Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte rook 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
je hebt een pb


05 okt 2012 08:58
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 04 okt 2012 19:51
Berichten: 48
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Exclusive
Opties: Cruise Control,elektr.open dak,Xenon lampen,draaibare kruislichten,parkeersensoren voor en achter, mistlichten voor, zetelver
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 98.000
Kleur: metaal grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Bedankt voor uw deskundige uitleg, Willy. Het kwade had zich ondertussen al voorgedaan. Voertuig in alarmfase waarbij alle mogelijke meldingen verschenen. ESP, ABS, Brandstoffilter met de nodige oplichtingen. Snel de weg vervolgd naar een eerstvolgende citroën dealer. Vaststelling: sensor en (?) van de roetfilter defect. Onderdeel in bestelling en er zal maandag e.k. een zelfreiniging (?) roetfilter gebeuren en vervanging van nieuw onderdeel. Verbruik is momenteel 12 liter. Verder hoeft men mij niet meer mede te delen dat de boordcomputer niet altijd juist is. De laatste tijd loopt die wel degelijk gelijk met mijn geldbeugel aan tankbeurten per x aantal km.

Ik hou iedereen zeker op de hoogte hoe dit alles zal aflopen.

Een andere dealer die ik telefonisch contacteerde, alvorens mijn voertuig in alarmfase kwam, stelde mij voor om alle injectoren/verstuivers opnieuw te vervangen. Kostprijs 1.200 euro. Verbuik van deze wagen zou 5,5 tot maximum 6 liter mogen bedragen volgens deze dealer. Dit bij 120 km/u...

Maandag zal ik er zeker de aandacht op vestigen op intercooler en alle aansluitslangen als van de turbo...

Ter info, jongste zoon zijn xantia met 293.000 km op de teller. Draait nog steeds zoals een naaimachientje....

Elektronica allemaal mooi en wel, maar heb zo de indruk dat hier de miserie pas begint...

_________________
Na 37 jaar roken gestopt op 8 januari 2013...


07 okt 2012 22:06
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 04 okt 2012 19:51
Berichten: 48
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Exclusive
Opties: Cruise Control,elektr.open dak,Xenon lampen,draaibare kruislichten,parkeersensoren voor en achter, mistlichten voor, zetelver
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 98.000
Kleur: metaal grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Vervolg....:

Wagen vandaag terug gekregen van erkende citroën dealer.

Motorolie vervangen, oliefilter, tank met sensoren ter hoogte roetfilter vervangen, 3 liter filteradditief...

Blijkbaar zou er verkeerde additief gebruikt geweest zijn. Volgens citroën dealer zijn de gereviseerde injectoren nog steeds niet goed. Er werd mij niet gemeld of daarvoor een testbank werd gebruikt. Dealer nam wel telefoniosch contact op met de dieselspecialist die de injectoren reviseerde. Deze laatste is bereid de injectoren opnieuw te vervangen.

Resultaat nu: voertuig heeft nog steeds zwarte rookontwikkeling. Verbruik volgens display 14,6 liter.

Blijkbaar heeft de motor ook niet de juiste code voor een C5. Betreft motorcode 4HW ipv 4HX of net omgekeerd.

Vorige week een kostprijs van 580 €, vandaag 805 €. Volgens citroën dealer is eveneens ventilator defect van het koelsysteem waarbij meter in rood komt. Niet gesproken over een eventuele zekering of weerstand. Gewoon defect en nieuwe erin. C'est tout. Kostprijs 320 €, geplaatst. Bij thuiskomst draaide deze ventilator en bleef mijn temperatuurmeter tijdens de verplaatsing van garage naar woonplaats normaal.

Bij het opnieuw starten, even de airco opgezet. Schroef slaat niet aan...

Eerlijkheidshalve is mijn plezier meer en meer ten einde om met deze wagen verder te blijven rijden.

Volgens vorige garagehouder hebben de problemen totaal niets te maken met de motorcode. Om redenen dat vorige injectoren, dieselpomp en dergelijke meer mede zijn overgeplaatst geweest.

Nam vandaag eveneens contact zoals Peeke 1972 voorstelde. Deze garagehouder wenst er zelfs niet meer aan te beginnen gezien de motorcode die ik meedeelde. Dit door het verschil tussen het brandstofsysteem van Siemens en (andere naam vergeten)...

Hier staan we dan...

_________________
Na 37 jaar roken gestopt op 8 januari 2013...


09 okt 2012 18:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Daar ben je lekker mee; een hoop geld kwijt en nog niets opgelost. Ga eens bij Willy4 langs voor raad.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


09 okt 2012 19:36
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 04 okt 2012 19:51
Berichten: 48
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Exclusive
Opties: Cruise Control,elektr.open dak,Xenon lampen,draaibare kruislichten,parkeersensoren voor en achter, mistlichten voor, zetelver
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 98.000
Kleur: metaal grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Ik heb Willy zijn raad als eventuele aanwijzing gemeld aan de dealer. "We zullen wel kijken..." en daar sta je dan.

_________________
Na 37 jaar roken gestopt op 8 januari 2013...


09 okt 2012 20:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Jij schrijft:
Boby schreef:
Het merkwaardige is, sinds de nieuwe injectoren vorige week werden geplaatst, een constante zwarte rook is waar te nemen aan de uitlaat. Zowel bij stationair dr'aaien als bij het rijden. Lichte rookvorming op autosnelweg en bij doortrekken een enorme zwarte rook..................(stukje weggelaten)............................
Alvorens de verstuivers of injectoren werden vervangen, was er geen enkele zwarte rook waar te nemen. Ik heb nu een 700 tal km gereden met de nieuwe injectoren, en de zwarte rookontwikkeling is nog steeds aanwezig.

Waaraan ik in een vorige postig al refereerde:
BJG schreef:
Je schrijft dat de rookontwikkeling is ontstaan onmiddelijk na plaatsen van de gereviseerde injectoren?

Er is een kleine kans dat er een bij is die niet helemaal goed is.


Niet om lullig te doen, maar volgens mij maak je een fout:

:arrow: Rookontwikkeling is ontstaan na reviseren van de verstuivers

De meest logische stap is dan terug te gaan naar het bedrijf dat hiermee aan het werk is geweest.
Temeer daar het een dieselspecialist betreft.

:idea: Laat eerst zekerheid ontstaan over de injectoren, dat die absoluut goed zijn.

Natuurlijk zijn er legio andere mogelijkheden die dit roken kunnen veroorzaken, ook terecht genoemd door oa Willy, maar vergeet niet:
het ontstond na het reviseren van de injectoren

Maak gewoon een stappenplan dat je volgt, waarbij het controleren van de injectoren stap 1 moet zijn.
Is dat 100% zeker geen oorzaak, dan pas volgt stap 2.

evt wil ik best wat helpen via PB, maar pas nadat je stap 1 hebt gedaan.

Ik denk ook dat de gewijzigde motor mogelijk invloed kan hebben op je boordcomputer, zodat het brandstofverbruik foutief wordt weergegeven.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


09 okt 2012 21:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Het roken kan dan wel begonnen zijn na vervangen van verstuivers, maar daarvoor was het verbruik al 2 maal te hoog.

En dat zal toch wel door de verkeerde motor komen (waarbij het motormanagement niet bij het motortype aansluit)

Enige oplossing die ik zie is van de nieuwe motor alle toebehoren overbouwen (motormangement, turbo)

Of een juist motortyoe op de kop tikken natuurlijk

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


09 okt 2012 21:52
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 04 okt 2012 19:51
Berichten: 48
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Exclusive
Opties: Cruise Control,elektr.open dak,Xenon lampen,draaibare kruislichten,parkeersensoren voor en achter, mistlichten voor, zetelver
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 98.000
Kleur: metaal grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Geachte BJG,

Uw schrijven genoot mijn bijzondere aandacht, waarvoor mijn dank.

Ik volg uw advies op en laat de injectoren opnieuw nakijken door dieselspecialist (omgeving Eersel NL).

Ingevolge uw voorgaand bericht deed ik trouwens verder navraag bij de dieselspecialist wat de hoogte eventueel betrof van de injectoren. Dit zou kunnen uitgesloten worden, doch ik mocht mij uiteraard opnieuw aanbieden voor nieuw nazicht van de injectoren.

Deze specialist was trouwens ook bereid om bij enige vaststelling of probleem, de injectoren volledig te vervangen door nieuwe injectoren en geen revisieinjectoren.

Ik stel uw aangeboden voorstel en eventuele tussenkomst samen met mijn echtgenote bijzonder op prijs, waarvoor trouwens nogmaals onze bijzondere dank.

Wij houden ons eraan u verder op de hoogte te houden en eventuele bijkomende inlichtingen u over te maken via PB.

Met welgemeende groeten,

_________________
Na 37 jaar roken gestopt op 8 januari 2013...


10 okt 2012 00:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
De 4HX is de 98kW/136pk versie van de C5 2.2HDi16 bvm5
De 4HW is de 94kW/128pk versie van de C8 2.2HDi16

De originele motorcode is onderdeel van het VIN (zie oa. kentekenbewijs).
Op basis hiervan is ook de origineel geleverde motor serie nummer en bak na te zoeken, dus niet hun type, maar echt hun individuele volgnummer.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


10 okt 2012 01:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Bij die motoren zal vast ook een andere computer behoren.
Die zal dan wel niet méé overgezet zijn, met een mismatching als gevolg.

Het lijkt mij zaak om eerst goed op een rij te krijgen wat er nou precies gebeurd is bij het monteren van die "nieuwe motor", dán kan vervolgens uitgezocht worden wat daar bij hoort.

Vroegah kon je nog wel een motor uit een ander type auto pakken, als dat mechanisch op elkaar paste of pas te maken was, dan was je het heertje.
Maar die tijd is voorbij...... :shock:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 okt 2012 10:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Heeft die andere motor misschien ook een andere pomp of drukregelaar en werken de verstuivers met een andere (lagere) druk?

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


10 okt 2012 10:51
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte rook
JW-NHS schreef:
Bij die motoren zal vast ook een andere computer behoren.
Die zal dan wel niet méé overgezet zijn, met een mismatching als gevolg.


Even zomaar hardop denken hoor, zou zoiets niet opgelost kunnen worden door tuning ???
Daarmee de foutieve mm software te overschrijven ...

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


10 okt 2012 11:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
De vraag is dan of de sensoren die aan de computers gekoppeld zijn allemaal identiek zijn, die zouden wel eens specifiek kunnen zijn.
Als ik de VIN's van beide auto's zou hebben zou ik dat kunnen nakijken in de DataBase, zonder die gegevens is dat bijna ondoenlijk.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 okt 2012 13:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Ik heb even een globale check gedaan en de gegevens van de motoren van de C8 en de C5 met elkaar vergeleken.
In beide gevallen heb ik de DW12 met FaP genomen.

Die blijken dezelfde pomp-met-tandwiel te hebben.
Maar de verstuivers zijn anders, en dat geldt ook voor de computers. Waar de verschillen zitten kan ik niet beoordelen.
Naar de sensoren heb ik verder niet gekeken, ook dat vraagt aandacht, uiteraard.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 okt 2012 14:09
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 04 okt 2012 19:51
Berichten: 48
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Exclusive
Opties: Cruise Control,elektr.open dak,Xenon lampen,draaibare kruislichten,parkeersensoren voor en achter, mistlichten voor, zetelver
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 98.000
Kleur: metaal grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Voor wat staat VIN aub?

Wat ik als bijkomende informatie lees op het forum, beginnen er bij mij en mijn echtgenote toch ernstige vragen op te duiken.

Wat is de invloed op gans het systeem indien er inderdaad een motor is geplaatst met de code dat toebehoort aan een C8 ipv een C5?

Wat is er aangepast of niet aangepast bij het aanvankelijk plaatsen van de motor? De enige persoon dat hier volgens ons een definitief uitsluitsel kan over geven, is de garagehouder die de motor heeft geplaatst.

Gisteren werd mij medegedeeld door de erkende citroën dealer dat er verkeerde additief werd gebruikt. Men heeft 3 liter filter additief vervangen. Volgens factuur 126,36 euro ex Btw.

Wat is de verdere negatieve invloed indien men zich baseert op het onderhoudssysteem dat toebehoort aan de 4HX motor, terwijl er een motor is geplaatst van het type 4HW?

Kan de motor 4HW zodanig gans het systeem doen ontregelen dat men tot de problemen komt die wij nu kennen?

We zijn zodanig onwetend, dat men ons meedeelde dat beide motoren geen verschil uitmaken. Indien dit verschil zou geven, de auto gewoon niet zou rijden.

Ik nam vandaag opnieuw contact met de dieselspecialist dewelke geen enkel probleem heeft om de wagen onder zijn hoede te nemen voor testen en nazicht. Zoals het voorstel van BJG waaraan ik graag gevolg geef. Maar kan het verbetring brengen gezien het verschil van beide type motoren?

_________________
Na 37 jaar roken gestopt op 8 januari 2013...


10 okt 2012 14:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.