Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Ik denk dat je het beste een dikke moer op de stompjes bout kunt lassen.
Bijzonder vast zitten de bouten niet in de draagarm nu de spanning er af is. Eventueel een dikke pijpentang op het stompje bout zou al voldoende moeten zijn om de boel te lossen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 nov 2012 01:41 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Een lasapparaat heb ik helaas niet. Wel een volwassen (2") pijpentang. Daarmee lukte het gisterenavond nog niet Ik heb eens op de website van Loctite geschreven. De middelen met hoge sterkte hebben ook nog eens een groter temperatuur bereik...
|
04 nov 2012 11:00 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Kun je een paar vlakke kantjes aan die stompjes slijpen? Wellicht lukt het dan met een brede bahco.....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 nov 2012 12:01 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
WackoH schreef: .De middelen met hoge sterkte hebben ook nog eens een groter temperatuur bereik... Dat moet inderdaad lekker warm worden, als het heet genoeg is zie je de locktite er tussenuit ploffen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
04 nov 2012 12:43 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Maar in de klauwen zitten flinke rubberen delen... Ik ben gisteren al zover gegaan dat er stoom uit de de remklauw van. Dat vond ik echt de grens. Ik heb nu de restanten bout uit de klauw gekregen. Zelf met een 2" pijpentang lukt het niet om het restant (die dus tamelijk ruim door de klauw loopt) los te maken. Ik hb de bouten er half uitgeboord. Toen lukt het wel met de pijpentang.
Ik zat er inderdaad aan te denken om een plat vlakje aan de bout te slijpen. Maar de limitatie lag gisteren niet aan de grip, maar aan mijn spierballen... De bevestigingsplaat kan ik flink opstoken (wel opletten voor ABS kabel en remleiding).
Ik heb nu ook gezien hoe de garage de piepende remmen de vorige heeft opgelost: Gewoon een stukje van een van de blokken afgeveild.
|
04 nov 2012 13:51 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Heb bij mij de plaat waar de bouten in zitten aangetipt met de laspit (nr2) daarna een flinke tik met de bankhammer op de kop van de bout, daarna met de lange sleutel (1mrt) flink kracht er op........ En ze kwamen los!!! Was even zweten. Succes! Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
04 nov 2012 13:55 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Standaard zitten er al schuine kanten aan de blokken. Vanwege de scheve stand hebben ze deze wellicht wat aangedikt. Bij mij zaten ze niet gelijmd maar heb ze na monteren ook niet gelijmd, dit beeld had ik al voor me als ik het wel zou doen. Het is een vreemde manier. Borgmiddel brengen ze normaal op het schroefdraad aan maar de reden waarom psa hier voor gekozen heeft is me een raadsel.  Je had de klauw ook doormidden kunnen slijpen 2x zo dat je genoeg ruimte had om de 2 delen losgeslepen remklauw in z`n geheel los te draaien van de achterbrug. Dan zou de bout samen met het stukje remklauw los komen van de brug.
|
04 nov 2012 14:26 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Het is gelukt. Restanten van de bouten uit de plaat kunnen draaien. Vereiste opstoken en een 2" pijpentang. Dan nog een rotwerk omdat ik maar een kleine stukje kon draaien en de tang de helft al nodig had om grip te krijgen. En ging lastig. Maar goed, het spul is nu klaar. Bedankt voor de verschillende tips! Jacco
|
04 nov 2012 17:18 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
@Jacco: Goed werk gedaan, het was blijkbaar een hele operatie, heb je nu ook nieuwe klauwen gemonteerd? ik meende iets te lezen over doorslijpen van de klauwen... chathanky schreef: Standaard zitten er al schuine kanten aan de blokken. Dat is alleen zo met sommige immitatie remblokken, de originele zien er heel anders uit met een soort verdikking in het midden heb er ff geen plaatje van 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 nov 2012 00:00 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
twr en Bosch hebben een afgeschuinde kant. Maar goed kans is zeer aanwezig dat er een aftermarkt blokjes gemonteerd zijn.
|
05 nov 2012 00:11 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Dat zijn immitatie blokken Ik zal een keer een fototje posten van originele blokken, dan begrijp je wat ik bedoel!
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 nov 2012 00:22 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Ik heb verder niet in detail naar de blokken gekeken. Er zat nog redelijk wat op, als was het ene duidelijk meer afgesleten dan de ander. Ik heb de opstaande rand eraf gevijld en de blokken omgekeerd gemonteerd. De remschijf heb ik vlak gemaakt door de roest te verwijderen van vlakken die door de scheefstand waren gaan roesten. @BJG: Goed gelezen; ik heb de klauw inderdaad met een dunne slijpschijf op een tactische plek (daar waar geen kanaaltje loopt) precies zover ingeslepen tot de bouten door waren (gemakkelijk te zien want alleen ijzer geeft vonken). Ik verwachtte dat de klauw er dan zo af zou vallen, maar het was nog steeds een hele toer Ik had geen nieuwe klauw, maar heb de auto maandag nodig. Ik heb dus als noodmaatregel de ruimte, die door inslijpen was ontstaan, met een nauw-passende ring opgevuld en met metaal-2-componentenlijm nog extra gefixeerd. Het verdient geen schoonheidsprijs. Maar, vanwege de hoeveelheid metaal in de klauw, de wijze van monteren (de bout drukt alles op elkaar), de manier waarop de krachten werken (haaks op de bout zodat de inkeping niet verder uit kan scheuren) en het feit dat het om achterremmen gaat), durfde ik dit wel aan. Ik weet nu dat als de klauw een paar mm af gaat wijken, hij tegen de velg aan gaat lopen. Monteren was overigens een eitje. Kostte een kwartier of zo. Ontluchten was ook probleemloos. Dit was overigens alleen linksachter. Ik krijg direct inruilneigingen als ik aan de andere denk... Als beloning/troost heb ik ons vanavond afhaal Chinees getrakteerd. Ik kan me wel iets voorstellen bij de reden om de gehele lengte van de bout met borgingsmiddel vol te zetten. Het gaat om een lange bout met krachten die er haaks op werken. Wellicht was men bang of had m'n geconstateerd dat de remklauw, vanwege de speling in de schacht van de bout, toch enigszins bij het remmen beweegt. De bout zou zich dan langzaam los kunnen werken, of er ontstaat steeds meer ruimte. Maar omdat de klauwen na vier jaar toch corroderen, zie ik het probleem niet zo...
|
05 nov 2012 00:33 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
BJG schreef: Dat zijn immitatie blokken Ik zal een keer een fototje posten van originele blokken, dan begrijp je wat ik bedoel! Ik weet wat je bedoeld. Het gaat om de later ingevoerde type blokken, de oude originele blokken hadden een schuine kant die door de aftermarkt nog steeds ongewijzigd is. daarnaast is het vlak enerzijds bol en de andere hol. Na het inslijten blijft er een schuine danwel een verdieping over tordat het blokje echt aan zijn eind is.
|
05 nov 2012 00:38 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
WackoH schreef: .... Ik kan me wel iets voorstellen bij de reden om de gehele lengte van de bout met borgingsmiddel vol te zetten. Het gaat om een lange bout met krachten die er haaks op werken. Wellicht was men bang of had m'n geconstateerd dat de remklauw, vanwege de speling in de schacht van de bout, toch enigszins bij het remmen beweegt. De bout zou zich dan langzaam los kunnen werken, of er ontstaat steeds meer ruimte. Maar omdat de klauwen na vier jaar toch corroderen, zie ik het probleem niet zo... Interessante gedachtengang... Op zich is deze constructie met die lange bouten een gekende, hij zit bijvoorbeeld ook zó bij de Xantia. Maar het krachtenspel is anders bij de Xant. Daar wordt de druk in de achterremmen bepaald door de druk in het achterveersysteem, en op die manier geregeld. Bij de C5 is dat heel anders, die kent niet zo'n regeling, achter wordt dan harder geremd en zonodig spreekt de ABS aan om blokkeren te vermijden. In die situatie kan ik me voorstellen dat de krachten daardoor groter zijn. Nou zou je kunnen denken dat de krachten altijd één kant op werken, bij afremmen is dat het geval. Maar bij achteruitrijden rem je ook, en dan komt de kracht de andere kant op. Dat gezegd zijnde, bij mijn weten heeft Citroën deze methode van opvullen van de ruimte tussen klauw en bout maar een beperkt aantal jaren toegepast. Inmiddels is hij niet meer voorgeschreven..... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 nov 2012 00:48 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
De xant werd toch ook uitgevoerd met abs? De gewichtsafhankelijke remkracht is vervangen door het inteligentere remkracht distibutie. Als het echt gevaarlijk was zou er vast een terugroepactie geweest zijn.
|
05 nov 2012 01:13 |
|
 |
|