen kan hij het niet.
Zijn Nederlands is niet zo 100% en ook zijn technische kennis laat te wensen over.
Op je tekening van het brandstof systeem en de relevant vacuum connecties is me nog niet duidelijk geworden waar no 47 vacuum pomp /onderdrukpomp zit. (heb deze nog niet gevonden!!)
Het vacuum gaat vandaar naar de eerste elektroklep 30 en naar 29 dmv een T stuk, vanaf elektroklep 30 gaat de lijn naar de capsule van regelklep turbodruk 28.
Vanaf elektroklep 29 gaat het naar de EGR klep 27.
Maar ik zie ook een elektroklep gasklephuis 48 en 49 gasklephuis (EGR)???????
Sorry maar hier houd mijn kennis op, ik zie op het schema 2 EGR kleppen getekend, de laatste heeft zijn eigen elektroklep zoals ik het zie.
Wat niet getekend is en daardoor onduidelijk, waar zit bij 48 de andere aansluiting op deze elektroklep??
Zoals het schema aangeeft zou ik 3 elektrokleppen moeten hebben maar heb er maar 2.
Zoals je ziet heb ik daarvoor geen Lexia nodig maar een logisch denkend verstand die me op het moment zegt dat
A) ik verkeerd denk
B) 27 en 49 is een en hetzelfde
Om daar nu uit te komen moet ik naast de motor staan en zien wat er wel/niet correct is.
Ben hier nog tot maandag aan boord en dan weer naar huis dus heb redelijk tijd om me darrover de nek maar eens te breken.
Wachtend op antwoord,
Unquote.

ZOals je ziet heb ik dus een paar vragen hierover die mij nog niet duidelijk zijn.
Heb als antwoord van JW vandaag een mailtje gekregen met daarin verdere informatie zoals stuklijst wat weer goed is om iets te bestellen etc, maar JW vertelde me ook dat de expert jij bent en daardoor kom ik er weer op terug, niet dat ik een vervelende zeur ben maar wil graag duidelijkheid zodat ik geen verkkerde dingen doe.
Wachtend op jouw gewaardeerd antwoord

16 nov 2012 17:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Op de overzichtstekening van het vacuumsysteem (ook gekregen van JW) zie ik inderdaad dat de gasklep wel op Ciprian's auto hoort te zitten.

Daarbij hoort inderdaad ook die 3e electroklep, die er dus niet is. (??)
iemand heeft blijbaar grondig deze onderdelen verwijderd en buiten werking gesteld (waarom??)

Verder denk ik toch dat je moet proberen uit te lezen en een storingscode te bemachtigen:
Als de genoemde gasklep niet werkt kan dit niet de problemen geven die jij schetst. Dat kan hooguit als hij sluit onder bepaalde omstandigheden. En dat kun je zelf relatief eenvoudig voorkomen door hem vast te zetten.
Als de rest van het vacuumsysteem werkt (wel goed testen) is dit niet de oorzaak.

Nogmaals: zonder storingscode blijft het erg lastig diagnose stellen.
Succes met je 6000 pk monster!

17 nov 2012 01:07
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
BJG bedankt voor je visie en we kijken als ik terug kom wel grondig na en als de no3 elektroklep er niet is dan zullen we die wel installeren.
De Lexia is besteld maar kan nog even duren voor die hier is.
Mijn dieseltje loopt weer, zoals vermoed "leak of maintenance" verstuivers (plunjers en barrels) die versleten waren en daardoor op "low sulfer" diesel wat dunner is geen druk voldoende konden opbouwen om de motor te strten, dus 6 brandstofpompen overhalen met nieuwe delen en ook de "injectors" vernieuwen want die stonden te "pissen".
Is even wat anders dan bij de C5 waar een brandstofpomp niet met een takel eruit gehaald hoeft te worden.
Een reparatie die zo'n slordige 18.000 euro kost alleen aan onderdelen, laat staan het werk, inkomen verlies van een week etc.
Morgen weer naar huis en dan maar kijken.
Wat ik ga doen is in ieder geval de EGR klep direct op een elektro klep zetten maar kijken wat er dan gebeurt.
Ga die andere die er niet is vergeten, klep staat al vast dus dat kan zich niet bewegen.
Als dan de motor weer loopt ben ik al tevreden, kunnen altijd dan nog dmv een T stuk die andere aansluiten met een nieuwe elektroklep, moet dan even in het schema kijken waar ik die elektrisch aansluit maar daar komen we ook wel achter.
In ieder geval bedankt zover en we gaan aan de slag zodra ik thuis ben.

17 nov 2012 10:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Vanmorgen kreeg ik een mail van Peter:

Citaat:
JW, kan op een of andere manier niet meer op het forum komen, als ik wat geschreven heb en wil wegsturen gebeurt dat niet zodat ik maar de vrijheid neem om je te informeren aangaande Ciprian's C5.
Hier het relaas in het kort.
Motor van Ciprian zijn C5 doet het weer en zelfs beter dan voorheen na reiniging van de EGR klep/
Het lag niet aan het vacuum, geen elektroklep maar simpel de Air Flow meter die direkt na het luchtfilter zit.
Euvel zoals op bijgaande foto's te zien zijn is 1 contactje voor deze flow meter (je hebt er 2 naast elkaar) was kapot,
Zijn hier achter gekomen nadat we alles geelimineerd hadden door de mijne te bekijken en konklusies daaruit getrokken, een goede gebruikte via Internet gekocht, gemonteerd en voila, alles van het fijnstem dat was woensdag.
Nu 2 dagen verder is ook de melding op het display weg en Ciprian heeft nog nooit zo een goede auto gehad.
Je leert natuurlijk wel op die manier je auto en motor kennen, we begonnen met de multischakellar op de bak, hebben alle andere delen haarfijn gecontroleerd op eventuele lekkage in vacuum en meer aanverwante delen.
Dit alles zonder Lexia (nog steeds niet geleverd) zodat het langer duurde dan normaal.
Ik wilde via deze weg je nogmaals bedanken voor de vele informatie, tekeningen en beschrijvingenm ook mijn dank uitsprekend aan BJG die toch zeer veel tijd gespendeerd heeft aan de goede raadgevingen en suggesties.
Zou je dit schrijven op het forum kunnen zetten met een paar foto's erbij voor het geval dat mede C5 rijders dit ook zouden krijgen.
Nogmaals dank voor de hulp en wij beiden kunnen weer naar volle tevredenheid rijden.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

24 nov 2012 12:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Een jaar of wat geleden waren er ook problemen met automaten die uitvielen en in noodloop ging puur door een storing aan de luchtmassameter.

Dit overkwam ondermeer een vriend van mij in Engeland en meerdere bezitters in België en Duitsland.

De storing was niet te vinden en Citroën zelf had er geen belangstelling voor.

Pas toen één van onze Belgische leden zijn dealer en Citoën België voor het gerecht sleepte was het probleem in 48 uur opgelost.

Zoek er maar eens op, ik denk zo de 2e helft van 2007 begin 2008.

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

24 nov 2012 12:32
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende