Auteur |
Bericht |
Marthijn
C5club Rookie
Geregistreerd: 05 jun 2011 16:12 Berichten: 11
Auto: Berline LP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 121000
Kleur: Donker grijs Metal.
Naar boven
|
 Airco (ECC)
Na het lezen van heel veel draadjes, plaats ik mijn vraag toch maar in een nieuw onderwerp. Ik kom mijn probleem namelijk nergens tegen.
Als ik de airco op AUTO zet, gaat meteen de recirculatie stand in werking, en blaast de ventilatie niet op de voorruit en voeten, maar vol in het gezicht. Als ik dan de knop recirculatie indruk, valt AUTO uit. Als ik dan vervolgens AUTO weer indruk, zit ik weer in de beginsituatie. De temperatuur wordt dus niet meer zo fijn geregeld als voorheen. Als ik wat ga draaien aan de temp knoppen, gaat het systeem af en toe uit de recirculatiestand (maar blijft van voren blazen), maar ik kan hier geen patroon in ontdekken. Als ik trouwens de airco handmatig bedien, koelt hij verder perfect. De auto betreft een C5 HDI uit 2002.
Komt dit euvel iemand bekend voor, en weet vervolgens hoe dit op te lossen valt?
_________________ Autohistorie: Opel Kadett '83, Renault 5 '85, Peugeot 505 '86, VW Vento '97, Scenic '00, Scenic DCi '03, Astra tourer CDti '05, Cherokee 4.0 '89, Vento '92, Xantia break '98, Volvo S40 TD '96, 205 '97, C5 HDi '02, Xantia Collection '98
|
15 jul 2012 08:49 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
Oplossing is zoals je zelf al aangeeft, zelf regelen Op auto stand doet het ding het toch altijd net ff anders dan je wil/verwacht , ..... Ik heb hem werkelijk nog nooit gebruikt , misschien een enkele keer , om vervolgens te concluderen dat ik het zelf beter regel 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
15 jul 2012 12:04 |
|
 |
Duitser
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 aug 2010 12:18 Berichten: 199
Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
Grappig, ik heb hem juist altijd in de AUTO stand staan en alle roosters open. Het idee van de AUTO stand is dat het systeem zelf de verdeling tussen de uitstroomopeningen regelt. Zoals ik het ervaar gebeurt het volgende: - Meteen na het starten meer lucht naar de voorruit voor snelle ontwaseming - Bij hogere buitentemperatuur meer gekoelde lucht door de bovenste roosters - Bij lagere buitentemperatuur meer verwarmde lucht door de onderste roosters bij de voeten Is ook wel logisch: warme lucht stijgt op, dus is het beter om de auto te verwarmen van onderuit. Koude lucht daalt neer, dus is het beter te koelen vanuit de bovenste roosters. Dit is uit eigen waarneming/beleving, dus geen garanties Ik vind het ventilatiesysteem/ECC perfect zoals het werkt, maar ik zit er ook bijna altijd alleen in. @Marthijn, het beste kun je alle roosters openzetten, maar niet vol op je gezicht richten. Zelf heb ik de middelste roosters recht naar achter gericht (zeg maar tussen de voorstoelen door) en de zijroosters schuin op de zijruiten.
_________________ Te koop gevraagd: achterklep van RVS, kunststof, polyester of ander roestvast materiaal voor C5 Ph2 Berline
|
15 jul 2012 15:09 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
Ik heb hem normaal ook op auto staan met uitzondering als de buitentemperatuur lager dan 17 graden is, dan heb je de airco niet echt nodig terwijl in de auto stand deze wel aan blijft.
De voorruit rooster geeft ondanks de aanduiding dat deze dicht is altijd wel wat lucht geven, voldoende om de ruit schoon te houden, af en toe met koud vochtig weer als de ruit wel beslaat is er een knop om de voorruit te ontwazemen, druk je die in gaat de prioriteit uit om de voorruit met veel lucht en airco de ruit te ontwazemen. Als die schoon is gaat ie meestal dan naar de eco stand omdat het beslaan meestal voorkomt met kouder weer.
Met warmer weer staat de auto stand altijd wel aan en heb je weinig handwerk te doen voor de klimaatregeling.
|
15 jul 2012 17:38 |
|
 |
coffeecup
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jun 2012 21:39 Berichten: 321
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
Airco heb je altijd nodig. Ook -of misschien vooral- onder de 17 graden en als het regent.
Recirculatie gaat doorgaans aan gelijk na het starten om de temperatuur zsm juist te regelen. Alle roosters open en zo min mogelijk zelf aan de knoppen (willen) zitten.
ECC wordt doorgaans vervloekt door bestuurders die -no offence- er zelf té snel aan gaan lopen prutsen.
|
15 jul 2012 17:53 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
None taken Gebruik echter ( bijna ) nooit mijn airco, mussen moeten dan echt van het dak vallen , ik regel het echt liever zelf 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
15 jul 2012 20:32 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
Als de ECC bij de start direct de recirculatie inschakelt dan is dat omdat of de interieurtemperatuur of de buitentemperatuur zodanig hoog ligt dat hij het nodig acht. Dat kan echt het geval zijn, maar kan ook het gevolg zijn van een foute temperatuurmeting, aanduiding, kabeltje etc. De recirculatie uit zetten in dit geval is evenals het bedienen van enig ander knopje op de ECC gelijk aan het uitschakelen van de stand [Auto]. @Chat, een airco lampje wat aan is in de stand auto, wil nog niet zeggen dat er ook daadwerkelijk airco-compressor functie gebruikt wordt. Voor de rest zeg ik ook: altijd auto, behalve als je denkt het beter te weten of je tijdelijk een echt stuk systeem aan de praat houdt
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 jul 2012 21:10 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 1018 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
Bij mij ook exact als bij Duitser. Bijna altijd auto, alle roosters open en de zijroosters op de zijruiten en de middelste naar achteren tussen de voorstoelen. Verder alleen af en toe een graadje er bij of er af, of als ik in een hete auto stap de roosters wel even op me gericht. 2 weken geleden op doorreis van Oosterijk door Italie naar Frankrijk. Buitentemp bij vertrek 14 oplopend naar 35 in de middag. Aan geen knop gezeten en een perfect binnenklimaat en pas bij uitstappen merk je hoe heet het buiten is. De C5 regelt het voor mij perfect, 
_________________
|
15 jul 2012 21:32 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
Menno schreef: None taken Gebruik echter ( bijna ) nooit mijn airco, mussen moeten dan echt van het dak vallen , ik regel het echt liever zelf  zo doe ik het ook...
|
15 jul 2012 21:54 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
Great minds think alike 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
15 jul 2012 22:01 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
Als je de airco nooit wilt gebruiken moet deze wel in de eco stand blijven staan Menno. 
|
15 jul 2012 22:02 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
Bij de C5-3 zit gewoon een airco aan/uit knop 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
15 jul 2012 22:03 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
EvilTwin schreef: @Chat, een airco lampje wat aan is in de stand auto, wil nog niet zeggen dat er ook daadwerkelijk airco-compressor functie gebruikt wordt.
Ik heb geen aircolampje ET, enkel een indicatielampje automatisch als deze bediend is. Als de interieurtemperatuur lager is dan de ingestelde waarde zal de airco niet meedoen idd. En automatisch in de recirculatiestand heb ik nog nooit meegemaakt. Enkel als de knop rec. is ingeschakeld.
|
15 jul 2012 22:09 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
Menno schreef: Bij de C5-3 zit gewoon een airco aan/uit knop  Bij de xant was dat ook idd maar het gaat om een type 1 toch?  Bij type 1 kan dat enkel als de eco is ingeschakeld. bedien je de ventilator handmatig of het stromingspatroon dan is de eco meteen verdwenen.
|
15 jul 2012 22:10 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Airco (ECC)
Ook daar had ik een airco knop, geen eco geval .....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
15 jul 2012 22:11 |
|
 |
|