Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Winterbanden 
Auteur Bericht
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
Nog even terugkomend op de verwarring.
Omdat de ET waarde uit het hart van het wiel ligt krijg je een correctiewaarde van 2/3 van de vergroting van de velg.

Omgerekend voor 6J en 6.5J velgen:
Het verschil tussen die 2 is 12,7 mm. 2/3x 12,7= 8,466 mm

ET 18 zou met de punt komma meegenomen uitkomen op 26,466 als de 15 inch velg 6J verruilt voor velgen van 16 inch 6.6J.

Je mag dan wel zeggen dat de spoorbreedte en de schuurstaal gelijk blijft of vergis ik me JW?


21 okt 2012 20:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
Wat is de SCHuurstaal?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


21 okt 2012 20:34
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
Dat is afstand tussen de hartwiellijn en de fuseelijn.
Let op, de fuseelijn is niet altijd haaks net als de wiellijn en kan ook een hoek hebben.

De schuurstraal is genomen waar de band het asfalt raakt.

Hier een link naar een uitgebreide uitleg over wieluitlijning.


21 okt 2012 20:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
Blijft toch allemaal wel lastige materie.....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


21 okt 2012 21:25
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
Als je wat tijd neemt om het goed door te nemen valt het wel mee hoor.
Sommige zaken zijn soms zeer logisch, zeker als je het hebt doorgenomen.

Je kunt er ook vanuit gaan dat de ET waarde gekozen door Citroen best goed gekozen is en de uitlijning en daarmee het goede weggedrag blijft behouden. Anders kun je proberen het wiel opnieuw uit te vinden. :lol:


21 okt 2012 21:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
Bij de C5 PH1 heeft Citroën een compromis gezocht.
Voor de duurdere en zwaardere modellen zijn er ET26 6,5J 16" velgen met banden 215/55-16 onder gekomen.
Maar voor de goedkopere en lichtere modellen is toen de goedkopere versie gekozen, met 6J 15" ET18 velgen en smallere banden. Daarmee werden de spatborden ongeveer op dezelfde manier gevuld.
Of het mogelijk geweest zou zijn er 15" ET26 velgen onder te zetten weet ik niet, wellicht waren die aan de binnenzijde vastgelopen.

Bij de PH2 is dat losgelaten en zijn er onder alle modellen 16" 6,5J ET26 velgen gekomen, met de daarbij behorende banden.
En ik denk dat er geen verschil van mening is dat deze 16" ET26 beter sturen dan de 15" versie.
Die laatste is suboptimaal.

Ook bij de Xant hebben we die suboptimalisatie gezien.
De T1 kende twee versies, met brede voorassen en daarbij behorende brede voorspatborden voor de V6, TCT en de 2.1TD.
De andere versies hadden smallere voorassen en smalle voorspatborden, daarmee was de "wielvulling in de spatboren" vergelijkbaar. In beide gevallen waren de velgen ET15, of daaromtrent.
Bij de T2 is er maar een type voorspatbord geweest, dat was de brede uitvoering.
Echter voor de lichtere motoren koos men de smalle vooras, met als gevolg dat ET15 wielen dan wel erg ver naar binnen kwamen staan.
Voor die versies zijn er toen ET8 velgen gekomen, zó zaten ze ook onder mijn laatste Xant.
Maar ik had ook ET15 velgen, en die reden prettiger, stuurden strakker en je had minder reacties in het stuur bij oneffenheden.
Allemaal een gevolg van een andere schuurstraal.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 okt 2012 22:50
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
Ik denk dat je niet het rijgedrag enkel kan toeschrijven aan de velg en de ET waarde.

Onder de 15 inch liggen hogere en iets smallere banden, en die geven zeker een ander rijgedrag.


21 okt 2012 23:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
Het zal beide van invloed zijn.
Daarbij denk ik dat de veranderde schuurstraal wel eens de grotere van de twee zou kunnen zijn.

Ik heb dat destijds ook ervaren bij mij tweede DS.
Kenmerkend voor de DS is dat hij centerpointsteering heeft, de lijn door de fuseekogels valt precies samen met de hartlijn van de velg, de schuurstraal is dan dus nul.
Er zaten echter relatief smalle banden onder, op 5,5J velgen als ik me goed herinner.
Ik heb er toen 6,5J's onder gelegd, met een andere ET waarbij de schuurstraal positief werd. De banden had ik veranderd van 180-15 naar 185-15.
Dat was geen goed idee, hij werd onrustiger in de besturing en bij het remmen, en er waren duidelijk reacties voelbaar bij het rijden door kuilen die je voorheen niet voelde.
Die velgen heb ik er toen na enige tijd maar weer afgehaald en er 6J's onder gezet met de juiste ET. Daarop weer de 185-15 banden, met duidelijk betere eigenschappen.

En zoals ik al aangaf, onder de Xant heb ik de ET8 en de ET15 velgen gehad, beide met 195/60-15 banden er om.
De looks van de ET15 was dan wat minder, ze stonden wat verder naar binnen, maar ze reden beter.
Zo zie je maar: wie mooi wil zijn moet pijn lijden.... :shock:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 okt 2012 23:56
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
Dit laatste zal idd invloed hebben als de velgbreedte gelijk is.
Een Ds heeft een geheel andere wielalgeometrie dan een xantia of een C5 of je dit als vergelijking moet nemen?

Met die 0mm ET waarde die ik noemde geef ik even 2 extremen, misschien dat het dan iets duidelijker wordt.

Zet de ET waarde eens op de randen van de velg. in de eerste plaats geheel aan de buitenzijde en ten tweede geheel aan de binnenzijde.
Als de velgbreedte 0.5 inch toeneemt zal de spoorbreedte en de hartlijn naar binnen verplaatsen (0,5 inch) als de ET waarde zo groot is dat deze aan de buitenkant van de velg zit. Aan de binnenkant zit zal dat net andersom zijn.

Feit is dat de ET waarde ongeveer 1/3 aan de buitenzijde zit waardoor de ET waarde 2/3 van de breedte toename zal moeten worden aangepast om deze hartlijn op de oorspronkelijke plaats uit te laten komen. 2/3 van een halve inch is...... 8 mm? Precies het verschil van 18 naar 26 mm.
Een ET waarde van 0 zal je nooit hoeven te veranderen als je bredere of smallere velgen plaatst.

Ik denk dat je dit gewoon ziet of niet, maar ga er van uit dat dit correct berekent is door Citroen.


22 okt 2012 00:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
De DS heeft niet "zo'n andere geometrie" dan de GS bijvoorbeeld. Ook die had een centerpoint steering als ik me goed herinner.
Belangrijkste verschil met andere systemen is de schuurstraal NUL, andere auto's hebben een (licht) positieve of negatieve schuurstraal. Dat is een keuze van de constructeur.

Wat je verder met je verhaal bedoelt en wilt is me niet duidelijk, net zo min als ik brood kan bakken van je verhalen van gisterenavond.

Waar het om gaat is welke invloed de verandering van ET waarde heeft op de schuurstraal, en die kan heel groot zijn met duidelijke gevolgen voor de stuur- en rijeigenschappen van de auto.
Dat schrijft ook Innovam in dat door jou gelinkte verhaal.
Bedenk daarbij dat wielen met een negatieve schuurstraal toespoor zullen krijgen bij het afremmen, bij een positieve schuurstraal wordt dat uitspoor. En dat heeft gevolgen voor de stabiliteit van de auto.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 okt 2012 10:33
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
Dat staat er inderdaad in JW, maar ook dat bij verandering van vegbreedte en banden de ET waarde moet aanpassen en dus niet gelijk blijft.

Citaat:
Montage van brede banden brengt vaak een verandering
van de ET-waarde met zich mee, omdat de velgmaat de
toepasbaarheid van de bandenmaat bepaalt. Daarnaast
mogen de banden de carrosserie niet raken.


22 okt 2012 11:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
Dat suggereert dat de ET waarde verkleind moet worden als je naar bredere velgen gaat, anders zouden ze aan de binnenkant kunnen gaan aanlopen.

Maar bij de C5 is de ET waarde vergroot bij de overgang van 6J 15" naar 6,5J 16", da's precies het omgekeerde dus.
Die zijn aan de binnenkant 8 + 6,35 = 14,35 mm verder naar bínnen gekomen :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 okt 2012 12:32
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
En de reden is dan? Wat evel Twin aangaf dat d spoorbreedt op de buitenkant van de banden genomen moeten worden. Dat lijkt me het meest logische reden om de ET waarde daar aan te passen. komt de spoorbreedt 2 mm naar binnen als je de 16 inch velgen plaatst.

Met die verhoudingen die ik aangaf zat ik ook niet helemaal goed hoor. ;)
De rest van de geometrie zal dan zeker binnen aceptabele marges blijven vallen.


22 okt 2012 14:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
EvilTwin ging er daarbij kennelijk van uit dat de wielvlucht anders was dan NUL, en dat is niet zo, zie mijn citaat uit de docs hierboven.

De spoorbreedte wordt dan gemeten/vastgesteld op de hartlijn van het wiel, daar waar die lijn de grond raakt. Niet op de buitenkant van de velg of band.

Die spoorbreedte wordt bij de ET26 dan 16 mm smaller dan bij de ET18.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 okt 2012 15:49
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden
Nou blijkbaar wel. Waarom heeft Citroen consessies gedaan aan de wegligging althans zoals jij benoemd terwijl dit niet nodig hoeft te zijn?
Als ik lees dat bij het verbreden van velgen de ET waarde meestal veranderd moet worden vanwege de veranderde schuurstraal en de lagerbelasting en op de laatste plaats als er geen ruimte is snap ik dat niet.
Ruimte is er zat aangezien de velg juist verder in de wielkast komt te zitten en aan de buitenzijde ook ruimte genoeg is.

Zet de ET waarde dan zo dat het gelijk blijft of is dat ook te simpel gedacht?


22 okt 2012 18:53
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.