Auteur |
Bericht |
wili
C5club Newbie
Geregistreerd: 24 jan 2011 17:11 Berichten: 1
Auto: C5 2.0 I 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 120000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 lekkage bollen
Ik merkte dat aan de buitenkant van de middelste van de drie bollen achter olie oid zit. Hoe kan dit en is dit makkelijk te vervangen, en wat kost dit ongeveer?
|
24 jan 2011 17:18 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
maar ik zou eerst eens alles proper maken ,en zien vanwaar het komt
|
24 jan 2011 17:26 |
|
 |
C5V6EXCLUSIVEBREAK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 05 apr 2007 23:54 Berichten: 824 Woonplaats: Enschede
Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
Waarschijnlijk heb jij een retourslang lek! Als je kijkt waar de 3e bol zit daar achter zit een t-stukje daar zit een rubber leidinkje aan die wil wel een scheuren bij het klemmetje! Gewoon stukje inkorten en nieuw klemmetje er op en lekt niet meer! Succes 
_________________ Greetz Martijn
|
24 jan 2011 18:29 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
Wat ook kan is dat het lekkage van de veercilinders is. Daar zit een soort vangzak en een ontlucht-slangetje aan dat gewoon op zijn frans in de achteras verdwijnt. Niet te verwarren met de andere retourslang van de veercilinder die gewoon naar het lds-reservoir gaat De lds loopt dan weer uit de achteras via het gaatje precies boven het metalen koppelstukje zodat het lijkt alsof dat lekt. Trek het slangetje l en r maar eens uit de achteras, zit daar olie aan dan komt het daarvan.
Op zich niet echt ernstig. Meestal maak ik een soort snede in het rubber van de dop van het lds-reservoir, zodat er minder druk blijft staan op de retourslangen. Dit verminderd iets de lekkage via de 'ontluchting-slang'
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 jan 2011 23:43 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
Hallo allemaal,
Vandaag winterbanden op mijn C5 gelegd. Toen ik mijn re voorband er af haalde zag ik dat mijn plastiek cover tegen motorcompartiment helemaal vettig was.
Blijkt dat er een slangetje los hong. Afgebroken thv de aansluiting met een metalen buisje dat boven en achter de veerpoot, uit het motorcompartiment komt kijken. Dit is een buisje dat op het eerste zicht niet dikker is dan een 3 of 4 mm.
Aan het uiteinde van het slangetje hangt een vierkant kastje dat zelf met een strapband bevestigd is aan de veerpoot.
De slang heb ik er opnieuw op bevestigd maar eigenlijk staat die nu wel vrij opgespannen.
En nu weet ik niet of ik het zo kan laten. Moet er overschot zijn of niet?
Waarvoor dient het eigenlijk? Iemand een idee? Heeft het met de hydraulische ophanging te maken en moet ik de LDS-vloeistof nakijken op het niveau?
Bedankt om te reageren.
|
07 nov 2012 21:14 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
Dat slangetje is het retourleidinkje voor de lekolie die uit de veercilinder ontwijkt. Dat vierkante kastje is de opvangbeker en zit met een klem om je veerpoot, hierachter zit een opening waar die lekolie uit kan komen. De slang moet mee kunnen bewegen met je veerpoot en moet dus ruimte hebben. Als hij nu ook al eens is afgescheurd kun je hem sowieso beter vervangen. Kost een 20 euro en kun je vrij gemakkelijk zelf vervangen. De klem om de veerpoot is het lastigste. Denk erom dat de opvangbeker het gaatje in de veerpoot afdekt dus de oude positie markeren voordat je deze verwijdert.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
07 nov 2012 22:00 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
Fantastisch! Bedankt voor het snelle antwoord.
Nu vraag ik mij alleen af of dat de oorzaak kan zijn van mijn enorm grote vetvlek thv mijn "gardebou"
Het is toch een plek met de omvang van half een wiel!
Komt er dan zoveel olie uit mijn veerpoot? Moet die dan al niet stilaan leeg zijn? En waarom komt er eigenlijk olie uit? Begrijp het principe eigenlijk niet. Wie kan mij dat uitleggen?
|
07 nov 2012 22:17 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
Daar kan inderdaad veel olie uit terugstromen en ik zou als je het slangetje vervangen hebt ook zeker even je LDS peilen. Dus neem ook een liter LDS mee bij de dealer!
Principe is niet zo moeilijk: de zuiger in de veerpoot wordt afgedicht met een rubber keerring om de olie in het systeem te houden. Toch lekt er altijd wel wat langs zo'n afdichting. Deze olie wordt opgevangen en gaat door dit slangetje terug naar het voorraadvat.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
07 nov 2012 22:19 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
Aha, dus het is geen olie van de schokdemper maar LDS-olie?
Zit er eigenlijk wel een schokdemper in of is het volledig gevuld met Lds-olie? En is het dan gewoon een retourleiding naar het vat of een van die bollen?
|
07 nov 2012 22:37 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
Citroën=hydropneumatiek=olie en gas? Misschien even Googlen  In de veerbollen zit een schokdemper die de stroming van de olie remt. En ja de olie gaat erug naar het vat.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
07 nov 2012 22:43 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
Oh, maar dat had ik ondertussen al gedaan hoor Maar op google krijg ik alleen maar afbeeldingen van de buitenkant te zien. geen inner. Dus wist ik niet hoe groot het verschil is met een klassieke veerpoot die ik wel uit mijn encyclopedie ken  . Alles afbeeldingen zijn welkom. Dan ken ik dat ook weer. Bedankt trouwens voor de uitleg GW!
|
07 nov 2012 22:58 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
Bekijk dan dit filmpje eens: http://www.youtube.com/watch?v=9KNev4TMUx4Weliswaar een achterveercilinder en de uitvoering is anders, maar leuk voor het idee.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
07 nov 2012 23:05 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
leuk filmpje van oldenhage.
Dat er rond en onder de rubberen hulzen wat vet te zien is kan kloppen of wilt dat zeggen dat de O-ringen daar ook lekken?
Die veercilinder ziet er trouwens vooraan anders uit. Zakt die ook door zijn poten zoals in het filmpje? Hoe weet je anders dat die aan vervanging toe zijn? We moeten ook jaarlijks naar de technische keuring. Een klassieke veerpoot die versleten is wordt afgekeurd als ze versleten zijn. Hoe doen ze dat bij een Citroen?
|
07 nov 2012 23:17 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
Vettigheid bij de kunststof manchet is wat olie samen met vuil; hebben ze allemaal. Versleten veerpoot zakt dan voor ook door, maar dan moet je nog heel wat kilometers maken, hoor! Keuring is gelijk als bij andere schokdempers, maar omdat de constructie en werking wezenlijk anders is kun je dit niet met elkaar vergelijken. Als een normale schokdemper dusdanig lekt dat hij zijn olie kwijtraakt is het over en uit, bij een HP geveerde Citroen wordt die olie altijd onder druk weer aangevoerd. Hier nog een animatie (ook veercilinder achter): http://www.renespaan.nl/hydraulische_vering.htm
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 nov 2012 09:41 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: lekkage bollen
Sinds een half jaar werkt mijn knopje in de kofferbak niet meer ivm op en neer gaan . Heeft dit een hydraulische oorzaak? Dit in combinatie met veel vettige plekken in het motorcompartiment zelf en op de bodemplaat.
|
08 nov 2012 10:29 |
|
 |
|