Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 2.0HDi break prestige 100kw
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 388500
Kleur: zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
Heren en dames ervaringsdeskundigen, onze C5 100KW HDi heeft moeite om het hoofd koel te houden bij het trekken van een aanhanger. Een aantal weken geleden had ik er een auto-ambulance achter en viel me op dat de motorolietemperatuur onder deze omstandigheden hoger is dan normaal. De koelwatertemperatuur bleef netjes waar hij hoorde. Nu afgelopen zondag liep tijdens het rijden met de caravan (max toegestaan gewicht 780 kg, niet echt een zwaargewicht dus) de koelwatertemperatuur plots heel snel op. Dit bleek te wijten aan het niet consequent inslaan van de koelventilateur. Na deze te hebben vervangen blijft de koelwatertemperatuur weer onder alle omstandigheden netjes in het midden. Onder bijna alle omstandigheden. Na de reparatie hebben wij onze reis naar het zuiden van Frankrijk 's avonds vervolgd. Lege peage's, bak in zijn vijf (handbak) en de CC op 110. Geen centje pijn. Tot het landschap wat meer begon te klimmen en de olietemperatuur in ras tempo op begon te lopen, zo hoog zelfs, dat de watertemperatuur dezelfde lijn ging volgen. Ik heb op dat moment geconcludeerd dat ondanks dat de motor geen krimp geeft op die hellingen, het toerental in vijf blijkbaar te laag is om voldoende circulatie in het oliecircuit te garanderen. Na terugschakelen naar vier liep de temperatuur snel weer terug naar aanvaardbare waarden. Klopt mijn veronderstelling, of scheelt er iets anders?

27 jul 2012 23:18
Profiel
BAN
BAN

Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge temperatuur motorolie bij trekken aanhanger
De oliepomp geeft meer druk als de toeren toe nemen en zo ook de doorstroming. Dit helpt zeker. Maar dit zal ook de warmteontwikkeling van de motor verlagen dan dat deze zwaarder belast is door een hogere versnelling.

27 jul 2012 23:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wat deed jou denken dat de olietemperatuur te hoog was? Waar stond de meter toen?

Zie mijn posting, zat de temperatuur duidelijk boven de P3 positie?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

28 jul 2012 00:31
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Auto: Opel Meriva

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik heb het afgelopen jaar ervaring opgedaan met onze C5 HDI 100KW automaat. Met de autoambulance met auto van 750kg, en de caravan (1200kg) zie ik inderdaad de olietemp stijgen. net als de watertemperatuur. Doch niet boven de door JW genoemde waarden. Olie gaat naar P3 max! Koelwater gaat ook wat omhoog, maar niet veel.
Dit was op heuvels, bergen en ook bij een 30 graden buitentemperatuur.
Johan

28 jul 2012 14:05
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Even naar de afbeelding gekeken, mijn auto rijdt onder normale omstandigheden na opwarming altijd met de olietemperatuurmeter op de positie P3. Met een zwaardere aanhanger of caravan staat de wijzer tussen P3 en P4. In het beschreven geval ging de wijzer duidelijk richting P4/P5 en begon de koelwatertemperatuurmeter ook te stijgen (staat normaal in een vergelijkbare P3-positie). Na terugschakelen naar vier daalden beide weer naar de oorspronkelijke waarden (P 3,5 voor de olie, P3 voor het koelwater). De olietemperatuur bleef hierna wel gevoelig voor stijgingen in het traject.

28 jul 2012 14:23
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Energielabel: B
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bij mij heb ik ook een verhoogde olietemperatuur als ik mijn trailer met twee motoren trek. Normaal staat bij mij de wijzer altijd ergens halverwege tot tweederde p2 - p3. De watertemperatuur gespiegeld hetzelfde. Buitentemperatuur tot 35 en je ziet geen verschil.

Met de motortrailer + 2 motoren er achter. (650-700kg) en 110 km/uur snachts (dus niet warm 15 graden) op de Duitse autosnelweg staat de wijzer iets boven p3 tot halverwege p3 - p4. Watertemp gaat niks omhoog en blijft onder p3. Later met een buitentemperatuur van 35 graden door Italië is de situatie identiek en ook bij 35 graden zie je geen verhoging in watertemperatuur, alleen de olie.

Een buitentemp van 15 tot 35 graden blijkt geen tot nauwelijks verschil te maken en de watertemp gaat niet omhoog. Ik heb me er nog niet druk om gemaakt maar is het wel zorgelijk dan?

Afbeelding

28 jul 2012 14:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 10957
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik lees hier nergens iets over het op peil zijn van de hoeveelheid motorolie. Is die gecontroleerd op de handpeilstok of houd je die in de gaten op je dash met de bolletjes? Die hoeveelheid moet absoluut op peil zijn anders is door een te laag peil ook een forse temperatuurstijging te verwachten. Daarnaast; heb je al eens gecontroleerd of je motorolietemperatuur daadwerkelijk (ongeveer) overeenkomt met wat de meter op het dashboard aangeeft?

C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

28 jul 2012 14:46
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Mijn C5 had een week voor bovengenoemd geval een beurt gehad. Hele kleine kans op te weinig motorolie. Voorgaande 2 jaren rijden met de motortrailer was de situatie hetzelfde. Ik geloof niet dat ik 3 keer met weinig motorolie gereden heb. (bij contole zat er in ieder geval voldoende in)

Of de tempmeter juist meet weet ik niet maar weet wel dat ze bij trekken van de trailer een hoger waarde aangeeft dan normaal.

28 jul 2012 14:59
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Oliepeil correct en minder dan een week oud (gecontroleerd met de peilstok). Voor de vakantie grote beurt gehad en nee, ik heb hier op de camping niet echt een idee hoe ik de daadwerkelijke olietemperatuur zou kunnen checken. Zonder caravan overigens geen enkel probleem. Ik vermoed dat het gewoon een kwestie van te laag toerental bij te hoge belasting zal zijn geweest. Luchtweerstand is toch geen uit te vlakken factor zo blijkt maar weer.

29 jul 2012 22:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Energielabel: D
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik hou het er ook op dat er in een te hoge versnelling is gereden waardoor de motor (te) zwaar is belast. Dat blijkt ook wel uit het zakken van de temperatuur na terugschakelen. In Nederland is het mogelijk om met aanhanger/caravan in 5 te rijden, zodra je hellingen krijgt/harder gaat rijden/buitentemperatuur stijgt kan de belasting te zwaar worden met temperatuurstijging tot gevolg. Chathanky heeft al aangegeven waarom een lagere versnelling een betere koeling oplevert. Er wordt dan ook al sinds jaar en dag het advies gegeven om bij het trekken van een aanhanger/caravan niet de hoogste versnelling te gebruiken. Feit is dat veel Nederlanders in Frankrijk/Duitsland stranden met koelingsproblemen door het 'nieuwe rijden' :shock: toe te passen met aanhanger/caravan op hellingen.
Overigens liepen bij mijn C5 afgelopen vrijdag in Duitsland (temp. 37°C volgens boordcomputer) bij snelheden tussen 170 en 180 km/h de koelwater- en olietemperatuurmeter ook iets op (allebei in bereik P3 maar iets hoger dan normaal (=horizontaal)). Zolang olie- en koelwaterniveau in orde zijn en bij gebruik lagere versnelling/ langzamer rijden de temperatuur weer normaal wordt is er niets ernstigs aan de hand.

Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding

29 jul 2012 23:33
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Naar boven
Antwoord met een citaat
In mijn geval is het 110 rijden in zijn 5 dus niet echt laag in de toeren. Olie temp zakt inderdaad weer tijdens een lange helling naar beneden. Koelwater blijft in alle gevallen netjes iets onder P3. Heb me dus nog geen zorgen gemaakt.

Hoe wordt de olie gekoeld? Rechtstreeks met een eigen radiator of via een warmtewisselaar door het koelwater? Misschien zeg ik iets raars maar ik wordt in deze niet gehinderd door enige kennis. :mrgreen:

30 jul 2012 09:35
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: c5 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
kilometerstand: 155000

Naar boven
Antwoord met een citaat
Mag ik even inbreken op dit draadje ? Ik heb ook een caravan door frankrijk getrokkken, heb geen koelproblemen gekend, althans niet volgens de dashboard-meters. Maar bij mij deed bij klimpartijen en periodes waarbij ik achter een vrachtauto hing de airco het niet (rijwind?). Er werd in mijn draadje voorgesteld dat de airco zichzelf uitschakelt als de belasting te groot werd, doch Graddus heeft elders aangegeven dat zijn airco het gewoon bleef doen.

Nu ga ik toch twijfelen: eerst had ik gelaten geaccepteerd dat dat dan maar zo moest zijn, maar iedereen die ik spreek vind het een raar verhaal: op het moment dat je 'm als mens het hardst nodog heb laat de airco het afweten.
Daarentegen: als íe het bij Graddus wel gewoon blijft doen, kan dat een deel-oorzaak van zijn oververhitting zijn ?

Edit: @Nosmo: de olie wordt grotendeels gekoeld door de koelvloeistof die door je blok stroomt, de olie koelt op haar beurt het blok. Is mij altijd geleerd, als ik het mis heb hoor ik het wel...

30 jul 2012 10:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Bouwjaar: 2023
kilometerstand: 621

Naar boven
Antwoord met een citaat
Afbeelding
ik zie dat je ook al wat km gedaan hebt
maak de radiatoren maar is netjes
je moet wel de schroef demonteren ,en de radiatoren van mekander scheiden

30 jul 2012 10:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
In het PH2 Citroën documentD4EAC9P0 Introductie : Airconditioning staat onder andere:
Citaat:
25: Informatie koelvloeistoftemperatuur. Informatie motortoerental. Informatie druk koudemiddel. Opdracht verlaging belasting door het onderbreken van de aircocompressor (bijv.: bij het overschakelen van de automaat). Status van de bediening van de aanjager naar de koelventilator CAN BSI1

Zo zijn er vele parameters die de werking van de A/C bepalen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

30 jul 2012 10:49
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Airco is bij mij ook altijd blijven werken, binnen lekker koel bij 35 graden buiten.

Dus de koelvloeistof koelt weer de motorolie? Bij de koelvloeistof geen temperatuursverhoging waargenomen dus koelcapaciteit is voldoende?

30 jul 2012 11:29
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende