Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59
Berichten: 147
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor
Afgelopen zomer ben ik voor het eerst met mijn Dame (1 jaar in bezit) op vakantie geweest, met caravan, in Frankrijk. Het ging als een tierelier: hij trok met gemak mijn lading over passen en steile snelwegen, een waar genot!
Toen we op de terugweg waren en even wilden pauzeren en een parkeerplaats langs de snelweg op reden zag ik de koeltemp. meter naar boven schuiven naar het rood. Terwijl ik een plekje zocht op de parkeerplaats merkte ik dat de bak niet meer schakelde. Hij kwam niet meer uit de 1e versnelling terwijl de temp. tegen het rood aan zat. Ook handmatig schakelen werkte niet meer. Tijdens de zoektocht naar een Citroen garage bleek dit vervolgens stelselmatig te gebeuren.

Mijn vraag is: is dit normaal? Is het zo dat als de BVA6 bak te heet wordt, het schakelmechanisme wordt uitgeschakeld?

Uiteindelijk was de diagnose dat de motor van de koelventilateur defect was. Omdat deze ter plekke niet binnen 2/4 dagen geleverd kon worden (Jaaaa, een franse auto in Frankrijk....) heeft de ANWB mijn Dame gerepatrieerd en ben ik met een vervangende C4 thuisgekomen. De lijdensweg die daarbij hoort (ANWB) zal ik nog wel wel eens beschrijven.

Inmiddels is e.e.a. gerepareerd en zoef ik weer over nederlands wegen maar ik merk wel dat de BVA6 lastiger schakeld, het is net of hij meer moeite heeft de juiste overgang te vinden. Dat leidt tot mijn 2e vraag:

Ben ik toe aan een veelbesproeken bakolie wissel?


02 okt 2012 01:37
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33527
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor
Het kan iig geen kwaad om de bak even na te kijken en te laten flushen, zeker als ik dit hoor en je hiermee misschien erger voorkomt ....
Lijkt mij niet normaal :smt017

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


02 okt 2012 08:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor
Als de bak te heet wordt gaat deze in een noodloop programma en schakelt diverse functies uit.

Mocht je dit weer overkomen, direct de kachel op heet en de ventilator vol aan zetten, dit neemt behoorlijk wat warmte weg.
Niet prettig als het buiten 35 graden is, maar goedkoper als een kapotte koppakking.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


02 okt 2012 10:18
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59
Berichten: 147
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor
Dus een onderdeel van dat noodloop programma is dat 'ie gewoon niet meer schakelt?


03 okt 2012 00:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor
Inderdaad, in de noodloop wordt 'ie geblokkeerd in een versnelling.

In het document B2CB5FP0 Werkingsprincipe : Automatische versnellingsbak AM6 staat daarover in hst 5.2:

Citaat:
5.2. Noodloopwerking
Afhankelijk van de ernst van de storing aan de automatische versnellingsbak zijn er 2 noodprogramma's mogelijk :
-- De automatische versnellingsbak werkt met een vervangend programma (de waarden van de storing worden vervangen)
-- De automatische versnellingsbak werkt met een noodprogramma
OPMERKING : In het noodprogramma is de derde of de vijfde versnelling hydraulisch ingeschakeld.


Daarom de vraag aan jou: ben je er zeker van dat 'ie in de eerste versnelling stond toen dat gebeurde?
Ik veronderstel dat het de derde was....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 okt 2012 00:58
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59
Berichten: 147
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor
Ja, ik ben er zeker van omdat juist tijdens de momenten dat ik het merkte ik optrok vanuit stilstand (temp loopt op) en de bak niet meer schakelde. Het toerental liet duidelijk zien dat de bak vanuit de 1e niet meer verder kwam.


03 okt 2012 01:16
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33527
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht @ voorheenrenault ....
Graag niet steeds voorgaande bericht quoten, bedankt ;-)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


03 okt 2012 09:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor
Ook bij het wegrijden kan de bak in 3 staan.
Dat doet 'ie ook als je 'm in de Sneeuwstand zet en wegrijdt, dat gebeurt dan in de 3 bij deze bak.
De koppelopmvormer zorgt er dan voor dat je voldoende koppel aan de voorwielen hebt om te kunnen wegrijden.

Overigens, als ik dit verhaal zo lees, en zie wat de oorzaak van jouw ellende geweest is, dan doet me dat denken aan het probleem dat Harm een jaar (?) geleden gehad heeft met zíjn C5, ook in Frankrijk.
In mijn herinnering was dat dezelfde fan die kapot ging, en als ik het goed heb is dat dezelfde motor-bak combinatie.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 okt 2012 10:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor
Inmiddels Harm's verhaal teruggevonden.

Dat lijkt als twee druppels water......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 okt 2012 11:21
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59
Berichten: 147
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor
Excuus Menno. Ik dacht gewoon: ik quote de posting waarop ik reageer... Dat maakt de discussie wel zo duidelijk.

On-topic: het noodloopprogramma: ik weet zeker dat in de situaties waarin het bij mij optrad (vanuit stilstand optrekkend, bijv. voor een stoplicht of tolpoort) de bak in de 1e versnelling bleef hangen. Dat hoor je gewoon aan het toerental. Op het moment dat ik voldoende rijwind koeling kreeg en de temp begon te dalen begon de bak weer te schakelen.

Ik herken overigens mijn problemen deze zomer niet echt in het verhaal van Harm. Bij mij was de diagnose in de Citroen garage vrij snel gesteld dat het echt de fan-motor was die defect was. Mijn ellende met reparatie en vervanging was er misschien niet minder om.....


04 okt 2012 01:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor
Het toerental kan bij een automaat die niet in de lockup gaat altijd (veel) hoger zijn dat je op basis van de snelheid zou verwachten. Dus als je wegrijdt in 3 dan kan dat gepaard gaan met een hoog toerental, de koppelomvormer loopt dan in stall. In sneeuwstand is dit niet echt logisch (te veel koppel), maar in noodloop zou het zo maar kunnen, helemaal als je aan het trekken bent.

Het is allemaal niet zo logisch en handig (bij oververhitting), maar dat is de noodloop nu eenmaal niet.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


04 okt 2012 08:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.