Montage Bandenspanningssensoren
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Montage Bandenspanningssensoren
Gewoon gebruiken, zou ik zeggen. Maar dan wel alleen op jouw eigen velgen, als daar de sensoren gemonteerd zitten Aan mijn lijf geen polonaise, dus Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 jul 2012 23:59 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Er zitten sensoren op maar al voor mijn tijd. Bij de remklauwen nooit problemen gehad met kopervet. Laat je ze door menig garage schijven vervangen (met een kwikfitgehalte) komt er niets meer tussen. Dit zal waarschijnlijk de reden zijn dat er nogal eens klauwen scheef trekken. De meest extremen zullen het snelst reageren ten kosten van het minst edele metaal, als daar een derde tussen zit goed opgesloten mag dat geen probleem zijn. Kopervet is geen elektroliet zoals water. Zonder elektroliet geen corrosie. Gek genoeg maakt niemand zich druk om de vele massaverbindingen gemaakt met koper en plaatstaal, stalen bouten in aluminium materialen enz, enz. 
|
25 jul 2012 00:25 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Ik schreef het eerder: gewoon doen, bij jouw ventielen wel te verstaan En wie heeft het over koper op staal? Het probleem zit in de alu(legering), daarvan zijn ook de ventielen gemaakt. En dat alu zit heel laag in de spanningsreeks, is een zeer onedel materiaal dus. Zie ook het eerder genoemde draadje, wellicht wil ja daar wat aan toevoegen...... Groet, JW

|
25 jul 2012 00:37 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Jw, ik neem toch aan dat de moeren van de ventielen van en staalsoort zijn. Gewoon schoon water is al voldoende om de metelen te laten reageren. Zout of zuur maakt niet zoveel meer uit.
|
25 jul 2012 09:47 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
de moeren zijn ook van alu
|
25 jul 2012 09:53 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Ik zie het probleem dan ook niet.
|
25 jul 2012 12:11 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Bij dit soort "spleetcorrosie" wordt een soort van accu gevormd waarbij de metalen van verschillende oorsprong als polen werken en de geleidende vloeistof daartussen als "accuvloeistof". Die vloeistof is geen zuiver water, zoals bekend geleidt dat niet. Daardoor gaat electrolyse optreden, waarbij materiaal opgevroten wordt, in dit geval alu dat wordt omgezet, onder andere in "bloemkool". Koper is een edeler metaal in de spanningsreeks dan alu(legering), en om die reden is het niet verstandig dat op die plaats te gebruiken.
Maar als geschreven: als jíj je daar goed bij voelt moet jíj dat gewoon doen. Ik doe het in elk geval niet.
Groet, JW

|
25 jul 2012 12:53 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Gewoon water waar zuurstof aanwezig is al voldoende JW, lees de quote eens. (wikipedia) Citaat: Galvanische corrosieGalvanische corrosie treedt op als twee aan elkaar bevestigde metalen worden blootgesteld aan een neutraal elektroliet (pH ca 7). Hierbij zal het metaal wat het meest links in de spanningsreeks vermeld staat, versneld corroderen en het andere metaal minder snel.
Twee verschillende en aan elkaar gekoppelde metalen in een elektroliet vormen een zogenaamd galvanisch koppel, dit zal in de elektroliet een potentiaal aannemen tussen de rustpotentialen van de beide metalen in. Voor het minst edele metaal van het koppel veroorzaakt dit versnelde corrosie als gevolg van de potentiaalverhoging, terwijl het andere, "edeler", metaal juist minder zal corroderen dankzij de potentiaalverlaging. Van dit verschijnsel wordt bewust gebruik gemaakt bij kathodische bescherming. Dit alles is echter alleen mogelijk in aanwezigheid van zuurstof, opgelost in het elektroliet.
Als je de gebruiksaanwijzingen van kopervet leest staat er geen beperking in over dit fenomeen.
|
25 jul 2012 14:54 |
|
 |
Willyb
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 16 feb 2012 01:25 Berichten: 695 Woonplaats: Emmerich am Rhein Dld.
Auto: Citroen C5
Opties: nog standaard
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 190000
Kleur: grijs metalic
Naar boven
|
EvilTwin schreef: Besef je ook dat je voor het inleren nog een snelheidsfopapparaatje nodig hebt. Gisteren mocht ik van mijn Duitse dealer het apparaatje even gebruiken in combinatie met mijn eigen Lexia en het is gelukt. Het stelt niets voor. Lexia geeft aan bij welk wiel je het moet houden en op het knopje drukken en klaar. Maar nu wil ik natuurlijk ook weten of het werkt. Dus vandaag ga ik een ventiel iets los draaien zodat er iets lucht uit lekt en dan een stukje rijden. ( ja ik neem wel lucht mee om hem weer op druk te brengen) Uitslag volgt. 
_________________ Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),
|
05 aug 2012 10:33 |
|
 |
|