GW-tje schreef:Temperatuursensor is simpel te vervangen en kun je gemakkelijk zelf. Maar als ik dit zo lees is er bij jou meer aan de hand en zou je het koelsysteem eens grondig moeten controleren. Te beginnen bij de thermostaat. Gaat die wel open bij de juiste temperatuur? Wordt de radiateur wel warm en de grote dikke slangen die daar aan vast zitten?
Hallo GW-tje,
Radiateur wordt warm, de dikke slangen ook, verwarming (interieur) wordt ook warm.
Heb inmiddels de sensor gevonden, maar heb je hier speciaal gereedschap voor nodig? Kan nergens vinden hoe je die er uit draait, naar ik aanneem. En om nou een tang op het groene stekker huis te zetten lijkt me niet de bedoeling.
Wanneer de koppakking lekt, moet ik dan ook niet koelvloeistof in de olie krijgen? Daar heb ik (nog) geen last van.
En als ik de motor start en de dop is van het expansievaatje dan blijft de " l'eau " netjes in het vaatje. Ook als ik gas geef.
Denk echt (en hoop) dat het alleen de temp sensor is.
Thermostaat heb ik ook aangedacht, maar weet niet waar die in het systeem zit. Ik ben bij het lezen van het document " technical training engine cooling" ook nergens een thermostaat tegengekomen. De temp.sensor geeft een analoog signaal af aan de motor ECU en die regelt de fan sturing op basis van temperatuur. Ik denk dus dat in deze moderne auto uit 2003 de thermostaat vervangen is door 'dure' elektronica die het allemaal regelt.
Hoor graag de reacties.