Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Auteur |
Bericht |
Peterzelf
C5club Fan
Geregistreerd: 26 okt 2012 11:35 Berichten: 99 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210000
Kleur: Blue blabla
Naar boven
|
 Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Hallo,
Ik ga mijn licht eens opsteken op dit forum.
Ik ben Peter en rij al heel wat jaren Citroen. Dit heb ik van mijn vader overgenomen. Ik heb 3 BX-en 2 XM-en 1 Xantia en 1 CX gehad. Voor de hobby rij ik op dit moment in een AMI8.
Op dit moment rij ik ook, nu meer dan 4 jaar, in een C4 en het is tijd voor wat anders. Vooral ook omdat we meer gaan rijden en meer trekkracht nodig hebben wil ik toch wel erg graag een C5 diesel. Het zal dan een type 2 worden met 1.6 HDI of een type 1 met 2.0 HDI. Ik ben ik wel eens aan het zoeken geslagen op dit forum over de 1.6 HDI. Je hoort er veel over, maar is hij echt onbetrouwbaar/storingsgevoelig? Als je bij Ford en Volvo kijkt op fora of bij radar dan wel. Kijk ik op dit forum valt het mij nogal mee. Heeft dat te maken met een verwachtingspatroon? Ook op als ik bij de reviews kijk op Autoweek valt het ook nog wel wat mee.
Maar ja het laatste waar ik zin in heb is een auto waarbij ik snel een nieuwe turbo moet laten monteren of niet verstuivers.
Ik heb de volgende vragen?
Kan ik bij een 1.6 HDI met een kilometerstand tussen de 2 en 2,5 ton problemen verwachten? Kan ik zien of er al een andere turbo op zit? Zijn er modificaties op de turbo? zo ja zijn deze dan beter? Hoe zit het met de verstuivers? Daar hoor ik bij Ford en Volvo veel van niet bij Citroen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik weet het echt niet. De type 2 vind ik mooier en heeft de voorkeur, maar ik hoef geen garage bedrijf onder sneltoets 1
_________________ C5 2.0-16V PH2 Break https://youtu.be/enAXDwVi-FI
|
26 okt 2012 19:41 |
|
 |
ciclista
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 maart 2009 11:56 Berichten: 382 Woonplaats: Roosendaal
Auto: C5 Aircross Hybrid
Opties: geen
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Phase: C5 Aircross
Organummer: -
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 15.000
Kleur: Blue Eclipse, zwarte accenten.
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Ga eens op de belgische zoeksites kijken. Diesels met erg aantrekkelijke kilometerstanden, voor nette prijzen. Importeren via importautos at nl. Maar goed , dat was eigenlijk je vraag niet.
_________________ Alfa foto kwijt
|
26 okt 2012 19:58 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Wat ik van de 1.6 HDi begrijp, is dat je vooral secuur moet zijn met de olie, eerder verversen dan voorgeschreven om de turbo niet onnodig te laten slijten. Als je een gebruikte koopt moet je hopen dat het door de vorige eigenaar gebeurd is.
Ik heb een ph1 2.0 HDi, heerlijke motor. Maar als ik opnieuw voornde keuze zou staan zou ik de 2.2 nemen. Net wat meer soepelheid, net wat meer reserve, en net als de 2.0 met een goede reputatie.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
26 okt 2012 20:30 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Wel weer ter overweging: eventuele meerprijs van houderschapsbelasting van een 2.0 of 2.2, eventueel meerverbruik, al ligt dat zeer zeker ook aan de rechtervoet 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
26 okt 2012 21:37 |
|
 |
Peterzelf
C5club Fan
Geregistreerd: 26 okt 2012 11:35 Berichten: 99 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210000
Kleur: Blue blabla
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Tja een 2.2 is ook weer wat zwaarder. Wat verbruikt een type 1 2.0 HDI als je er gewoon normaal mee rijdt. Zeg 130-140 op de snelweg?
_________________ C5 2.0-16V PH2 Break https://youtu.be/enAXDwVi-FI
|
26 okt 2012 21:55 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Ik schat zo'n 1 op 16 / 17, maar dat mogen de dieselrijders gaan vertellen 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
26 okt 2012 22:44 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Ik zou altijd gaan voor de 2.0 of 2.2 en de 1.6 laten staan, zeker met die kilometerstanden.
De 2.0 levert vrijwel dezelfde prestaties als de 2.2 maar is echt belangrijk zuiniger.
Als je heel erg je best doet kun je met een 2.0 wel eens 1: 18/19/20 halen.
Dat lukt je met een 2.2 nooit, 1: 17.6 of zo was het beste wat ik bereikte.
Verstuiverproblemen hoor je inderdaad weinig van bij de 1.6, maar de rampverhalen over turbo's hebben wel een grond van waarheid.
Ik kwam van een Bora 1.9 TDI in een Ph2 1.6 HDIF. Het eerst wat me tegenviel was de trekkracht onderin. Waar ik met de Bora elke rotonde in 3 kon nemen moest ik bij de C5 terug naar 2.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
27 okt 2012 10:34 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Ik zou op zoek gaan naar een PH2 2.0 HDiF-16v , prima motor ... De 1.6HDiF is in principe niets mis mee maar dan moet je ook echt de historie van de auto weten  Wil je een beetje overzicht in het verbruik kijk dan op spritmonitor.de , daar krijg je een reëel beeld ! Indien handbak moet 1 op 17 met alle varianten haalbaar zijn.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
27 okt 2012 10:41 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Peterzelf schreef: Ik ben ik wel eens aan het zoeken geslagen op dit forum over de 1.6 HDI. Je hoort er veel over, maar is hij echt onbetrouwbaar/storingsgevoelig? Volvo- en Ford rijders zijn blijkbaar nogal lomp  maar het grote verschil is volgens mij dat Citroën de goede voor zichzelf houdt en de mindere doorverkocht, die van Volvo en Ford komen weliswaar ook uit Trémery, maar zijn dacht niet helemaal identiek, mn niet qua MM. Ook was de Citroën 1.6HDi eerdere beschikbaar met FaP. De turbo en de injectoren zijn volgens mij wel iets aangepakt, om de typische klachten te voorkomen, evenals het oliewisselinterval. Het verwachtingspatroon zit hem erin dat de 2.0HDi en daarvoor de TUDs en XUDs hele goede Diesels waren, maar de voorgaande van Volvo en Ford (oa 1.8td) echt meuk waren. De goede reputatie heeft in het geval van de 1.6HDi behoedt voor erg negatieve aandacht, bij Ford het tegenovergestelde. Net zoals Mercedes heel lang een sterke reputatie bleef houden, die niet meer bij hun echte prestaties qua kwaliteit hoorde.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 okt 2012 17:21 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
wat citroen heeft gedaan, en dat is bij de andere merken niet gebeurd... ze hebben de onderhoudsinterval verlaagd naar 15000 km... plus de hoeveelheid olie is verhoogd van 3.7 liter naar 4.3 liter...
net om problemen met de turbo tegen te gaan....
dus als je er 1 vindt waarvan de historie bekent is... zou ik het wel durven...
voor de rest is het een fijne motor... mijn Ph 2 had een verbruikt van 1/20 gemiddeld...
|
27 okt 2012 19:45 |
|
 |
Peterzelf
C5club Fan
Geregistreerd: 26 okt 2012 11:35 Berichten: 99 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210000
Kleur: Blue blabla
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Duidelijk allemaal. Ik denk dan inderdaad toch wel aan een 2.0 HDI een type 2 2.0 HDIF is geen optie aangezien die wel heel erg zwaar is.
Mijn zusje heeft een 1.6 HDI in de picasso. Die heeft er niet veel problemen mee gehad. Alleen een keer verstuivers vervangen. Daar had ze 200 euro voor betaald dus dat is de gok wel eens waard. Zonde geld dat wel maar niet iets om slapeloze nachten van te hebben. Turbo is bij haar nog goed.
_________________ C5 2.0-16V PH2 Break https://youtu.be/enAXDwVi-FI
|
28 okt 2012 00:02 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13957 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
dat de verstuivers stuk gaan heeft in sommige gevallen een reden
|
28 okt 2012 00:18 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
zit een 1.6 hdi niet in dezelfde belasting catagorie? maar waarom zo moeilijk over die turbo? kan een paar honderd euro kosten maar dan heb je een nieuwe en kan je weer 2 ton moeiteloos mee. ik rijd de 2.0 hdi van 110 pk en als die turbo er mee zou ophouden dan zou ik eerst eens zoeken naar een efficienter exemplaar. bijvoorbeeld een gtb1759v, chip op maat en klaar. overigens rijd ik met veel korte stukjes met een normale rijdstijl ongeveer 1 op 16 op langere stukken met een snelheid iets onder het maximum zie ik de range op de boordcomputer over de 1200 km gaan.
|
28 okt 2012 09:10 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
Een paar honderd Euro voor een nieuwe Turbo voor de 1.6 HDi? Waar vind je die voor zo'n prijs?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 okt 2012 12:04 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: Tja dan toch maar een 1.6 HDI
via, via, ebay, etc etc paar honder is ruim begrip hoor
|
28 okt 2012 12:17 |
|
 |
|