citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Het koppel en vermogen zijn gemeten aan de wielen van de C1, niet aan de krukas, dat schreef ik al. De opgegeven waardes van 68PK en 93 Nm zijn krukas PK's/Nm's. Op het CityBugClub Forum is een grafiek te zien van een C1 met handbak waarbij wél de transmissieverliezen gecompenseerd zijn. Na de aanpassing van de SW door Bullpower komt er dan een vergelijkbare verhoging uit. En uiteraard, die absolute getallen zeggen niet veel, zolang je er geen ijkingsrapport bij hebt. Maar geijkt of niet, de metingen vóór en ná de fine tuning zijn gedaan op dezelfde machine. En dan blijft die verhoging van het koppel aan de wielen met zo'n 20% in het onderste gebied een boel veel Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 jul 2012 09:56 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Jammergenoeg zijn de prijzen voor een C5 2.0i16V behoorlijk aan de maat voor het koppel van een elektrische schroevendraaier wat je erbij krijgt na tunen, zie ik op hun website. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
27 jul 2012 12:32 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
@JW-NHS, ik weet hoe een rollenbank werkt. Dat maakt die gegevens ook zo onbetrouwbaar; een-en-dezelfde auto geeft op een-en-dezelfde bank al variatie, op verschillende banken nog meer, twee auto's met elkaar vergelijken is al bijna onbegonnen werk, evenals een tuningsactie. De gebruiker stelt gewoon een factor in voor aandrijfverliezen (10, 15 of 20%) en er komt ieder getal uit wat je maar wilt. In dit geval moet je kijken naar de winst (53->58pk) en die is niet veel, en makkelijk te halen uit een ondergetuned blok als de 3cil uit de C1.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 jul 2012 20:34 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Die 10% winst in maximaal vermogen is niet waar het mij om te doen was, ik schreef dat eerder.
Wat telt is de winst in koppel onderin, in het gebied tot 3500 rpm. En die is zo'n 20%, bepaald niet niks en gewoon goed merkbaar. Of twijfel je (ook) daar aan?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 jul 2012 20:57 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
68/53x 58= 74 kw. Dat zal om en nabij de winst zijn als je het motorvermogen neemt. Spectaculair is anders maar voor het gevoel en beleving kan het genoeg zijn. Opvallend uit het grafiekje is wel dat bij de hogere toeren de motor wel gat inkakken Het gevoel van het beschikbaar vermogen onderin wordt extra benadrukt voor de gevoelsbeleving of de motor pittiger aanvoelt, Voor de topsnelheid zal het niet veel uitmaken en wellicht is deze wat lager geworden doorat er in de hogere toerengebied het vermogen minder is dan de originele waardes. Die curve die halverwegen piekt kan wel nadelig zijn mocht deze rond de topsnelheid zitten. Rond de piek kan je te maken hebben dat de snelheid terug valt bij wat meer weerstand door wind of heuveltjes. Als daardoor je over het piekje komt ben je ineens vermogen kwijt waardoor je snelheid kwijt raakt. Een bekend voorbeeld zijn de overdrive bakken waar je in z`n 4 helemaal moet doortrekken want anders kakt hij in z`n 5 in. De vlakke lijn geeft wel aan dat de motor van laag naar hoog toeren gelijkmatig zijn vermogen af geeft iets wat wel fijn en comfortabel aanvoelt. (Mijn beleving  ) Mijn motorfiets heeft een dergelijk karakter en is hierdoor schakelvriendelijker dan de piekerige wegmotoren. Al zou je diverse motoren fabrieksaf meten kom je ook margeverschillen tegen. Kan je een hele lange discussie op nahouden maar zal niets veranderen aan de feiten.
|
27 jul 2012 22:40 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met ink(z?)akken van de curve.
Over het hele gebied ligt de blauwe curve hoger dan de groene, en dus zal hij overal meer koppel/vermogen leveren dan voorheen. Daarmee zal de top ook wel iets hoger komen te liggen, maar dat interesseert me niet.
Bij de C1 wordt de opgegeven topsnelheid van 157 km/u bereikt in z'n 4, dan draait hij 5600 rpm. Na overschakelen naar 5, waarbij hij dan 4650 rpm draait, zal het koppel aan de wielen onvoldoende zijn om die topsnelheid vast te houden.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 jul 2012 15:45 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
JW, goed id. Zal ik bij mn C5 ook ns laten doen. Mooi dat ie meer koppel heeft  Ff een prijsopgave aangevraagd. PS tenslotte heeft ie net een firmware update gehad.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
29 jul 2012 00:51 |
|
 |
joey1
C5club Newbie
Geregistreerd: 23 jun 2012 23:28 Berichten: 3
Auto: sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 126000
Kleur: blauw-grijs
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Hallo citroen rijders,
Ik heb mij vooraf niet kunnen verdiepen in een andere auto omdat het niet aan de orde was. De vorig beviel goed maar met een ongeluk ben je hem van de éne op de andere dag kwijt.
Dan garage in en uit en toen kwam ik deze tegen en met een proefritje merk je dat allemaal nog niet gelijk het rijd gewoon heel anders dan de vorige. We willen er graag een caravan mee gaan trekken en dan vind ik het trekken maar minimaal. Wil er ook gewoon mee de bergen in kunnen rijden. Ik heb het idee dat deze er nogal hard aan zou moeten trekken om lekker vlot te kunnen rijden en dat het niet zo moet zijn dat als je een vracht auto tegen komt hij hellemaal terug zakt. Ik ben geen harde rijder maar iets meer trekkracht zou ik wel prettiger vinden.
Ik Lees ook dat er al iemand is die het ook al wil gaan proberen. Ik hoop dat hij mij en ons op de hoogte houd mocht hij het laten doen ben erg benieuwd.
Het is voor mij misschien net het stukje dat ik mis.
Overigens allemaal bedankt voor jullie inbreng en veel veilige km-ers
groetjes
|
31 jul 2012 23:25 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Als je langdurig gebruik wilt gaan maken van het door tunen wat hogere koppel, zoals je zou willen doen bij het trekken van een caravan in de bergen, is het de vraag of de bak dat wel aan kan.
Bij mijn weten zit er in deze C5 een 5-versnellingsbak type BE, en die munt niet bepaald uit in kunnen omgaan met een hoog koppel.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 aug 2012 00:01 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
gewoon terugschakelen
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
01 aug 2012 00:09 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
ET, you're the man 
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
01 aug 2012 00:18 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
01 aug 2012 00:25 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Er zijn verschillende uitvoeringen van de BE bak. Ik heb er m'n twijfels over of deze, versterkte, uitvoering in de C5 zit......
Bij de PH1 was om die reden de ML5 bak toegepast bij de iets sterkere motoren zoals de HDi 110.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 aug 2012 00:40 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
De diesels hebben natuurlijk wel hogere koppels du heb je een andere bak nodig.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
01 aug 2012 08:57 |
|
 |
oco1979
C5club Newbie
Geregistreerd: 02 aug 2012 14:52 Berichten: 6
Auto: c5 break 2.0 136pk hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
vervang de luchtfilter door een sportluchtfilter,wel een inleg(geen openluchtfilter) wagen zal bij het wegrijden beter aanvoelen,kleine aangename verbetering. Origineel voel het aan dat de motor wat lucht moet zoeken. Er zal via ecu-remap nog wat winst te boeken zijn. Tzal geen bom worden maar rijgenot zal beter zijn. Meestal zijn ze afgesteld op zuinigheid,duurzaamheid,slecht onderhoud enz........ als het maar 5-10pk winst opleverd maar dat in elke toerental,niet alleen in de top zal je aangenaam verrast zijn. DE milieu aanpassingen aan de wagen te veranderen. succes
|
02 aug 2012 15:14 |
|
 |
|