Joslenssen schreef:
Graag meer gegevens over de motor, heeft deze een turbo of niet. Als dit het geval is komt de turbo bij ca. 2.500 toeren
Alle HDi's zijn voorzien van minimaal één turbo. De meeste variabel, helaas de 2.0HDi90 en 2.0HDi110 waar we het hier waarshijnlijk over hebben niet.
Desalniettemin moet de motor vanaf 1400tpm goed trekken, met voldoende turbodruk. Goed te zien aan het maximum koppel bij 2000tpm. Het is wel handig om de exacte motor te vermelden, bij voorkeur op basis van de eerste 9 karakters van het VIN (VF7...)
Citaat:
Dat de auto beter trekt met de cc is heel logisch, deze regelt de optimale omstandigheden van brandstof, luchthoeveelheid ed, dit kun je zelf met het gaspedaal niet realiseren.
Elektronisch motormanagement! Zit al 45 jaar op auto's...je gaspedaal is echt niet slechter dan de regeling die de motor zelf doet. Er wordt dus altijd gebruik gemaakt van een "optimale motorregeling". Al kun je erover strijden of bepaalde emissieregelingen wel optimaal zijn voor vermogen.

of bijv. mooie loop, maar in principe hoef je daar bij juist een 2.0HDi niet over te klagen.
jerryotto schreef:
Die snap ik niet helemaal. De CC gaat rechstreeks naar het MMS, het gaspedaal via de gaspedaalsensor. Als het via de CC wel werkt en niet via het gaspedaal, dan klinkt het toch als de sensor.
Er zijn verschillende CC systemen beschikbaar, af-fabriek stuur het idd direct het MM aan, dus een kapotte pedaalsensor wordt omzeild. Echter een kapotte sensor weet niet of je 1800 of 2800 tpm draait. Hij geeft een waarde door of niet, dus of het hierin zit is maar de vraag. Volgas is volgas en een af-fabriek CC doet sowieso geen volgas, ook niet bij tussenacceleratie naar een vooraf ingestelde waarde, het gaspedaal is altijd sneller.
Bij deze motoren kan een verstoring in het vacuümsysteem vaak voor dit soort klachten leiden ("te laat inkomen turbo", zoek maar eens op vacuüm.