Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Auteur |
Bericht |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Precies, maar dat stond ook al in de repair manual. Dit blokje stelt niets af het fixeert de hevel in een bepaalde positie en dat moet een vlakke positie zijn want de andere schroef wordt vastgezet met 9Nm en anders zou er iets verbuigen. De hevel zal wel netjes op een kogeldraaipunt vlak worden gehouden met dit blokje en dan zet je de manuele plunjer in de stand voor de 2. Daarna moet je dan nog alle standen even goed doorschakelen. Ik heb van een ervaringsdeskundige gehoord dat het ook met Fingerspitzengefühl werkt, als je maar voelt en begrijpt waar je mee bezig bent.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
07 nov 2012 13:52 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Toch nog niet gerust op het functioneren van mijn AL4, heb bij tijd en wijle ook last van enigszins inhouden wanneer de bak juist in 2 is geschakeld. Ben er nog niet achter of dit nu komt door: - olie die vervangen moet worden, - een etterende remband, - toch de elektrokleppen. Soms is het makkelijker als iets er gewoon mee ophoudt...... Hier nog een heel mooi filmpje van de AL4 en een Xantia break....... http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sJ7x4-ILI#! Maar nog iemand die veel van de AL4 weet?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 nov 2012 21:31 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Met de lexia eraan gaan rijden en de data bekijken en vergelijken met de opgegeven standaard waarde.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
08 nov 2012 22:01 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Ehm....ik ben nog een beetje een leek, hoor met de Lexia  Is er ergens een scherm waarin ik data van de automaat kan uitlezen in real-time? Waar zit dat dan? Of hoe kom ik in dat scherm....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 nov 2012 22:54 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
ja in het programma is het mogelijk de data uit te lezen tijdens het rijden.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
08 nov 2012 23:05 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Oké, ik ga mijn laptop vast aan de lader zetten en dan morgen uit mijn werk maar eens proefdraaien. Kijken wat dit oplevert. Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten of iets van als je dit waarneemt dan is het dat.......?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 nov 2012 23:18 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Ondertussen de knoop maar doorgehakt en besloten om toch de elektrokleppen te gaan vervangen en de olie te verversen. - Klepjes besteld bij JO, die heeft ze op voorraad, en ik weet dan ook dat ik de juiste thuis krijg. Die man hoef je niks uit te leggen over een C5.  Hij levert zelfs direct een nieuw filtertje mee voor het hydraulische brein. Daarna bij onze Oosterburen 10 liter Ravenol ATF speciaal voor de AL4 besteld, kan ik 2 keer verversen met een korte tussenpoze van een duizend kilometer. Volgende week als alles binnen is, maar weer een avondje sleutelen! Ga overigens nog wel even met de Lexia rijden om dingen te kunnen bekijken. Oh, ja vandaag kwam voor de 2e keer deze week weer een "storing uitlaatgas" voorbij dus ook maar even een nieuwe lambdasonde besteld van NGK, de OZA659-EE4. Deze is voor de pre katalysatorkant. We gaan het weer meemaken.......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
09 nov 2012 21:18 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Moet ik nog wat meebrengen van uit NieuwVennep?
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
09 nov 2012 21:43 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Ik zie net op de andere pagina.... een bakkie erwtensoep. 
|
09 nov 2012 22:07 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Dankjewel, Herman. Ik geloof dat Johan alles al op de post heeft gedaan. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
09 nov 2012 22:14 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Afijn, gisteren was de dag.... Auto bij mijn zwager(heb er 3) op de put en lekker in de droge verwarmde garage. Versnellingsbak afgetapt; er kwam hooguit een 1,5 liter uit. Dat is dus probleem nr. 1.
Daarna luchtfilterhuis uitgebouwd en aan de rechterzijkant van de bak een slangklem los. Deksel eraf en daar lag de hersenpan van mijn AL4 open en bloot.
Even naar de stekkers gekeken die op de solenoids zitten en besloten deze vast te laten zitten. De kabel geeft genoeg ruimte en ik ben altijd bang dat "oude stekkers" hard zijn geworden en in stukken breken en dan heb je een probleem.
Dus de schroeven van het brein los, ik dacht 9 en dan kun je het brein omhoog krijgen en omdraaien. Goed op de manuele klep letten, dat die er niet uitvalt en dan de beruchte klepjes losschroeven en de nieuwe er weer in. Ik had ze nog met wit stekkerblok dus dat was nog het oude 2574 10-type.
Ik heb het filter niet vervangen. Brein weer terug op zijn plek, manuele klep in de selecteur laten vallen, schroeven aandraaien en dan de veer van de selecteur afstellen......
Ik had dus geen speciaal gereedschap. Goed opletten voordat je de plaatveer loshaalt, de veer borgt de selecteur in een bepaalde positie en geeft de schakelweerstand op de pook. Niet meer, niet minder. Ik heb het gewoon losgehaald en naderhand weer vastgezet en alle standen van de bak doorgeschakeld. Als dat vloeiend verloopt is het prima. Meer wijsheid zit er niet in.
Wil je toch voor zeker dan meet je door het ovale gat met een schuifmaat de afstand tot aan het blok van het brein. Deze maat kun je later controleren of reproduceren of vastleggen met een zelf te maken blokje. Van de garage had ik de totale hoogtemaat van het afstelblokje gekregen, maar daar heb je dus niets aan. Er zit een sleufvormige uitstulping aan het blokje en die hoogte is alleen van belang. De combinatie met stand 2 en de hoogte van dit nokje maakt dat de veer in een goede positie komt. Soit, ik heb het blokje niet gemist.....
Bak weer in elkaar geschroefd, deksel ervoor, aftapplug en niveauplug er weer in, vulplug eruit. Daarna 4 liter olie in de bak gegooid en motor laten lopen. Het duurt dan ongeveer een minuut of 20 voordat de Lexia je vertelt dat de olie 62 graden Celsius is. Ondertussen alle versnellingen al een aantal keren doorgeschakeld zodat de olie overal weer is geweest. Dan onder de auto de niveauplug eruit en toen kwam er toch nog een liter weer uit. Bij het druppelen de plug er weer in, motor uit en onderplaat weer op de plek. KLAAR.
De hoeveelheid die men aangeeft van 4.5 liter die eruit komt bij volledige verversing klopt dus niet. Ik denk dat er nu een 3 liter verse olie in de bak zit. Over een maand of wat doen we het nog wel een keer. Stelt niks voor.....
Dan gaan proefrijden: oké, het schakelt allemaal net iets soepeler en vloeiender. Het grootste verschil merk ik bij het terugschakelen, dat verloopt merkbaar beter.
Maar het inhouden is er nog steeds! Opnieuw stond de melding van het relais van de luchtpomp in het storingsoverzicht van de Lexia. Ik vermoed dat dit de veroorzaker is van het inhouden. Die pomp loopt continu en da's niet goed. Het relais heeft nummer 6547 TX en schakelt 35 A. Maar nu moet ik hem nog opzoeken en vervangen.
Wie weet hem zo direct te zitten?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 nov 2012 15:11 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Gisteren en vanochtend een prima rijdende en schakelende auto. Maar vanmiddag op weg naar huis voelde ik op de snelweg dat de lock-up eruit kwam. Toerental van de motor steeg navenant en bij gasgeven dus een zwiepende toerenteller. Bij afremmen geen terugschakelen van de bak, althans niet zoals je gewend bent. Tja, dan schrik je even. Heb ik alles goed gedaan, zit alles vast, is die nieuwe klep soms alweer stuk? Dat rijdt niet fijn, je zit wat met geknepen billen.... Ik kreeg geen storing in beeld en geen knipperende sport/sneeuw-lampjes. Thuis gezocht in de documentatie en het enige idee wat bij me opkomt is een defecte remlichtschakelaar. Kan iemand dit bevestigen? BJG of JO? Of is er iets anders mis?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 nov 2012 19:44 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Heb je de nieuwe software er in ziten van de borgwarner kleppen of heb je de oude type kleppen terug geplaatst? Bij ander type kleppen hoort zeker andere software, doe je dat niet loop je risico op schade. 
|
19 nov 2012 22:18 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Dat weet ik niet zo net, chathanky. De bak schakelde zaterdag en zondag en vanmorgen verder goed en door het adaptieve karakter merkte je dat dit soepeler en soepeler verliep. Ik zou niet weten wat een software update hieraan nog zou moeten verbeteren.... Uiteraard heb ik niet de oude kleppen teruggeplaatst; sleutelen is leuk maar doe ik niet voor de kat zijn viool natuurlijk! Het vreemde is dat vanavond de bak weer normaal operationeel was en weer netjes in de lock-up kwam. Remlichtschakelaar ook niet defect, geen storingen. Garage laten zoeken naar een nieuw relais voor de luchtpomp; schijnt er niet te zijn. Betekent hele BSM vervangen. Zij dachten dat de pomp misschien last had van ingelopen water. Bij nader inzien kan die het inhouden ook niet echt veroorzaken, dat pompje doet alleen de eerste minuut zijn werk. Omdat ik verder voor dat gedrag ook geen storingen kan uitlezen, moet dat haast dan aan de lpg-installatie liggen. Ik heb een beetje moeite met de dame op het moment..... 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 nov 2012 22:25 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Vreemd gedrag koppelomvormer AL4?
Er zijn Citroën modellen waar als je de sw niet update na deze "behandeling" je idd om moeilijkheden vraagt, de C5 is er daar volgens mij één van 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
19 nov 2012 22:28 |
|
 |
|