Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Auteur |
Bericht |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Een type 2 hdif zwaar. Je moet er echt eens mee gaan rijden. We hebben de breakversie en ik moet zeggen dat ze geen vermogen tekort komt. Onze dame blijft maar gaan als je haar op haar staartje duwt. Heb twee autos geleden een gechipttunde Alfa156 24jtd gehad en die had toen 170pk(een diesel). En hierna een 2literjts met 170pk en ik moet zeggen dat na deze toch vrij vinnige autos ik bij onze dame toch niet het gevoel heb dat ik tekort kom. Ik durf zelfs te zeggen dat het bij haar allemaal net iets gemakkelijker gaat. Waarschijnlijk door haar soepelheid en trekkracht. Dus zou ik je toch eens aanraden om eens een proefritje te doen met zo een 2lier hdif.
|
28 okt 2012 19:28 |
|
 |
Peterzelf
C5club Fan
Geregistreerd: 26 okt 2012 11:35 Berichten: 99 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210000
Kleur: Blue blabla
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Ik twijfel geen seconde dat een 2.0 HDIF meer dan genoeg vermogen heeft. Echter weegt de auto bijna 1500 kg en dan zit je gelijk een klasse hoger in de wegenbelasting.
_________________ C5 2.0-16V PH2 Break https://youtu.be/enAXDwVi-FI
|
28 okt 2012 22:12 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Ja, dat is wel een nadeel. De 2.0 HDi van de ph1 blijft 'steken' op een kentekengewicht van 1410 kg. Aan de andere kant, heb je dan wel het voordeel van de net nieuwere uitvoering.
't Is een persoonlijke keuze. Maar sowieso: met de 2.0 HDi van de ph1 hoef je je echt niet te verbijten hoor, ik heb geen moment het idee dat-ie te zwak is of sterker nog, ik vind 'm vrij vlot (maar ik kom dan ook uit een 1.7 Isuzu-diesel).
Reken in de praktijk op ca. 1:15.5 tot 1:16 als je wel eens in de file staat.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
29 okt 2012 08:31 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
de 1.6 hdi heeft ook 110 pk en vooral in de PH2 is dit een hele fijne motor.. gewoon kijken hoe het onderhoud is uitgevoerd... 
|
29 okt 2012 08:34 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Ach ja ,ik stond er niet bij stil dat in Nederland de belasingen worden berekend volgens het gewicht van de wagen. Dan heeft belgië toch nog iets goed. 
|
29 okt 2012 09:01 |
|
 |
Peterzelf
C5club Fan
Geregistreerd: 26 okt 2012 11:35 Berichten: 99 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210000
Kleur: Blue blabla
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Belgie heeft wel meer goede dingen!!!!
Ik heb wel een paar mooie 1.6's gezien. Ik zal vandaag eens kijken of ik er mee kan gaan rijden.
_________________ C5 2.0-16V PH2 Break https://youtu.be/enAXDwVi-FI
|
29 okt 2012 10:21 |
|
 |
Peterzelf
C5club Fan
Geregistreerd: 26 okt 2012 11:35 Berichten: 99 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210000
Kleur: Blue blabla
Naar boven
|
 Opzoek naar een C5 ipv de C4.
Zoals jullie misschien wel begrijpen ben ik op zoek naar een C5. Nu heeft mijn garage geadviseerd om geen automaat te nemen, maar een automaat is natuurlijk wel erg fijn. Hij gaf aan dat een automaat niet heel goed samen gaat met het trekken van een caravan. Weten jullie hier wat van? Het gaat dan nog steeds over diesel. Tenzij benzine, automaat en caravan een ander verhaal is. Mijn caravan is 1000 kilo en ben wel van plan de bergen in te gaan.
_________________ C5 2.0-16V PH2 Break https://youtu.be/enAXDwVi-FI
|
03 nov 2012 20:07 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Een PH2 2.0 HDi met de BVA6 automaat is een prima combinatie. Ook om er caravans mee te trekken. Op dit forum zijn er verschillenden met deze combinatie, die zullen daar zeker meer over kunnen vertellen.
De 1.6 HDi is er niet met automaat, daar hoef je dus niet verder over na te denken.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 nov 2012 20:34 |
|
 |
Peterzelf
C5club Fan
Geregistreerd: 26 okt 2012 11:35 Berichten: 99 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210000
Kleur: Blue blabla
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Klopt inderdaad dat de 1.6 niet met automaat is, maar een type1 met automaat is dan ook wel weer een optie. 
_________________ C5 2.0-16V PH2 Break https://youtu.be/enAXDwVi-FI
|
03 nov 2012 20:43 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Dus een ph1 met 2.0HDi en automaat? Daar rijden er meer van rond onder caravaners!
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
03 nov 2012 20:48 |
|
 |
Peterzelf
C5club Fan
Geregistreerd: 26 okt 2012 11:35 Berichten: 99 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210000
Kleur: Blue blabla
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Dan natuurlijk de volgende vraag:
Een diesel heeft vaak meer dan 200.000 kilometer gereden. Hoelang kan een automaatbak mee?
_________________ C5 2.0-16V PH2 Break https://youtu.be/enAXDwVi-FI
|
03 nov 2012 20:59 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
over de automaat is al heel veel geschreven. zelf wil ik in de toekomst een phase 2 hdi automaat en ook ik ga er een caravan mee trekken. moet prima lukken denk ik. ik heb een aantal citroen specialisten en automaat revisie bedrijven geinformeerd naar hun ervaringen met de betreffende automaten (4 en 6 traps) hieronder een aantal quotes.
ik heb niet veel klachten over deze automaten gehoord, wel is het advies om ze elk 2 jaar olie te verversen.
Onderhoud aan automaten wordt door collega dealers niet gedaan. Het is geen voorschrift van Citroen. Wij zijn tot nu toe de enige die wel onderhoud plegen aan de bakken.
Beide bakken, dus de AL4 en de AM6 zijn betrouwbaar.
Het is dus gewoon kiezen welke motor het beste past bij de wensen.
De 4-traps automaat is van de PSA groep zelf en de 6-traps is inderdaad van Asian.
Wat betreft de betrouwbaarheid etc. is dit natuurlijk mijn eigen voorkeur.
Beide transmissies hebben hun eigen voordelen en nadelen.
Als ik een keuze moet maken ga ik voor de 6 speed Asian.
Een 4 speed is veel storingsgevoeliger en schakelt niet zo soepel als een 6 speed.
De 4 speed is ouder en de schakel karakteristiek past niet zo goed bij de moderne diesel.
Rond de 80 – 90 km/h zit de bak vaak te schakelen tussen de 3 en 4.
Om tebeginnen elke automaat heeft onderhoud nodig volgens de dealers niet maar in de praktijk blijkt van wel. Wij adviseren elke 2 jaar of 40 000 km olie teverversen. Beide automaten hebben weinig problemen al zou ik zelf kiezen voor de 6 traps de 4 traps is een oud type die al in 1998 werd gebruikt. En ik denk dat de 6 traps ook wel iets sterker is. Over levensduur is weinig tezeggen.
De 6 speed heeft ook zijn problemen met het brein maar dat is redelijk goed op te lossen.
De transmissie sluit perfect aan op een 2,2 of 2,7 ltr diesel.
Onderhoud is voor beide transmissies ieder 80.000 km olie verversen.
De levensduur is zeer moeilijk te zeggen. Dat is zeer afhankelijk van de arbeidsomstandigheden.
Wij hebben hier ook voor beide gevallen auto’s gehad met 20.000 km en er zijn er bij die meer dan 250.000 hebben gelopen.
Ik ben van mening dat beide transmissies betrouwbaar zijn, wat niet wil zeggen dat er nooit een storing is. De 4-traps versie is overigens niet van ZF maar van PSA zelf
|
03 nov 2012 22:08 |
|
 |
Peterzelf
C5club Fan
Geregistreerd: 26 okt 2012 11:35 Berichten: 99 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210000
Kleur: Blue blabla
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Duidelijk verhaal. Met andere woorden. De 6 traps is de betere, maar de levensduur is wat beperkter.
_________________ C5 2.0-16V PH2 Break https://youtu.be/enAXDwVi-FI
|
04 nov 2012 00:34 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
ik weet niet waar je de levensduur van de 6 traps leest? de 6 traps is goed voor een 450 nm en de 4 traps voor een 330 nm (volgens wikipedia) wat ik hieruit opmaak is dat het van wezenlijk belang is of je een auto met trekhaak en 2.5 ton op de kop koopt waarbij regelmatig een caravan is getrokken (of paardetrailer, of straatzand etc) dan kun je ervan uit gaan dat het niet helemaal fris meer is of zelfs aan het eind. koop je een auto zonder trekhaak, en van iemand die zich bewust is van het feit dat je maar beter de olie van de automaat regelmatig kan wisselen dan zijn ze best betrouwbaar. alles staat of valt met de bestuurder en onderhoud. (zoals altijd eigenlijk)
|
04 nov 2012 10:10 |
|
 |
Peterzelf
C5club Fan
Geregistreerd: 26 okt 2012 11:35 Berichten: 99 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210000
Kleur: Blue blabla
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
"Wij hebben hier ook voor beide gevallen auto’s gehad met 20.000 km en er zijn er bij die meer dan 250.000 hebben gelopen."
Maar zoals je zegt, onderhoud is het belangrijkste. Is het trouwens makkelijk zelf te doen, bakolie verwisselen?
En ik heb nog een vraag. Hoelang gaan de veerbollen mee? Ik heb begrepen dat ze langer meegaan dan de groene? Klopt dat?
_________________ C5 2.0-16V PH2 Break https://youtu.be/enAXDwVi-FI
|
04 nov 2012 10:31 |
|
 |
|