Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Auteur |
Bericht |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Ik heb in de werkplaats bij Citroën iemand bezig gezien met die klauwen. Hij had ze er in ieder geval afgehaald en in de bankschroef gezet om 5 minuten met de luchtsleutel de bout los te krijgen...dat lukte uiteindelijk wel, zonder 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
28 okt 2012 22:29 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Inderdaad is warm stoken de beste oplossing. Soms kun je gewoon met een lange hefboom met de hand de bouten toch langzaam lossen, maar pas op voor afbreken.
Gebruik nieuwe bouten zoals JW zegt! De weggerotte oogjes kun je eventueel repareren met een ringetje die je met een klein parkertje in de klauw vast boort. Goed de oxidatie verwijderen. Dan een isolerend materiaal tussen klauw en draagarm doen met wat vet. Neem bijvoorbeeld bakpapier.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 okt 2012 22:58 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Het is niet een bepaalde serie maar een modificatie waar werd voorgeschreven om de bouten van loctite te voorzien. (angst voor loslopen of om speling op te vullen?  ) Herkenbaar als er boorgaten zitten dwars op de bevestigingsbouten. Of er loctite inzit merk je al gauw als de gaten gevuld zijn. Bij mij zat het er niet in en was wel in de laatste fase van type 1. Als de klauw scheef zit dan is het niet gek dat ook zonder loctite de bouten shocking klem zitten. Ook dan is het wel verstandig om nieuwe bouten te gebruiken, of ze moeten netjes recht zijn.
|
29 okt 2012 00:19 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
GW-tje, je hebtgelijk dat RVS zwakker is dan normaal staal. Dat had ik me moeten realiseren. Misschien is de bout overgedimensioneerd. Maar met remmen moet ik geen risico nemen. Ik heb al eerder bouten met warmstoken losgekregen. Het is inderdaad verbazingwekkend hoeveel makkelijker het ineens kan gaan. BJG: Slim idee om een ring (carrosseriering?) te nemen en die met een parker vast te zetten. Het lijkt aan de ene kant wat zwakjes, maar aan de andere kant is he blijkbaar niet gevaarlijk als er helemaal geen oogjes meer zijn (anders was er wel wat aan gedaan). Nieuwe bouten is prima. Maareh, hoe lang? (ikhad ze opgemeten maar had zo gauw geen papier bij hand. Is het nu 160, 180 mm of...? chathanky, als ik terugkijk op de foto zie ik wel gaten dwars op de bevestigingsbouten. Ik heb een drukke week voor de boeg dus ik verwacht pas zaterdag weer iets te kunnen doen.
|
29 okt 2012 01:24 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
De bouten hebben Citroën nummer 4405-50, en zijn omschreven als 10x125-150.
Ze hebben maar een kort stukje schroefdraad, de schacht is over het grootste gedeelte glad.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 okt 2012 01:45 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Wat zoveel betekent als M10x1,25 met L=150
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
29 okt 2012 09:14 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Bedankt! Eens kijken of ik in het weekend aan de gang kan. Zal in ieder geval nieuwe remblokken bestellen en remvloeistof kopen. Als ik het goed begrijp is er, in tegenstelling to bij de voorremmen, achter geen bijzonder gereedschap nodig om de zuiger terug te krijgen. Deze week nog een paar 100 km voor de boeg....
|
29 okt 2012 21:41 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Moeten die bouten niet van een bepaalde staalkwaliteit zijn, of mag dat de standaard 8.8 zijn?
Verder vraag ik mij af of rvs bouten juist niet harder vastroesten als ze met ander materiaal als rvs in contact komen.
_________________ Free beats!
|
29 okt 2012 22:13 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
De bouten zijn dacht ik 10.9.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 okt 2012 23:43 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Remzuigers kun je perfect terugdrukken met de houten steel van een hamer (tussen zuiger en schijf) of de houten steel van een staalborstel. Bouten in een kwaliteit 8.8 zullen ook voldoende sterk zijn. Maar.....denk niet dat je deze bouten bij de Gamma zult vinden want het is een fijne schroefdraad met een spoed van 1,25mm, een "normale" M10 heeft een spoed van 1,5mm. Waarschijnlijk dus alleen via de dealer te krijgen en dan dus ook in de juiste sterktekwaliteit.
Tegen het advies van Citroen in zou ik de bouten gewoon opnieuw gebruiken. Mits onbeschadigd en niet krom. Het is maar een bout.....geen rekbouten voor zover mij bekend.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
30 okt 2012 17:01 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Ik moet zeggen dat ik nog geen Citroën dealer of specialist heb gezien die wél nieuwe bouten monteert.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
30 okt 2012 18:33 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Dat ze niet zo strak aangedraaid zijn klopt wel ze horen met 70 nm aangetrokken te worden. drukvlak en schroefdraad horen ingevet te zijn. Het borgingsmiddel doet de rest. Als die weg gestookt is heb je niet veel kracht meer nodig. Het zijn daarom ook zeker geen rekbouten. Ik hoop niet dat je te enthousiast gestookt hebt. Er zitten ook nog pakkingen en O ringen in de klauw. Volgens de documentatie hoor je de bouten wel te vervangen voor nieuwe. Als het een structureel vervangings artikel is mag je verwachten dat de dealer ze op voorraad heeft. En ze zullen echt niet altijd vervangen worden bij bv het vervangen van schijven en wiellagers. Zeker niet bij een niet citroen garage. Omdat de klauw aardig krom is gaan staan is het geen overbodige luxe om er een paar nieuwe bouten te gebruiken.
|
30 okt 2012 19:04 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
De klauw staat duidelijk naar buiten dus de bout is opgerekt. Nu verwacht ik niet dat direct een probleem is omdat staal zo'n beetje rek makkelijk op moet kunnen vangen. Maar fraai is het niet en ik wil niet het risico lopen dat de bout afbreekt, waarna ik niet meer kan rijden om een bout te gaan kopen... Bedankt voor de mededelingen over de afmetingen en spoed van de bout. Ik had niet gedacht dat 'ie bij de Gamma zou liggen  maar hoopte wel dat die op mijn werk in het magazijn ligt. Maar ik vermoed dat daar inderdaad de meer grofstoffelijke bouten liggen. Bij de dealer langsgaan wordt lastig deze week. Hebben jullie een adresje op internet waar ik ze voor een redelijke prijs kan bestellen? Jacco
|
30 okt 2012 21:33 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Je hebt PB
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 okt 2012 21:53 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh Zo, dat moest er even uit. Zoals ik in bij de eerste post al schreef zijn de klauwen volgens de onderhoudshistorie al weleens vervangen. De monteur bleek geen risico te hebben genomen... Hij heeft de schacht van de bouten HELEMAAL met een of ander borgingsmiddel volgezet. Maar niet een die zacht wordt bij verwarming. Het is iets poederachtig geel. Wat een drama. Ondanks klap op de kop, netjes verwarmen en voorzichtig kracht zetten braken beide bouten op ~1 cm in het gat af. Ik kreeg toch de remklauw er niet van af, zelfs het buitenste deel niet. Ik ben begonnen om de bouten in te gaan boren, maar dat schoot niet erg op. Ik heb toen de binnenste klauw ~3 cm van de bevestigingsplaat ingeslepen om zo de bouten door te slijpen. Toen kreeg ik de buitenste klauw eraf. Ik had verwacht dat de binnenste klauw er ook gemakkelijk af zou komen, maar dat kostte nog steeds veel moeite. De remklauw is er nu af.  Maar er zitten nog wel twee stompjes flink vast in de bevestigingsplaat 
|
03 nov 2012 23:39 |
|
 |
|