Auteur |
Bericht |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
in antwoord op Timo: kosten zijn rond de 2000 €. Slechte installaties zijn er eigenlijk niet meer, technische verschillen wel en de ene inbouwer is de andere niet (ik ben zeer tevreden over Adrie Schouten Heerenveen) Mijn C5 rijdt sinds km stand 56.000 probleemloos op een Vialle LPI installatie (de teller staat nu op 137000). Mijn vorige auto - een Mazda 626 - heeft het ca. 180.000 km probleemloos op Vialle gedaan. In de zomer rijden we in Frankrijk grote afstanden met een caravan (1100 kg) er achter. Op LPI trekt de dame een caravan beter dan op benzine (maar drinkt dan ook als een onfatsoenlijke dame... bij tegenwind en 90-100km p/uur 1:5, voor de wind 1:8). Zonder caravan is het lpg-gebruik ca. 1:10. Klepzittingen: Hoewel de Mazda 'zachte' klepzittingen had, heb ik nooit last gehad van overmatige klepspeling. De C5 heeft geharde klepzittingen en is geschikt voor LPG. Onderhoud: Vialle LPI heeft als voordeel dat er heel weinig onderdelen in zitten en geen verdamper. Onderhoud aan de LPI installatie is niet noodzakelijk. Bij een systeem met verdamper heb je ietsje onderhoud (reinigen verdamper), maar dat is niet zo kostbaar. Klepsmeermiddelen en C5: niet doen.... ik heb een tijdje gereden met Flashlube, maar helaas vervuilt dat goedje het kunststof inlaatspruitstuk op een afschuwelijke manier. In de Mazda werkte dat kennelijk wel (metalen spruitstuk). Er zijn echter van al die middeltjes geen objectieve testresultaten (TNO of TüV) voorhanden, de effectiviteit is discutabel. (zie bijv.: http://aygo.autogasrijders.nl/#home" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; Bougies: de 2.0 16 V doet het goed op de normale NGK bougies. Met Bosch bougies voor LPG heb ik slechte ervaringen (hikjes) - bij gebrek aan NGK bougies heb ik de Bosch bougies 2 dagen geprobeerd, met een Vialle LPI installatie zijn 'speciale' (lees dure) bougies niet aan te raden. Een nadeel van LPG is in Frankrijk de verkrijgbaarheid. Prima langs de péages (hoewel soms uitverkocht), maar als je 'binnendoor' via routes nationales rijdt is dat lastiger. Veel pompen zijn te vinden bij hypermarkten en deze pompen zijn bijna niet te bereiken met een caravan achter de C5. Dus je moet helaas wel eens een stukje op benzine (kennelijk is ze niet zo dol op benzine want ze drinkt met een caravan er achter 1:9  ) In België en Duitsland is de verkrijgbaarheid geen probleem. LPG heeft één heel groot voordeel: de prijs.... op dit moment is het verschil € 1.11 per liter (euro 1,80 en lpg 0,69). Voor dit prijsverschil vergeef ik het de dame dat ze zo onfatsoenlijk dorst heeft met een caravan aan de haak (het was tenslotte ook warm in Frankrijk...)
|
22 sep 2012 22:51 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
Verkoop jij lpg-installaties of zo, Joop? Mooi verhaal..... 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
22 sep 2012 22:59 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
nee gelukkig niet  ... maar het leek me wel handig voor c5-leden die lpg overwegen om wat ervaringen te delen (fabels over de ene installatie beter dan de ander, 'speciale' bougies, en klepsmeermiddeltjes)
|
22 sep 2012 23:02 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
joopbos schreef: Onderhoud: Vialle LPI heeft als voordeel dat er heel weinig onderdelen in zitten en geen verdamper. Onderhoud aan de LPI installatie is niet noodzakelijk. Bij een systeem met verdamper heb je ietsje onderhoud (reinigen verdamper), maar dat is niet zo kostbaar.
Alleen bij Vialle LPI opletten dat je de tank niet leeg rijdt (of is dat inmiddels verholpen?): dat kost je namelijk de pomp en dan ben een enkele honderden euro's verder.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
23 sep 2012 08:39 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
Ben ook net weer in Frankrijk geweest maar heb eigenlijk nooit problemen met LPG tanken. Gewoon de LPG.ov2 in jouw TT zetten en voila.......zo te vinden ook in Frankrijk. En bij Leclerc is LPG ongeveer 65 cent.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
23 sep 2012 11:27 |
|
 |
stephan
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 01 jul 2008 09:02 Berichten: 152 Woonplaats: Stramproy
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
Vialle schakelt automatisch over naar benzine als de tank bijna leeg is. Daarbij zou de pomp bestand zijn tegen drooglopen, hebben ze me bij vialle verzekerd. 
|
23 sep 2012 11:28 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
In de hoek achter de Chiemsee in Duitsland en in geheel Oostenrijk is LPG niet of nauwelijks verkrijgbaar.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
23 sep 2012 12:11 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
stephan schreef: Vialle schakelt automatisch over naar benzine als de tank bijna leeg is. Daarbij zou de pomp bestand zijn tegen drooglopen, hebben ze me bij vialle verzekerd.  Dan zouden ze dat nu eindelijk verholpen hebben. Ben benieuwd.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
23 sep 2012 12:29 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
GW-tje schreef: In de hoek achter de Chiemsee in Duitsland en in geheel Oostenrijk is LPG niet of nauwelijks verkrijgbaar. In die landen kom ik nooit meer(sinds ik niet meer werk) dus dat zou ik niet weten. Italie is iig geen probleem. Zal ns ff kijken of wat Oostenrijk betreft dat zo lastig is. Ik weet(ervaring) dat door Zwitserland rijden richting Italie er wel enkele plekken zijn langs de snelweg waar het te koop is. Moet je wel ff van de snelweg af.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
23 sep 2012 12:44 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
GW-tje schreef: In de hoek achter de Chiemsee in Duitsland en in geheel Oostenrijk is LPG niet of nauwelijks verkrijgbaar. Heb ff op mn TT gekeken, er zijn er genoeg. Ik zie er al 5 om het meer en daarbuiten zijn er sowieso al genoeg. Dus voor mij zou het geen enkel probleem zijn. Ff in Oostenrijk gekeken en daar zijn ze er ook maar idd niet zo veel. Beetje als Zwitserland. http://www.camperstops.eu/Pois.htm
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
23 sep 2012 12:55 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
Tank leeg rijden is nog steeds niet een aanrader met een Vialle LPI installatie. De pomp wordt gekoeld d.m.v. het in de tank aanwezige gas. Wanneer het LEDje op rood gaat ('reserve') direct overschakelen op benzine (de lpg-pomp gaat dan uit). En... (geldt voor alle gasinstallaties in een C5): benzinetank altijd redelijk (ik neem altijd een ruime marge ca. 40%) gevuld houden. De brandstofpomp zit in de benzinetank en wordt mede gekoeld door de benzine... Bij rijden op lpg blijft de benzinepomp werken (de benzine wordt 'rondgepompt' langs de de gesloten injectoren, zodat je zonder horten en stoten en/of hoestbui kunt overschakelen op benzine). Als er weinig benzine in de tank zit krijgt de brandstofpomp minder koeling.
|
23 sep 2012 14:35 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
in antwoord op bgt: "Ben ook net weer in Frankrijk geweest maar heb eigenlijk nooit problemen met LPG tanken. Gewoon de LPG.ov2 in jouw TT zetten en voila.......zo te vinden ook in Frankrijk. En bij Leclerc is LPG ongeveer 65 cent."Er is inderdaad genoeg te krijgen over het algemeen, dat is niet zozeer het probleem. Maar met een caravan achter onze lpg-verslaafde dame  een tankstation van Leclerc, Auchan, Intermarché of Géant bezoeken is met caravan zeer lastig (te nauwe doorgang, rare bochten, vreemde richels, idioot hoge stoepranden). Caravan afkoppelen is dan het devies en da's ook geen pretje op een (overvolle) parkeerplaats bij Leclerc, Auchan, Intermarché of Géant Casino.
|
23 sep 2012 14:46 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
Ik tank met mn 1400kg caravannetje gewoon bij de supermarkt als t zo uitkomt(als ik niet op de tolroute zit en een RNnetje neem voor de view). Zit ik totaal niet mee  De combinatie is ontzettend makkelijk te manoeuvreren.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
23 sep 2012 17:16 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
't is maar net wat je leuk vindt.... 
|
23 sep 2012 19:19 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: LPG G3 inbouwen
GW-tje schreef: In de hoek achter de Chiemsee in Duitsland en in geheel Oostenrijk is LPG niet of nauwelijks verkrijgbaar. Beter opletten GW 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
23 sep 2012 21:20 |
|
 |
|